Statystyki

  • Odwiedziło nas: 750117
  • Do końca roku: 287 dni
  • Do wakacji: 94 dni

Kontakt

ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe (wstępne ćwiczenia ortofoniczne) stanowią podstawę dla wszystkich kolejnych ćwiczeń wspomagających mowę. Mają one na celu zwiększenie pojemności płuc, naukę ekonomicznego zużywania powietrza w trakcie mówienia, nauczenie różnicowania faz oddechowych (wdech i wydech) oraz wydłużenie fazy wydechowej. Innym celem ćwiczeń oddechowych jest ich działanie uspokajające, co jest szczególnie przydatne zarówno po wysiłku fizycznym, jak i psychicznym. U większości dzieci przedszkolnych oddychanie jest funkcją już wykształconą, zdarza się jednak, że jest ono nieprawidłowe. Dzieci często mają trudności z oddychaniem podczas recytacji wierszy ( recytowanie odbywa się zarówno na wdechu, jak i na wydechu). Dlatego też podczas zabaw, w których prowadzone są ćwiczenia oddechowe, dziecko powinno nauczyć się prawidłowego sposobu operowania oddechem: wdech szybki i głęboki, wydech powolny i długi.
Ćwiczenia te powinny być przeprowadzane zawsze w formie zabawy, na otwartej przestrzeni w miarę dobrych warunków atmosferycznych, w dobrze wywietrzonych pomieszczeniach lub przy otwartym oknie. Istotne jest również to, żeby przed wykonywaniem tych ćwiczeń dzieci miały drożny nos (oczyszczenie nosa) i nie przechodziły chorób górnych dróg oddechowych.
Wśród ćwiczeń oddechowych wyróżniamy ćwiczenia: - mobilizujące aparat oddechowy; - kształtujące oddychanie brzuszno-przeponowe;
- łączące oddychanie z ruchem oraz ćwiczenia oddechowo-fonacyjne.
Oto kilka przykładów ćwiczeń oddechowych, które można wykonywać z dzieckiem w domu:
„Wąchamy kwiatki" - powolny wdech nosem, powolny wydech ustami (powtarzamy kilka razy);
„Papierki"- zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni;
Dmuchanie na: wiatraczek, aby kręcił się długo i równomiernie, na świeczkę(tak, by płomień przechylał się, ale nie zgasł), watkę lub piórko.
„Huśtawka dla misia" - dzieci, leżąc na plecach, układają na brzuchu swoją ulubioną maskotkę. Przy głębokim, powolnym i równomiernym wdechu zabawka unosi się do góry, przy powolnym wydechu - opuszcza - w ten sposób huśtamy maskotkę.
„Śmieją się..."- nabieranie powietrza przez szeroko otwartą buzię i na jednym wydechu jak najdłuższe naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- panowie - „ho, ho, ho..",
- panie - „ha, ha, ha...",
- dziewczynki - „hi, hi, hi...",
- staruszki - „he, he, he...".
„Ziewamy"- szeroko, swobodnie, jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadanie głoski „a" - „aaaaaaaa...".
„Wdech i wydech"- ćwiczenia z unoszeniem rąk: wdech - unoszenie rąk bokiem do góry, wydech - powolne opuszczanie rąk.
Łączenie wydechu z wymową pojedynczych głosek:
- usypianie lalki - „aaaaaa...",
- syczenie gęsi - „sss sss",
- chuchanie na zmarznięte ręce - „ch, ch, ch...".
- wietrzyk, który porusza wiatraczki - „ffffff....", zdmuchuje liście „sz sz sz...",
- naśladowanie; pogotowia: „iu - iu - iu...", straży pożarnej: „ eu - eu - eu...", policji: „eo - eo - eo...".
Zabawy ze śpiewem, wyliczanki, łatwe
rymowanki.

Na podstawie :
Kozłowska K., Zabawy logopedyczne i łatwe ćwiczenia, Kielce2005
Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987