Statystyki

  • Odwiedziło nas: 750190
  • Do końca roku: 287 dni
  • Do wakacji: 94 dni

Kontakt

ćwiczenia ortofoniczne - o czym należy pamiętać

O czym należy pamiętać
Prowadząc ćwiczenia ortofoniczne, należy pamiętać o następujących zasadach
[Achajska 1981, Skorek 2001,2005]:

  • w doborze ćwiczeń kierować się rodzajem zaburzenia mowy,
  • demonstrować ćwiczenie w odpowiednim tempie, wyjaśniając jego istotę i nazywając narządy biorące w nim udział,
  • jeżeli w ćwiczeniu wykorzystane będą rekwizyty, to zapoznajemy z nimi dziecko przed przystąpieniem do zabawy,
  • jeśli ćwiczenie zawiera kilka elementów, należy je wykonać oddzielnie,
  • ćwiczyć razem z dzieckiem,
  • ćwiczenia narządów mowy wykonywać przed lustrem,
  • zaczynać od ćwiczeń najłatwiejszych, przechodząc stopniowo do coraz trudniejszych,
  • prowadzić ćwiczenia z dziećmi w formie zabawy,
  • ćwiczenia można prowadzić indywidualnie lub zbiorowo,
  • ćwiczenia powinny trwać krótko (około 5 min.), lecz należy je często powtarzać,
  • ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych należy poprzedzić ćwiczeniami rozluźniającymi,
  • ćwiczeń artykulacyjnych, w których powtarza się dana głoska, nie należy przeprowadzać, jeśli dziecko wymawia tę głoskę w sposób wadliwy, ponieważ wada się utrwala,
  • ćwiczenia oddechowe rozpoczynać od tych, które mobilizują wyłącznie aparat oddechowy (dmuchanie, chuchanie), a kończyć na łączeniu oddychania z mówieniem,
  • przeprowadzając ćwiczenia słuchowe, zaczynać od różnicowania dźwięków z otoczenia, przechodząc do różnicowania izolowanych głosek, kończąc ćwiczeniami analizy i syntezy słuchowej,
  • ćwiczenia logorytmiczne prowadzić z dziećmi mającymi trudności w sprawnym poruszaniu się i w orientacji przestrzennej,
  • łączyć ćwiczenia artykulacyjne z ćwiczeniami oddechowymi, fonacyjnymi, logorytmicznymi, słuchowymi oraz usprawniającymi