Statystyki

  • Odwiedziło nas: 750123
  • Do końca roku: 287 dni
  • Do wakacji: 94 dni

Kontakt

Treści programowe

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC wrzesień

PROJEKT GOSPODARSTWO POLE

 

Cele ogólne projektu:

- budowanie wiedzy o gospodarstwie (w szczególności o uprawie roślin i zbóż na polu, możliwościach ich przetwarzania)

- wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z uprawą ziemi, przetwarzaniem plonów, pracą rolnika

- rozbudzanie zainteresowania pracą rolnika

- zapoznanie z procesem powstawania pieczywa i innych produktów spożywczych,

- rozwijanie umiejętności samoobsługowych związanych z przygotowaniem posiłków,

- kształtowanie szacunku do pracy rolnika,

- kształtowanie szacunku do produktów spożywczych np. chleba,

- tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie,

- rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym,

            Nasza grupa rozpoczyna nowy projekt edukacyjny „Gospodarstwo” (Pole). Przez 4 tygodnie będziemy badać rośliny rosnące na polu, poznawać produkty ich przetwarzania oraz pracę rolnika i jego maszyn. Dowiemy się, że:

- na polu rosną różne rodzaje zbóż, dają nam one ziarno, z którego robi się mąkę

- na polu rosną ziemniaki i kukurydza- z nich również możemy zrobić mąkę

- buraki cukrowe i rzepak też rosną na polu; z buraków cukrowych robi się cukier a z rzepaku olej

- o pole trzeba dbać, trzeba je zaorać i obsiać a dojrzałe zboże skosić

- z różnych rodzajów mąki piecze się różne rodzaje pieczywa

Oprócz tego będzie bardzo dużo zabaw z mąką i ziarnem. Spróbujemy sami zrobić mąkę. Zasiejemy pszenicę i będziemy obserwować jej wzrost. Będziemy przesypywać, dotykać i eksperymentować z różnymi produktami. Może ktoś chciałby nam pomóc w wypiekach albo mógłby pożyczyć maszynę do wypieku chleba. Będziemy Wam wdzięczni za wszelką pomoc i współpracę. Zachęcamy by zaangażować dziecko do przygotowywania domowych wypieków. Może wam pomóc w odmierzaniu, wsypywaniu, mieszaniu i innych kuchennych czynnościach. Spróbujcie!

„Moje pole” słowa i muzyka Barbara Kosowska

Owies, jęczmień i pszenica

Czy to jakaś tajemnica?

Nie! To słowa bardzo znane,

Tak są zboża nazywane.

Już gospodarz zebrał plony,

z pracy swej zadowolony.

Teraz ziarno zmielić trzeba,

będzie z mąki dużo chleba.

Dalej rzepak rośnie wszędzie,

Pewnie olej z niego będzie.

Kukurydza się złociła,

głowę z kolby wychyliła.

A na jesień zwyczaj taki:

Z pola zbiera się ziemniaki!

Gospodarza poprosimy,

no i frytki usmażymy.

                        Wiersz  „Gospodarstwo”

Nadleciał ptaszek, spojrzał i w dole

Zobaczył w słońcu skąpane pole.

Pole ogromne i zaorane,

A w ziemi ziarenka zboża posiane.

Pomyślał ptaszek: poproszę chmury,

Niech zroszą trochę nasiona z góry.

Chmurki życzenia ptaszka spełniły

I całą ziemię deszczem skropiły.

Promienie słońca nie próżnowały,

Codziennie na pola zaglądały.

Przyroda bardzo łaskawa była

I wszystko dokoła zielenią pokryła.

A gdzie się nasiona zboża podziały?

Ziarenka na polu wykiełkowały.

Rosły i rosły wysoko się wzbiły,

Aż w końcu w kłosy się zamieniły.

Teraz na ziarno zebrać je trzeba,

By zetrzeć na mąkę potrzebną do chleba.

Na koniec posłuchaj, to dobra rada,

Wyrzucać chleba nie wypada!

Możesz pokruszyć je na kruszyny,

Aby nakarmić głodne ptaszyny.

                        TREŚCI  PROGRAMOWE  NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

                                            PROJEKT DRZEWO – DREWNO


Cele ogólne projektu :

- Budowanie wiedzy o drzewach i drewnie (w szczególności o produkcji drewna i papieru, zasadach zachowania się w lesie).

- Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z drewnem i jego przetwarzaniem.

- Rozbudzanie zainteresowania rolą lasu w życiu człowieka.

- Kształtowanie postawy szacunku wobec lasu i drzew. Nauka odpowiedniego zachowania się w lesie.

- Kształtowanie postawy proekologicznej w aspekcie oszczędzania papieru.

- Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

- Rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.

GŁÓWNE IDEE:

- Las jest blokadą dla zanieczyszczeń- produkuje czyste powietrze.

- W lesie możemy odpoczywać.

- Pozostawianie śmieci w lesie może spowodować pożar.

- Drewno powstaje ze ściętych drzew. Z drewna można zbudować różne rzeczy.

- Z drewna robi się papier w wytwórni papieru.

Piosenka  „Duszki leśne”

1.Żyją w lesie małe duszki,

Które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki

I do pracy zapał wielki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne

Wstają co dzień bardzo wcześnie

I ziewając raz po raz

zaczynają sprzątać las.

2.Piorą liście, myją szyszki,

aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki,

bo te duszki to czyścioszki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

3.Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

zaraz duszek za nim leci.

Zaraz siada mu na ręce,

grzecznie prosi: - nie śmieć więcej!

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…

Wiersz „Drzewo”

Na skwerku rosło drzewo

Szeroko, rozłożyście.

Srebrzystą miało korę,

Zielonoszare liście.

Słuchali chętnie ludzie,

Przechodząc koło drzewa,

Jak wietrzyk wśród gałązek

Wesoło piosenki śpiewa.

Lecz przyszedł mały urwis,

Ukradkiem wyjął nożyk,

Bo napis chciał wyskrobać

W srebrzystej, cienkiej korze.

Wycinał powolutku

Literkę po literce,

Nie wiedział, że pod korą

Zielone płacze serce.

                                TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LISTOPAD

                                      PROJEKT ZIEMIA- SKAŁY I MINERAŁY

CELE OGÓLNE PROJEKTU:

- budowanie wiedzy o skałach i minerałach (w szczególności o ich rodzajach) wydobyciu oraz sposobach wykorzystywania przez człowieka

- wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane ze skałami i minerałami

- rozbudzanie zainteresowania badaniem i obserwowaniem przyrody nieożywionej

- rozbudzanie zainteresowania praca górnika i jubilera

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i grupowania przedmiotów wg. prostych kryteriów

- tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie

- rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym

GŁÓWNE IDEE:

- Ziemia po której chodzimy zbudowana jest ze skał

- wszystkie skały zbudowane są z małych cząsteczek, czyli minerałów

- piasek to rozkruszone skały

- niektóre skały wydobywane z Ziemi i minerały mają piękne kolory i kształty. Nazywamy je kamieniami szlachetnymi.

- człowiek wykorzystuje skały znajdujące się pod ziemią do różnych celów:

węgiel kamienny i brunatny- źródło energii

sól kamienna do solenia potraw a także rozpuszczania śniegu i lodu na drogach i chodnikach

kredę do pisania na tablicy a także do produkcji białej farby oraz past do zębów

PIOSENKA „Przekładaniec”       

Czy widzisz mamo ten przekładaniec?

To nie jest ciasto, to skały, kochanie.

Przez lata natura je budowała,

I to jest tajemnica cała.

Węgiel, diamenty, sól oraz piasek- to wszystko skarby Ziemi naszej.

Węgiel nam służy do ogrzewania,

Ciepło jest w domach i ciepło w mieszkaniach.

Z piasku możemy zamki budować,

A diament pięknie oszlifować.

Węgiel, diamenty, sól oraz piasek- to wszystko skarby Ziemi naszej.

Jest także w Ziemi i sól kamienna,

Bardzo potrzebna , niezwykle cenna.

Służy dla zdrowia i służy dla ciała,

Jako przyprawa doskonała.

Węgiel, diamenty, sól oraz piasek- to wszystko skarby Ziemi naszej.

SKARBY ZIEMI- Barbara Kosowska

Ziemia jest prawie, jak worek bez dna,

I pełno skarbów w sobie ma.

Cynk, ołów, gaz i ropa naftowa,

To cząstka tego co ziemia chowa.

Węgiel z jej głębi się wydobywa,

Jest w ziemi także i sól prawdziwa.

Są rudy miedzi a w górach skały,

Z których pożytek też jest niemały.

Cenne diamenty, złoto i piasek –

To wszystko bogactwo ziemi naszej.

Przez wieki ziemia skarby zbierała,

A potem nas nimi obdarowała.

GRUDZIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

 

 1. TUTAJ ROSŁY PAPROCIE   

 2. NADCHODZI ZIMA

 3 ŚWIĘTA, ŚWIĘTA...  ( 2 TYGODNIE )

 

      TREŚCI PROGRAMOWE:

Takie same treści programowe realizowane są w grupie 5-latków i w grupie 5-6 latków

  • poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
  • poznawanie wybranych zwierząt (dinozaurów) i roślin (np. paproci);
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich;
  • poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu;
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia;
  • tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.

                                                                                                                                              WIERSZ DO NAUKI

 

 „ POWITANIE ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA”

 

Święty Mikołaju, bardzo się cieszymy.

Od dawna czekamy na Twe odwiedziny.

Od dawna jesteśmy grzeczni, że aż strach!

Nie broimy we dnie, nie broimy w snach.

Wszystkie polecenia dokładnie spełniamy,

dobrze się uczymy i słuchamy mamy.

I co powiesz na to, Święty Mikołaju?

Zostań tutaj z nami, będzie Ci jak w raju. (…)


Piosenka



                              DO BETLEJEM

  1. Do Be, do Be do Betlejem, tam gdzie leżysz w żłobie.

Do Be do Betlejem, by się kłaniać Tobie.

Ref.: Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,

Tobie dzieciąteczko, baranku owieczko.

Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,

Tobie dzieciąteczko.

  1. Tam w Be, tam w Be, tam w Betlejem - Baca nad Bacami

Tam w Be, tam w Be, tam w Betlejem – Gazda nad Gazdami

Ref.: Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,

Tobie dzieciąteczko, baranku owieczko.

Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,

Tobie dzieciąteczko.

 

                                                          TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ

                                     PROJEKT: CZŁOWIEK – CIAŁO – CUDOWNA MASZYNA




Cele ogólne projektu :

- Budowanie wiedzy o budowie i funkcjach wybranych części ciała

- Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z ludzkim organizmem

- Rozbudzanie zainteresowania funkcjami i działaniem układów w ciele człowieka

- Rozwijanie umiejętności określania stron i kierunków

- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych

- Kształcenie postawy prozdrowotnej

- Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie

- Rozwijanie języka w aspekcie komunalnym

Główne idee:

- Ciało składa się z kości, mięśni, pokryte jest skórą

- Człowiek ma zmysły, które pomagają mu  poznawać świat. Czasem zmysły potrzebują pomocy : wzrok- okularów, słuch- aparatu. Zdarza się, że musimy sobie radzić bez jakiegoś zmysłu

- Mózg kontroluje ciało

- Serce jest jak pompa – rozprowadza krew po całym ciele

- To co zjem podróżuje przez moje ciało

                                                                                  MIESIĄC LUTY


TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.Dokarmiamy zwierzęta

2.Zabawy na śniegu

TREŚCI PROGRAMOWE:

- dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach

- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik

- zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami np. ptakami

- rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu

- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie

- przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach zabawach i ćwiczeniach ruchowych

                                                 TREŚCI  PROGRAMOWE NA MIESIĄC MARZEC

                            PROJEKT  EDUKACYJNY WODA (WODA W NASZYM ŻYCIU)

                                                                                                      

 

Cele ogólne projektu:

- Budowanie wiedzy o wodzie (w szczególności o sposobach jej wykorzystania przez człowieka w życiu codziennym, w transporcie).

- Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z wodą i sposobami jej wykorzystywania przez człowieka.

- Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do poszukiwania przyczyn obserwowanych zjawisk.

- Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego i stawiania hipotez.

- Rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami przeciwstawnymi.

- Kształtowanie postawy proekologicznej. Kształtowanie nawyku oszczędzania wody.

- Kształtowanie nawyku picia wody.

- Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

- Rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.

 

 

 

Główne idee:

- Woda w kranie może pochodzić z rzeki lub jeziora, ale jest wcześniej oczyszczana, aby nie była groźna dla człowieka.

- Zużyta woda odpływa rurami do oczyszczalni ścieków i tam jest oczyszczana. W oczyszczalni są filtry, które usuwają brud z wody. Oczyszczona woda wraca z powrotem do rzeki.

- Wodę należy oszczędzać. Są różne sposoby oszczędzania wody.

- Niektóre przedmioty toną, a niektóre unoszą się na wodzie.

- Nawet ciężkie przedmioty pływają, jeśli mają odpowiedni kształt.

 

 

Dar natury

 

Rzeka, strumyk, potok z góry

Cennym darem jest natury.

Woda nam od rana służy,

Czy to w domu, czy w podróży.

Nie możemy żyć bez wody,

Jest potrzebna dla ochłody,

Do ogrodu podlewania,

Mycia, picia, do kąpania.

 

 

A skąd woda w naszym kranie?

Oczyszczalni to zadanie.

Tam jest właśnie filtrowana

I rurami dostarczana.

Jeśli chciałbyś umyć ręce,

Odkręć tylko kran w łazience.

Lecz pamiętaj szanuj wodę,

Jeśli kochasz  świat, przyrodę…

                                  Barbara Kosowska

 

 

 

Oszczędzaj wodę (słowa i muzyka Barbara Kosowska)

 

 

Nieważne jedna lub dwie kropelki,

Z wody pożytek jest bardzo wielki.

Czy w dzień słoneczny, czy w niepogodę

Zaśpiewam wszystkim – oszczędzaj wodę!

 

 

          Ref:

         Czy w dzień słoneczny czy w niepogodę

         Zaśpiewam wszystkim – oszczędzaj wodę!

 

 

Gdy myjesz zęby codziennie rano,

Wypłucz je wodą do kubka nalaną.

A kiedy potem umyjesz ręce,

Zamknij szybciutko kran w łazience.

 

 

          Ref:

         Czy w dzień słoneczny czy w niepogodę

         Zaśpiewam wszystkim – oszczędzaj wodę!

       

 

 

                                                                                      TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC KWIECIEŃ

                                                                                               PROJEKT EDUKACYJNY JAJKO

CELE OGÓLNE:

- przyswajanie konkretnej wiedzy

- rozwój samodzielnego myślenia i przewidywania oraz stawiania hipotez

- umiejętność współpracy w grupie

- poznanie różnych rodzajów jajek ( kacze, kurze, przepiórcze itp.)

- poznanie wartości odżywczych jajek

- poznanie sposobu wykorzystania jajek w kuchni

GŁÓWNE IDEE:

- z jajek wykluwają się ptaki, ptactwo domowe ( kurczęta, kaczki, gęsi), jaszczurki, węże

- zwierzęta wykluwające się z jaj to gatunek  jajorodnych

 

                           TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC MAJ

                   PROJEKT EDUKACYJNY ROŚLINA (OD NASIONA DO NASIONA)

CELE OGÓLNE:

- Budowanie wiedzy o roślinach (w szczególności o cyklu rozwojowym rośliny.

- Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z rośliną.

- Rozbudzanie zainteresowania naturalnymi procesami zachodzącymi w przyrodzie.

- Rozbudzanie zainteresowania pracą ogrodnika, botanika i przyrodnika.

- Rozwijanie umiejętności prowadzenia planowych i systematycznych obserwacji.

- Rozwijanie  umiejętności myślenia  przyczynowo – skutkowego.

- Uświadomienie roli zwierząt w przyrodzie, w szczególności zapoznanie z rolą pszczoły w cyklu  rozwojowym rośliny.

- Kształtowanie postawy proekologicznej, w szczególności w aspekcie ochrony zwierząt i roślin.

- Tworzenie  warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez : obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

- Rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.

GŁÓWNE IDEE:

- W owocach znajdują się nasiona.

- Nasiona kiełkują. Wyrasta z nich nowa roślina.

- Pszczoła  przynosząc pyłek, zapyla kwiaty. Z zapylonych kwiatów powstają owoce.

- Nasiona rozsiewają się w różny sposób.

- Niektóre zwierzęta pomagają rośliną , inne im szkodzą.