Statystyki

  • Odwiedziło nas: 750051
  • Do końca roku: 287 dni
  • Do wakacji: 94 dni

Kontakt

Treści programowe

WRZESIEŃ:

 Tematyka kompleksowa:

  1. W przedszkolu.
  2. Moja droga do przedszkola.
  3. Jesienią w sadzie.
  4. Projekt edukacyjny „ Drzewo”

Treści programowe:

–        współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie,

–        przestrzeganie wspólnie ustalonych umów  i zasad regulujących współżycie w grupie,

–        rozwijanie relacji między dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji,

–        określanie swoich zainteresowań,

–        określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku,

–        określanie swoich cech fizycznych,

–        zapoznanie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych,  literatury, wycieczek,

–        poznanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych.

–        poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,

Projekt : Drzewo

–        Cele ogólne projektu :- Budowanie wiedzy o drzewach i drewnie (w szczególności o produkcji drewna i papieru, zasadach zachowania się w lesie).

- Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z drewnem i jego przetwarzaniem.

- Rozbudzanie zainteresowania rolą lasu w życiu człowieka.

- Kształtowanie postawy szacunku wobec lasu i drzew. Nauka odpowiedniego zachowania się w lesie.

- Kształtowanie postawy proekologicznej w aspekcie oszczędzania papieru.

- Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

- Rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.

GŁÓWNE IDEE:

- Las jest blokadą dla zanieczyszczeń- produkuje czyste powietrze.

- W lesie możemy odpoczywać.

- Pozostawianie śmieci w lesie może spowodować pożar.

- Drewno powstaje ze ściętych drzew. Z drewna można zbudować różne rzeczy. 

  Z drewna robi się papier w wytwórni papieru.

Piosenka do nauki:

„ Gdy dzień wstaje”


Gdy dzień wstaje i wita świat

ranną porą wstaje i ja.

Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.

Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze, w sali
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.

Czasem rano trudno mi wstać.

 

Pac gruszka”
 1. Pod owocami zgina się grusza, 
 wiatr konarami gruszy porusza!
 Pac, gruszka
 pac, gruszka
 hop, do fartuszka. (x2)

Spadają gruszki od soku miękkie, 
nad gruszą krążą osa i szerszeń!
Pac, gruszka
 pac, gruszka
 hop, do fartuszka. (x2)
 Ja, choć nie jestem szerszeniem, osą, tez lubię gruszki pachnące rosą
Pac, gruszka
 pac, gruszka
 hop, do fartuszka. (x2)

Wiersze do nauki:


 

Uliczne sygnały
J. Koczanowska
W dużym mieście wielki ruch,
samochodów wiele,
jeśli chcesz bezpiecznym być,
musisz  o tym wiedzieć.

Przez ulicę można przejść
tylko w takim miejscu,
gdzie mrugają światła dwa,
pasy są na przejściu.

To czerwone woła: STOP,
stój i czekaj grzecznie,
a zielone prosi-idź,
możesz przejść bezpiecznie.

Zapamiętaj jeszcze to:
gdy po mieście chodzisz,
musisz pod opieką być
dorosłej osoby!




PAŹDZIERNIK

 

Tematyk: kompleksowe:

1.Projekt drzewo cd.

2.Warzywa znane i lubiane.

3.Moja rodzina.

4.Pada deszcz.

Treści programowe:

–        rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku,smaku, zapachu

–        nazywanie przetworów z owoców i warzyw,

–        wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich

–        tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości,

–        podawanie informacji jakie zawody wykonują rodzice, czym si8ę zajmują,

–        podawanie powiązań między członkami rodziny,

–        obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych,

–        wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.


Piosenki do nauki:

Muchomorek”

1.Muchomorek mały stoi sobie sam
bardzo zasmucony, zmartwień mnóstwo ma,
mówi, że jest brzydki, dużo kropek ma
i że go nie zechce, żółta kurka ta.

Ref : Muchomorku, muchomorku
nie martw wcale się,
my ciebie lubimy
kurka pewnie też.

2. Czerwony kapelusz w białe kropki ma,
na swej nodze stoi, grzecznie prosi tak:
kurko moja miła, zechciej dzisiaj mnie,
jestem grzyb trujący, lecz tańcować chcę.

„ Pada deszcz”

Pada deszcz, pada deszcz,
pada deszcz na dworze.
Taki mokry, że już bardziej
mokry być nie może.

Lecą tu, lecą tu
srebrne koraliki.
Zmoczą drzewa, zmoczą pola,
domy i chodniki.

Pada deszcz, pada deszcz,
pada deszcz na dworze.
Stuka, puka, stuka, puka,
straszy kogo może.

Mała mysz, mała mysz,
biegnie na paluszkach.
I deszczowe koraliki
zbiera do fartuszka.

Wiersze do nauki

„Muchomor”

Trudno znaleźć amatora,

na zjedzenie muchomora

 

                       Wszyscy twierdzą jednak zgodnie,

              że wygląda on cudownie.        

        Ten kapelusz, spójrzcie

sami ozdobiony kropeczkami

Białe plamki wśród czerwien

która w słońcu wciąż się mieni

Widok bardzo ujmujący,

wadę ma, że jest trując


 

LISTOPAD

 

 

 

   TEMATYKI KOMPLEKSOWE

 

 

 

   1 DOMY I DOMKI

 

   2 POLSKA NASZĄ OJCZYNĄ

 

   3 ZWIERZĘTA DOMOWE

 

   4 URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

 

   5 ZDROWIE NASZYM SKARBEM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

 

 

–        poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowanie dawniej i współcześnie

 

–        kształtowanie uczuć patriotycznych do Ojczyzny

 

–        poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu, nazywanie dorosłych i młodych zwierząt

 

–        bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, zastosowanie techniki w życiu ludzi,

 

–        ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,dbanie o higienę

 

 

 

                                                                                            Wiersz do nauki

 

 

 

Taniec w deszczu

 

 

 

Zimno,zimno już na dworze, jesień pod parasol bierz.

 

Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!

 

Lato odfrunęło razem z bocianami,

 

zostawiło stado szarych chmur.

 

 

 

Ref. Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.

 

Po przygodę wyrusza z nią bardzo mokrą drogą,

 

chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!

 

Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!

 

Kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap, ap.

 

W kałużach kaloszami chlap,chlap,chlap!

 

Kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap,kap.

 

W kałużach kaloszami chlap,chlap,chlap!

 

 

 

Deszcz zagląda w nasze okna,woła nas:

 

„Chodźcie do mnie trochę zmoknąć,czas w sam raz!

 

Zatańczymy razem pod parasolkami,

 

ze mną nigdy nie znudzicie się!”

 

 

 

Ref. Gdy jesienny...

 

 

 

Puka, stuka zimny deszczyk,żal go nam.

 

Kto pobiegnie za nim pierwszy:ty czy ja?

 

Trochę potańczymy w kurtkach  i kaloszach,

 

jesień z deszczem może nie być zła!

 

 

 

Ref. Gdy jesienny...

 

 

 

 

 

                                                                                       Wiersz do nauki

 

Myj zęby

 

 

 

Każde dziecko dobrze wie,

 

że gdy ktoś cukierki je,

 

dziury w zębach ciągle miewa,

 

żadna plomba mu nic nie da.

 

 

 

Dobrą szczotkę zawsze mniej,

 

mycie zębów powierz jej.

 

Niech wciąż dobrze je szoruje,

 

zabezpiecza,konserwuje.

 

 

 

-My jesteśmy zęby twoje,

 

precz cukierki,ciasta,kremy;

 

masz dbać o nas całe życie,

 

psuć się więcej nie chcemy!

 

 

 

 

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

Tematyka kompleksowa

1 Co robimy w wolnym czasie?

2 To już zima

3 Święta tuż tuż ( 2 tygodnie)

Treści programowe:

  • Poznajemy przyrodę jesień:

obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.

  • Dbamy o nasze zdrowie:

ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

  • przebywanie na świeżym powietrzu ;uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
  • Poznajemy przyrodę zima:
  • obserwowanie zmian zachodzący w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych dla zimy nazywanie ich, np. opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
  • poznawanie wybranych właściwości śniegu i lodu , zwracanie uwagi na zanieczyszczenia ,które zatrzymują w sobie.

Nasze rodziny

Wzmacnianie więzów w rodzinie

-kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. Związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy

-wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich-tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.

Uczymy się czytać

Elementarna nauka czytania

rozpoznawanie liter drukowanych- małych i wielkich L,l,Y,y,R,r,S,s

tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.

Nasza edukacja matematyczna

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

rozpoznawanie cyfr.

Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania

Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania

Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.

Rozwijanie intuicji geometrycznych

Nazywanie figur geometrycznych.

Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.

                                                       „Świąteczne życzenia „

J. Kucharczyk

 

1. Gdy pierwsza gwiazdka błyśnie na wieczornym niebie,

gdy popłynie w świat kolęda,

przy choince zbiera się rodzina,

to już są święta.

Ref. Gwiazdka z nieba śle promyki złote

i spełnia nam marzenia.

Z ust do ust i z serc do serc

płyną dobre życzenia.

2.Na wigilijnym stole jasno płonie świeca

i dwanaście potraw czeka.

Znajdzie się dziś miejsce dla każdego,

to już są święta.

Ref. Gwiazdka z nieba...

3.I dziś życzymy sobie tego,co najlepsze,

dużo zdrowia,dużo szczęścia .

I prezentów pod choinką wiele,

to już są święta.

Ref. Gwiazdka z nieba...

 

 Styczeń

 

Tematyka kompleksowa:

1 W świecie baśni

2 Pamiętamy o zwierzętach

3 Babcia i dziadek ( 2 tyg.)

Treści programowe:

  • Interesujemy się książką
  • organizowanie w sali kącika książek
  • systematyczne wzbogacanie kącika o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej
  • zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację
  • przestrzeganie zasad korzystania z książek :odwracania stron oglądania tekstu.
  • wzbudzanie zainteresowania literaturą
  • słuchanie wierszy, opowiadań baśni polskich i zagranicznych autorów
  • tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie,a zapisanego przez nauczyciela
  • Uczymy się czytać
  • Elementarna nauka czytania
  • rozpoznawanie liter drukowanych- małych i wielkich S,s,N,n,B,b
  • tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Nasza edukacja matematyczna
  • kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
  • rozpoznawanie cyfr 7
  • rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • rozwijanie intuicji geometrycznej
  • nazywanie figur geometrycznych
  • Poznajemy przyrodę” Zima”
  • dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
  • nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
  • zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami
  • rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
  • Nasze rodziny
  • organizowanie świąt o charakterze rodzinnym
  • przygotowanie programu artystycznego, samodzielne(lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
  • wyrabianie szacunku dla osób starszych

Piosenka Kiedy babcia była mała

Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.

Refren
I co , i co , że babcia nam urosła ,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co , i co , to ważne że mam babcię ,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.

A gdy dziadek był malutki , to nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody , no i nie chciał jeść marchewki tylko lody!

Refren
I co , i co , że dziadek urósł trochę ,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co , i co , to ważne że mam dziadka ,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!

Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie , a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.

Refren
I co , i co , że trochę nam urośli ,
że nie są dzieciakami , że ważni z nich dorośli.
I co , i co , to ważne że są z nami ,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.