Statystyki

  • Odwiedziło nas: 370370
  • Do końca roku: 30 dni
  • Do wakacji: 206 dni

Kontakt

Treści programowe

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

1

-zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z N. i pozostałymi dziećmi; wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci; zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu

-poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu; nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.

-kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych; rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach; zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie

- rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzenie pojęć: na górze, na dole, obok; zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku

-kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych; zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą

2

- zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem, grupowanie przedmiotów według rodzajów

-wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali; budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią

-wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę; zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw

-rozumienie pojęć mały, duży; kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie

-poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie ogrodu przedszkolnego; czerpanie radości ze wspólnej zabawy

3

-rozwijanie orientacji w przestrzeni; próby posługiwania się określeniami: na, pod, obok, za; konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków

-zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o nasze bezpieczeństwo; rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie

poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię; układanie prostych rytmów z pasków białych i czarnych

-rozpoznawanie kształtu koła; posługiwanie się pojęciem koło; rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie

-wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń; rozwijanie spostrzegawczości słuchowej; -rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw pojazdów, które te dźwięki wydają

4

-rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała; kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych

-rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia; utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk

-rozpoznawanie i podawanie nazw przedmiotów służących do dbania o higienę osobistą; uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych

-ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne; podawanie nazw i wskazywanie części twarzy; dostrzeganie różnic i podobieństw między twarzami

-uczenie się wykonywania czynności porządkowych; wdrażanie do odkładania zabawek na ich stałe miejsca; posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych

 

 

 

 TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK

 

  • Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj).
  • Rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców.
  • Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.
  • Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
  • Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze oraz określenia, w którym zbiorze jest mniej, więcej lub tyle samo.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.
  • Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania w kuchni.
  • Promowanie zasad zdrowego żywienia.
  • Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.
  • Promowanie zasad zdrowego żywienia – uświadomienie jakie produkty warto jeść często.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Doskonalenie dużej motoryki.
  • Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu w życiu człowieka.
  • Wzmacnianie siły ramion, nóg i tułowia.
  • Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
  • Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza i rozumienie konieczności przyjmowania leków w razie choroby.
  • Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji – eliminowanie strachu przed stomatologiem.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy.
  • Rozbudzanie u dzieci zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych – porównywanie wielkości drzew, posługiwanie się określeniami: wysokie, niskie.
  • Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi.
  • Rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne.
  • Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
  • Rozwijanie kreatywności dzieci w swobodnych działaniach.
  • Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania.
  • Rozwijanie kreatywności.
  • Rozwijanie cierpliwość i koncentracji.
  • Rozwijanie zdolności improwizacyjnych (muzyka).
  • Kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
  • Uwrażliwianie na sztukę.
  • Pobudzanie do działań artystycznych.
  • Wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych.
  • Wyrabianie odwagi i śmiałości.
  • Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
  • Wdrażanie do nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.

 

Zadania do codziennej realizacji:

 

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
  • Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
  • Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
  • Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
  • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
  • „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
  • Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne