Treści programowe
TEMATYKI KOMPLEKSOWE REALIZOWANE WE WRZEŚNIU:
W PRZEDSZKOLU.
WAKACYJNE WSPOMNIENIA.
JESTEŚMY BEZPIECZNI.
DBAMY O SIEBIE I ŚRODOWISKO.
TREŚCI PROGRAMOWE REALIZOWANE W MIESIĄCU WRZEŚNIU.
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,
- wzmacnianie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej,
- doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- doskonalenie umiejętności argumentowania,
- wdrażanie się do formułowania i przestrzegania zasad grupowych,
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się swoim imieniem i nazwiskiem oraz rozpoznawania ich w grupie innych imion i nazwisk z grupy,
- rozwijanie umiejętności opowiadania o własnych zainteresowaniach, upodobaniach,
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej,
- doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej,
- rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych grach i zabawach,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat lata i związanych z nimi konsekwencji w przyrodzie,
- utrwalanie bezpiecznych zachowań (jak chronić się przed pogodą w różnych porach roku),
- pogłębianie wiedzy dzieci na temat atrybutów lata, a także aktywności i rzeczy związanych z tą porą roku,
- doskonalenie umiejętności rozmowy o wspomnieniach z wakacji,
- rozwijanie umiejętności matematycznych przez klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, koloru lub przeznaczenia,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat pamiątek przywiezionych z wakacji,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat miejsc spędzania wakacji (miasto, wieś, góry, morze, jeziora),
- utrwalenie sformułowań: daleko / blisko / dalej / bliżej z wykorzystaniem mapy,
- rozwijanie umiejętności matematycznych przez nazywanie kierunków na kartce papieru,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą i nawigowania po niej – zwrócenie uwagi dzieci na wielkość i położenie Polski jako części Europy i świata,
- poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane ze środkami transportu,
- grupowanie pojazdów ze względu na określoną cechę (przeznaczenie, sposób poruszania się),
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zalet i korzyści płynących z wykorzystania różnych środków transportu,
- doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej wypowiedzi dotyczącej miejsca swojego zamieszkania i adresu,
- doskonalenie umiejętności zadawania pytań zamkniętych,
- doskonalenie umiejętności odczytywania symboli,
- utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się na placu zabaw,
- doskonalenie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo w kontakcie z urządzeniami (nie tylko elektrycznymi),
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zasad kontaktu z nieznajomymi – potrafię mówić: nie!,
- doskonalenie umiejętności odgrywania scenek sytuacyjnych,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa w przedszkolu,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- doskonalenie umiejętności nazywania i oznaczania części ciała człowieka na schemacie oraz opisywania ich funkcji,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat lekarzy różnych specjalności i funkcji przez nich pełnionych,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zmysłów człowieka i ich funkcji,
- rozwijanie umiejętności odgadywania przedmiotów za pomocą zmysłów,
- wprowadzenie litery O, o na podstawie wyrazu „oko”,
- budowanie świadomości dzieci na temat higieny,
- pogłębianie wiedzy na temat słuchu: zagrożeń, niepełnosprawności oraz higieny,
- poszerzenie wiedzy na temat zmysłu dotyku, smaku i węchu,
- doskonalenie sprawności ruchowej’
- wprowadzenie liczby 1,
- utrwalenie wiadomości na temat zmysłów człowieka,
- budowanie świadomości na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowisk.
Zadania do codziennej realizacji:
• zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
• zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
• ćwiczenia ruchowe w ranku
• zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
• słuchanie tekstów czytanych przez N.
• zabawy na powietrzu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
TEMATYKA KOMPLEKSOWA REALIZOWANA W PAŹDZIERNIKU
DARY JESIENI
DBAMY O ZDROWIE
JESIENIĄ W PARKU I W LESIE
ZABAWY NA JESIENNE WIECZORY.
TREŚCI PROGRAMOWE REALIZOWANE W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU.
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw;
– odczytywanie globalnie nazw warzyw;
– kształtowanie umiejętności przygotowywania zdrowych posiłków z warzyw;
– rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce;
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów owocowych;
– czytanie globalne nazw owoców;
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grzybów jadalnych i trujących;
– kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań;
– doskonalenie umiejętności układania rytmów;
– porównywanie liczebności zbiorów;
– kształtowanie umiejętności wyróżniania głoski a w nagłosie, wygłosie i śródgłosie;
– poznanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw;
– rozwijanie wrażliwości estetycznej;
– zapoznanie dzieci z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej;
– doskonalenie umiejętności klasyfikacji;
– tworzenia nazw nadrzędnych i podrzędnych;
– doskonalenie koordynacji ruchowej;
– doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej instrukcji słownej;
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby;
– wprowadzenie różnych aspektów liczby 2;
– zapoznanie z różnymi specjalizacjami lekarskimi;
– wprowadzenie litery I, i; E,e
– poszerzanie wiedzy dzieci na temat osób i instytucji, do których mogą zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia;
– zapoznanie z numerem alarmowym 112;
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
– poszerzenie wiedzy na temat zwierząt leśnych;
– doskonalenie umiejętności matematycznych, takich jak logiczne myślenie i spostrzeganie;
– dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących jesienią w przyrodzie;
– poznanie drzew, owoców i liści najpopularniejszych polskich drzew;
– doskonalenie umiejętności porównywania oraz klasyfikacji;
– rozbudzanie ciekawości dzieci dzięki prostym doświadczeniom;
– doskonalenie słuchu na zajęciach muzycznych;
– rozwijanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych;
– zapoznanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz przedstawicielami różnych gatunków drzew;
– poszerzanie wiadomości dzieci na temat cyklu rozwoju roślin;
– doskonalenie sprawności ruchowej;
– rozbudzanie ekspresji ruchowej i muzycznej;
– dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno;
– poszerzanie słownika o nazwy zawodów artystycznych;
– doskonalenie inteligencji językowej poprzez rozwiazywanie zagadek słownych;
– zapoznanie z różnymi technikami malarskimi oraz rodzajami malarstwa;
– rozbudzanie ekspresji artystycznej; doskonalenie sprawności fizycznej;
– rozbudzanie zainteresowań muzyką, zapoznanie z twórczością i postacią Fryderyka Chopina;
– doskonalenie umiejętności matematycznych – rytmy;
– rozwijanie umiejętności matematycznych: dekodowania, porównywania kształtów i symboli;
– kształtowanie prawidłowej postawy sylwetki;
– poszerzanie wiedzy na temat kina animowanego;
– doskonalenie umiejętności budowania i zadawania pytań;
Zadania do codziennej realizacji:
• zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
• zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
• ćwiczenia ruchowe w ranku
• zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
• słuchanie tekstów czytanych przez N.
•zabawy i spacery na powietrzu
TEMATYKI KOMPLEKSOWE REALIZOWANE W LISTOPADZIE:
1.JESIENNA POGODA.
2.POLSKA MOJA OJCZYZNA.
3.ZIMNO, CORAZ ZIMNIEJ.
4. ZWIERZĘTA DOMOWE.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- utrwalenie nazw członków rodziny;
- wprowadzenie litery M, m;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zdjęć rodzinnych;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
- łączenie w pary przedmiotów starych i nowych;
- kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
- pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
- wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne; kształtowanie zrozumienia aspektów liczby 3;
- kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
- doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
- doskonalenie motoryki małej;
- poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter;
- przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
- dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
- wprowadzenie litery D, d;
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
- wprowadzenie liczby 4;
- wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
- przypomnienie nazw zwierząt domowych;
- kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
- kształtowanie odpowiedzialności;
- doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
- doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
- integrowanie grupy przedszkolnej;
- utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
- doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
- uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
- wprowadzenie litery Y, y na podstawie liczby mnogiej;
- utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
- utrwalenie nazw ptaków migrujących;
- poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
- utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
- doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach;
- wprowadzenie liczby 5.
Zadania do codziennej realizacji:
• zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
• zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
• ćwiczenia ruchowe w ranku
• zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
• słuchanie tekstów czytanych przez N.
•zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
TEMATYKI KOMPLEKSOWE REALIZOWANE W GRUDNIU:
- GRUDNIOWE ŻYCZENIA.
- KIM BĘDĘ , GDY DOROSNĘ.
- ŚWIĘTA ZA PASEM.
- ŚWIĄTECZNE TRADYCJE.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
- doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
- kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
- wprowadzenie litery K, k;
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
- doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- wprowadzenie liczby 6;
- kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
- kształtowanie poczucia empatii i troski;
- rozwijanie sprawności manualnych;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
- poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i budowania związków przyczynowo-skutkowych;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
- wprowadzenie litery R, r;
- doskonalenie umiejętności planowania pracy plastycznej na kartce;
- poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi;
- doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
- wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń i planów;
- kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
- doskonalenie percepcji wzrokowej;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu;
- wprowadzenie litery L, l;
- doskonalenie motoryki małej;
- doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
- wprowadzenie liczby 7;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
- rozwijanie umiejętności muzycznych oraz plastycznych;
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
- doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
- doskonalenie lateralizacji;
- doskonalenie równowagi;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- ćwiczenia ruchowe w ranku
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
słuchanie tekstów czytanych przez N.
KOLĘDA NA DZWONKACH
1. Chodziły owieczki po zielonych łąkach,
uczyły się dzwonić kolędę na dzwonkach,
uczyły się pilnie, a gdy przyszedł grudzień,
to tak zadzwoniły, że klękajcie ludzie.
Ref. Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie
dzwoneczki w szopce,
grajcie, grajcie, grajcie
kolędę owce.
Ludziom na radość,
Bogu na chwałę
dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie
dzwoneczki małe.
2.Wędrowały owce przez głogi i ciernie,
każda swego dzwonka pilnowała wiernie,
zbójnik ich nie dostał, halny wiatr nie zabrał,
pilnowały dzwonków, żeby w szopce zagrać.
Ref. Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie...
3.Zbiegły się owieczki, wszystkie co do jednej,
do tej szopki małej, do tej szopki biednej,
każda kolęduje dzwonkiem na pasterce,
a te dzwonki dzwonią tak jak jedno serce.
Ref. Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie...