przyklady ćwiczeń-skorzystaj
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
- głęboki wdech i wydech,
- wąchanie kwiatka,
- dmuchanie na wiatraczek,
- nadmuchiwanie balonika,
- wypuszczanie powietrza z balonika,
- zdmuchiwanie płomienia świecy z coraz większej odległości,
- dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie, „bulgotanie",
- puszczanie baniek mydlanych,
- dmuchanie na lekkie przedmioty: watki, kawałki styropianu, piłeczki,
- dmuchanie na gorącą zupę,
- chuchanie na zmarznięte dłonie,
- dmuchanie w gwizdek,
- dmuchanie przez rurkę na płatki bibuły,
- dmuchanie na waciki i piórka zawieszone na nitkach,
- dmuchanie przez rurkę na lekkie przedmioty pływające po wodzie,
- zdmuchiwanie chrupek z gładkiej i szorstkiej powierzchni,
- podrzucanie piórek lub watek i dmuchanie na nie,
- naśladowanie szumu wiatru,
- dmuchanie na zaszronioną szybę,
- gra na instrumentach dmuchanych,
- wymawianie na wydechu samogłosek,
- liczenie na jednym wydechu.
Przykłady ćwiczeń fonacyjnych:
- mruczenie przez nos, wydłużając wymowę głosek m lub n, tak by drgały wargi i skrzydełka nosa,
- do przedłużonego mmmmm dodanie na końcu samogłoski: mmma, mmmo, mmmu, mmmi, mmme,
- zaczynanie ćwiczenia od samogłoski: ammm, ommm, emmm, ummm, immm,
- włączanie samogłoski w ciąg wypowiadanej z przedłużeniem spółgłoski nosowej: mmmammm, mmmommm, mmmummm,
- mmmemmm, mmmimmm,
- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza psss jak najdłużej, na jednym wydechu,
- utrzymywanie jednostajnego, równego, monotonnego dźwięku opartego na jednej samogłosce: aaa, ooo, eee, uuu, iii,
- naśladowanie szeptem głosów z otoczenia, instrumentów muzycznych,
- naśladowanie głosów zwierząt, przyrody, pojazdów,
- zabawy w echo, które odpowiada coraz ciszej i ciszej, powoli i rytmicznie.
Ćwiczenia logorytmiczne w podziale na:
- chody,
- biegi,
- skoki i podskoki,
- zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi,
- ćwiczenia z elementami czworakowania i pełzania,
- ćwiczenia usprawniające i koordynacyjne,
- ćwiczenia rąk i nóg,
- ćwiczenia kształcące poczucie metrum,
- ćwiczenia kształcące poczucie tempa.
Przykłady ćwiczeń słuchu fonematycznego:
- rozpoznawanie różnych dźwięków,
- rozpoznawanie źródła, miejsca i kierunku dźwięku,
- naśladowanie wystukiwanego rytmu,
- wydzielanie sylab w wyrazach,
- wyodrębnianie sylaby na początku i na końcu wyrazu,
- tworzenie łańcuchów sylabowych - końcowa sylaba jednego wyrazu staje się początkową następnego,
- wyodrębnianie samogłoski na początku wyrazu,
- wyodrębnianie spółgłoski początkowej,
- wyodrębnianie spółgłoski końcowej,
- tworzenie łańcuchów spółgłoskowych - końcowa spółgłoska jednego wyrazu staje się początkową następnego,
- wyodrębnianie głoski wewnątrz wyrazu,
- rozpoznawanie żądanej głoski - ćwiczenia utrwalające,
- wskazywanie wyrazów rozpoczynających się, kończących lub zawierających wewnątrz żądaną głoskę,
- tworzenie ciągu wyrazów powstałych przez zmianę głoski na początku, w środku lub wewnątrz wyrazu.