Treści Programowe
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC WRZESIEŃ:
1.NASZA GRUPA
2.JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM
3.ULICZNE SYGNAŁY
4.NADESZŁA JESIEŃ
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ:
- podawanie swojego imienia , nazwiska
- określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć
- samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
- ściąganie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni
- zakładanie ubrań, butów
- korzystanie z toalety
- spożywanie posiłków
- zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek
- poznanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnienie zjawiska usychania liści
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody
- poznawanie grzybów jadalnych ( borowik, maślak) i niejadalnych (muchomor sromotnikowy)
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana) jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
- JESIEŃ W SADZIE
- DARY OGRODU
- NASZE RODZINY
- A DESZCZ PADA I PADA
TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku
- rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozpoznawanie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty); samodzielne wykonywanie wybranych
- podawanie informacji jak mają na imię mama, tata
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
- podawanie informacji jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
- opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech
( wygląd, charakter).
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
NAUKA RYMOWANKI
Wpadła gruszka do fartuszka,
a do tego dwa jabłuszka,
lecz śliweczka spaść nie chciała,
była jeszcze niedojrzała.
Piosenka „My jesteśmy Krosnoludki”
My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa,
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa, hopsa sa,
Jemy mrówki, żabkie łapki,
Oj tak tak, oj tak tak,
A na głowach krasne czapki,
To nasz, to nasz znak.
Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu,
Gdy ktoś senny, to uśpimy,
Lulu lulu lu,
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ajajaj, ajajaj,
To zapłacze niezabudka,
Uuuuu.
Piosenka „Pomidorek”
Wyrósł pomidorek mały i zielony
pięknie się rozejrzał na obie strony.
Tam czerwony goździk, tutaj różę widzi,
więc się zieloności swojej zawstydził.
Ref.: Pomi, pomi, pomidorek
krasnym okrył się kolorem,
płaszczyk włożył gładki, nowy
pomi, pomi, pomidorowy.
A ten pomidorek
dobrze jest nam znany,
dobrze jest nam znany, bardzo lubiany,
bo i kolor ładny i potrawa zdrowa
zupa lub sałatka pomidorowa.
Ref. Pomi, pomi.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC LISTOPAD:
- 1. DOMY I DOMKI
- 2. MOJA MIEJSCOWOŚĆ , MÓJ KRAJ
- 3. DOMOWI ULUBIEŃCY
- 4. URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LISTOPAD:
- określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś)
- poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków
- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer
- nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów
- bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych, np.: telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
- poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego
- poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np.: odkurzacza, miksera, ekspresu, zasad bezpiecznego korzystania z nich.
PIOSENKA DO NAUKI „KRASNOLUDKI”
Pod grzybkiem czerwonym,
pod krzaczkiem poziomek,
mają krasnoludki swój
malutki domek.
Domek, choć malutki,
zawsze jest czyściutki,
sprzątają w nim co dzień
małe krasnoludki.
Jeden myje okna,
drugi ściera kurze,
trzeci wielką miotłą
zamiata podwórze.
Zawsze po obiedzie
lubią długo siedzieć,
palą długie fajki
i czytają bajki.
Powiewa flaga”
(Czesław Janczarski)
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość, biel – serca czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
1.Na jesienny smutny czas.
2.Nadchodzi zima.
3.Świeta tuż tuż.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych.
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku radość i satysfakcję.
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne.
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
- poznawanie wybranych właściwości śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
Wesoła choinka
Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka
Przy jabłuszku pierwszym pajac, przy drugim kaczuszka
Pajac biały jest jak piekarz, mąkę ma na brodzie
A kaczuszka złota, jakby kąpała się w miodzie
Choinka, choinka, wesoła choinka!
Popatrz mamo - woła Krysia - Jak ten pajac skacze!
A czy słyszysz - mówi mama - jak kaczuszka kwacze?
Pajac skacze, kaczka kwacze, posłuchajcie sami
A zajączek tuż, tuż obok rusza wąsikami
Choinka przedszkolaków
Ubierzemy dziś choinkę
w kolorowe bombki,
zawiesimy srebrny łańcuch
i czerwone wstążki
Ref.: Bo najpiękniejsza będzie choinka
w sali przedszkolaków
I najpiękniejsze będą prezenty
dla małych i starszaków.
Świecą srebrne gwiazdki w koło
i lampki mrugają.
Moc uścisków i radości
przedszkolakom dają
Ref.: Bo najpiękniejsza będzie choinka
w sali przedszkolaków
I najpiękniejsze będą prezenty
dla małych i starszaków.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC STYCZEŃ:
- W KRAINIE BAŚNI
- PTAKI ZIMĄ
- MOJA BABCIA I MÓJ DZIADEK
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ:
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich
- odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy
- oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na
piękne ilustracje, obrazki
- słuchanie czytanych przez nauczyciela fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego
- dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
- zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
- rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub mama taty.
Babcia ma Święto
Babcia ma święto, to babci dzień,
a ja pamiętam o tym.
Kwiatki jej dam, buzi jej dam,
słonko zaświeci złote.
Babcia moja la la la la la
Babcia moja święto ma. 2x
Babcia ma święto, to babci dzień,
obrazek jej namaluj.
Weź w rączkę swą jej starą dłoń.
Serdecznie ją ucałuj.
Babcia moja la la la la la
Babcia moja święto ma. 2x
Babcia ma święto, to babci dzień,
śmiejmy się więc wesoło.
A babcia choć ma lat ze sto,
to tańczy z nami w koło.
Babcia moja la la la la la
Babcia moja święto ma. 2x
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC LUTY:
- Zimo, baw się z nami
- Tak mija czas
- Czy jesteśmy sami w kosmosie
TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LUTY:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienia się w miejscach niedozwolonych np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywanie pór dnia: rano, południe popołudnie, wieczór, i nocy
- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
- gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
- poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
„Trzej kosmici”
I.
Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem
Ten w talerzu, tamten w spodku
trzeci leciał w dzbanku.
Ref.:
Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci, drżący, chlupiący
jak ta kawa z mleczkiem.
II.
Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko,
w pokoiku na stoliku
lądowali miękko.
Ref.:
Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci, drżący, chlupiący
jak ta kawa z mleczkiem.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC MARZEC:
- POZNAJEMY ZWIERZĘTA
- WIOSNA TUŻ TUŻ
- NADESZŁA WIOSNA
- WIELKANOC
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC MARZEC:
- poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
- dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną , np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty ( przebiśniegi, krokusy)
- poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawianie się pąków na drzewach i krzewach
- oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno
- omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd)
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocy
- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC KWIECIEŃ:
1. WIOSNA NA WSI
2. ZWIERZĘTA PREHISTORYCZNE
3. DBAMY O ZIEMIĘ
4. JESTEŚMY POLAKAMI
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC KWIECIEŃ:
- poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
- nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
- wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
- poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie)
występujących w tamtym okresie
- poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
- nieniszczenie roślin np. niełamanie gałęzi drzew
- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
- szanowanie wody, niemarnowanie jej
- nazywanie swojej miejscowości, poznanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc
- poznanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- poznanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC MAJ:
1. JESTEŚMY POLAKAMI
2. ZABAWA W TEATR
3. WSZYSTKO MOŻE BYĆ MUZYKĄ
4. MOI RODZICE
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC MAJ:
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków
- poznawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych – naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt
- przygotowanie kącika teatralnego
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
- nauka prostych piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych ruchowych
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. sposobów wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego potomka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny.
WIOSENNA PIOSENKA
- Zima się skończyła
Wiosny nadszedł czas
Łąka się zbudziła
Zbudził się i las
Kukułeczka głośno kuka ku-ku
Bociek żabki sobie szuka mniam- mniam-mniam.
- Hopsa-sa do lasa
Każdy biegnie sam
Kwiatków cała masa
Rośnie tu i tam
Kukułeczka głośno kuka ku-ku
Bociek żabki sobie szuka mniam-mniam- mniam.