Treści programowe
WRZESIEŃ
NASZA GRUPA:
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie
- przestrzeganie wspólnie ustalonych i umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi , opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
- współdziałanie podczas zabaw , gier, tańców integracyjnych.
TO JA:
Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy
-rysowanie siebie
- dostrzeganie swojej niepowtarzalności a także niepowtarzalności innych , szanowanie jej.
JESTEŚMY POLAKAMI
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej :
- oglądanie zdjęć, ilustracji , wierszy, opowiadań ; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju
NASZ KONTAKT Z TECHNIKĄ
Środki transportu
- poznawanie różnych środków transportu: lądowego , wodnego, powietrznego
- poznawanie znaczenia pasów , sygnalizacji świetlnej , znaków drogowych
- zapoznanie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych , literatury, wycieczek
- poznanie wybranych pojazdów w tym specjalistycznych np: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji
POZNAJEMY PRZYRODĘ
JESIEŃ
- oglądanie drzew znajdujących się w pobliskim otoczeniu , nazywanie ich ; wyjaśnianie zjawiska usychania liści
- rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach
- zbieranie owoców drzew , wzbogacanie nimi kącika przyrody; wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny niestandardowy sposób
- poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych ( borowik, pieprznica jadalna,maślak) i niejadalnych ( np. muchomor sromotnikowy)
- pokazywanie na wybranych przykładach np. jeża, wiewiórki,bociana) jak przygotowują się do zimy ( odlatują do Afryki, gromadzą zapasy na zimę , zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt np. zmiana ubarwienia , gęstnienie futra, piór
PAŻDZIERNIK
POZNAJEMY PRZYRODĘ
JESIEŃ
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu, mgły obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
-Nazywanie przetworów z owoców i warzyw ( dżemy, soki, kiszonki, kompoty) samodzielne wykonanie wybranych
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw ; rozróżnianie ich za pomocą wzroku , dotyku, smaku, zapachu
NASZE RODZINY
-Podawanie informacji na temat swojej rodziny , jakie zawody wykonują rodzice , czym się zajmują,
- określanie czynności domowych i wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
- podawanie powiązań między członkami rodziny np. Babcia to mama mamy lub taty
- wyjaśnienie wieloznaczności słowa dom
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie np. sposobów wspólnego spędzania wolnego czasu , pojawiania się nowego potomka
Wzmacnianie więzów w rodzinie
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich- tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
POZNAJEMY PRZYRODĘ
Przyroda w sali , w domu
-poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich , wizyt u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
- nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
JESIEŃ
-
– obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu, mgły obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
-
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIAC LISTOPAD
NASZA MIEJSCOWOŚĆ , NASZ REGION
Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
- poznawanie , na podstawie swojej miejscowości , sposobów budowania dawniej i współcześnie
- nazywanie zawodów związanych z budownictwem
Poznajemy przyrodę
JESIEŃ
- pokazywanie na wybranych przykładach ( np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do zimy ( odlatują do Afryki, zapadają w sen zimowy, gromadzą zapasy); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór)
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu , mgły, obniżającej się temperatury , skracającej się długości dnia
- wyjaśnianie roli wody w życiu zwierząt
Uczymy się czytać
Elementarna nauka czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych- małych i wielkich
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Nauka edukacji matematycznej
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
-rozpoznawanie cyfr
Rozwijanie intuicji geometrycznej
-nazywanie figur geometrycznych
NASZ KONTAKT Z TECHNIKĄ
Doświadczenia konstrukcyjno -techniczne
- bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych , np. telewizora , komputera,odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo)
- poznawanie , w sposób bezpośredni lub pośredni różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi ( np. korzystanie z telefonu, komputera)
ZDROWIE NASZYM SKARBEM
Dbałość o higienę
-ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
-dbanie o higienę poprzez
codzienne mycie całego ciała , zębów,rąk,
Zdrowa żywność
-spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców,mięsa, nabiału( ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów, picie kompotów, soków, ograniczenie napojów gazowanych
-przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw.
TREŚCI PROGRAMOWE NA GRUDZIEŃ
POZNAJEMY PRZYRODĘ
JESIEŃ
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych , np.: padającego deszczu, mgły,obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
ZIMA
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich np. opady śniegu, szron, szadź , zawieje śnieżne
- Poznawanie wybranych właściwości śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia , które zatrzymują w sobie
DBAMY O ZDROWIE
DBAŁOŚĆ O HIGIENĘ
- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku( zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
- Przebywanie na świeżym powietrzu ; uczestniczenie w spacerach , zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
UCZYMY SIE CZYTAĆ
ELEMENTARNA NAUKA CZYTANIA
- Rozpoznawanie liter drukowanych -małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
EDUKACJA MATEMATYCZNA
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ LICZBOWYCH I UMIEJĘTNOŚCI LICZENIA
- Rozpoznawanie cyfr.
ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SZEREGOWANIA I KLASYFIKOWANIA
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
ROZWIJANIE INTUICJI GEOMETRYCZNEJ
- Nazywanie figur geometrycznych
NASZE RODZINY
WZMACNIANIE WIĘZI W RODZINIE
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych , np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
- Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich-tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku , akceptacji i miłości
TREŚCI PROGRAMOWE NA STYCZEŃ
INTERWSUJEMY SIĘ KSIĄŻKĄ
ORGANIZOWANIE W SALI KĄCIKA KSIĄŻEK
-Systematyczne wzbogacanie kącika o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej
- Zwracanie uwagi na budowę książki : okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację
- Przestrzeganie zasad korzystania z książek : odwracania stron , oglądania tekstu
WZBUDZANIE ZAINTERESOWANIAN LITERATURĄ
- Słuchanie wierszy, opowiadań, baśni,
- Tworzenie własnych książeczek, dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci , składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez dzieci a zapisanego przez nauczyciela
UCZYMY SIE CZYTAĆ
ELEMENTARNA NAUKA CZYTANIA
- Rozpoznawanie liter drukowanych -małych i wielkich
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
EDUKACJA MATEMATYCZNA
- Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawienie elementów w pary lub ich liczenie
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ LICZBOWYCH I UMIEJETNOŚCI LICZENIA
- Rozpoznawanie cyfr
- Rozróżnianie zbiorów równolicznych i nierównolicznych
- Zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych
POZNAJEMY PRZYRODĘ
ZIMA
- Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach
- Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
- Zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami
- Rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
NASZE RODZINY
ORGANIZOWANIE ŚWIĄT O CHARAKTERZE RODZINNYM
- Przygotowanie programu artystycznego , samodzielne lub z pomocą nauczyciela wykonanie
upominków , wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi
TREŚCI PROGRAMOWE NA LUTY
NASZE BEZPIECZEŃSTWO NA CO DZIEŃ
Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów
-poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
-bawienia się w miejscach niedozwolonych np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
DBAMY O NASZE ZDROWIE
Dbałość o higienę
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach , zabawach i ćwiczeniach ruchowych
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Organizacja przestrzeni i czasu
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy , pór roku , dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku , miesiąca, dnia tygodnia
- zwracanie uwagi na kalendarze , ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy
- poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego
- nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór i noc
- odpowiednie stosowanie określeń : przedwczoraj, wczoraj , jutro, pojutrze
NASZA ZIEMIA
Poznawanie świata
- poznanie modelu kuli ziemskiej-globusa:
- wskazywanie kontynentów,oceanów,mórz
- poznanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. .Mars,Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
- gromadzenie literatury,zdjęć , albumów związanych z kosmosem
- poznawanie zawodów związanych z kosmosem np. kosmonauty , astronoma
- poznawanie ciekawostek , legend na temat satelity Ziemi-Księżyca
TREŚCI PROGRAMOWE NA MARZEC
POZNAJEMY PRZYRODĘ
WIOSNA
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
- dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych w bezpośredniej obserwacji
- nazywanie domów zwierząt , sposobów poruszania się zwierząt , odżywiania
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu , powracające pierwsze ptaki
( skowronki, czajki, szpaki)
- pojawiające się pierwsze kwiaty ( przebiśniegi , krokusy)
- poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków
POZNAJEMY PRZYRODĘ
ZIMA
- poznanie historii powstania węgla kamiennego , jego właściwości
- poznanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin ( np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
JESTEŚMY POLAKAMI
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
poznanie ważniejszych regionów Polski , znajdujących się tam bogactw naturalnych
TREŚCI PROGRAMOWE NA KWIECIEŃ
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
Elementarna nauka czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych -małych i wielkich
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów
NASZA EDUKACJA MATEMATYCZNA
Orientacja przestrzenna
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech współnych
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- rozpoznawanie cyfr
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
POZNAJEMY PRZYRODĘ
Wiosna
-poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
- nazywanie domów zwierząt , sposobów poruszania się , odżywiania
- wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
- poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikającego z niszczycielskiej działalności ludzi , np. zatruwanie wód , zabijanie zwierząt dla futra , kłów, wycinanie lasów wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
- nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
- wyrzucanie śmieci do kosza
- sprzątanie placu zabaw np. w czasie Dnia Ziemi
- sadzenie drzew , kwiatów, dbanie o nie
- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
- szanowanie wody , niemarnowanie jej
- wyjaśnianie określeń : kwiaty i zwierzęta chronione
- poznanie przedstawicieli ginących gatunków
- poznanie sposobów dbania o środowisko
- oczyszczanie wody
- zakładanie filtrów na kominy fabryczne
- karanie za łamanie praw przyrody
NASZE RODZINY
Wzmacnianie więzów w rodzinie
- kultywowanie tradycji , zwyczajów rodzinnych , np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia , Wielkanocy
TREŚCI PROGRAMOWE NA MAJ
W ŚWIECIE SZTUKI
MUZYKA
Słuchanie i śpiewanie piosenek
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
Gra na instrumentach perkusyjnych
- wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach- indywidualnie lub grupowo ( tworzenie orkiestry)
- wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
Elementarna nauka czytania
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich liczenie
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
-rozpoznawanie cyfr
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10-ciu z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- zachęcanie dzieci do poszerzania swoich zainteresowań matematycznych
- NASZA MIEJSCOWOŚĆ, NASZ REGION
Poznawanie swojej miejscowości
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych informacji, zabytków i miejsc
- poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
- tworzenie planu swojego osiedla, swojej miejscowości
- organizowanie kącika regionalnego , wzbogacanie go o eksponaty wykonywane w przedszkolu i przyniesione z domu
- słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary
JESTEŚMY POLAKAMI
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
-poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np.jego powstania
- podawanie nazwy naszego kraju , symboli narodowych, flagi, godła, hymnu poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski-Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
- nazywanie największych rzek Polski -Wisły i Odry, morza -Bałtyku, gór -Tatr oraz największych miast Polski
UCZYMY SIĘ CZYTAĆ
Elementarna nauka czytania
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów
NASZA EDUKACJA MATEMATYCZNA
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- porównywanie liczebności zbiorów poprzez ustawianie elementów w pary lub ich liczenie
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- rozpoznawanie cyfr
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych
POZNAJEMY PRZYRODĘ
Wiosna
-poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
-określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
NASZE RODZINY
Podawanie informacji na temat swojej rodziny
- podawanie informacji jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
- opisywanie wyglądu rodziców , dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym
- przygotowanie programu artystycznego , samodzielne ,( lub z pomocą nauczyciela)
wykonywanie upominków , wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi