Strategia współpracy
PARTNERSKA WSPÓŁPRACA I ŚWIADOMOŚĆ POSIADANIA WSPÓLNEGO CELU
TO SZANSA DLA ROZWOJU DZIECKA
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM IM.JANA BRZECHWY W MAŁOMICACH
SZKOŁA WSPÓŁPRACY
UCZNIOWIE I RODZICE KAPITAŁEM NOWOCZESNEJ SZKOŁY
………………………………………………………………………..
Program został napisany przy współpracy z Radą Rodziców z roku szkolnego 2013/2014 i 2014/2015 z materiałów, sugestii zaczerpniętych podczas debat ,spotkań warsztatowych z rodzicami, propozycji i sugestii oraz opinii umieszczanej przez rodziców, dzieci , pracowników na tzw „gadającej ścianie” i dyskusji , analizy swoot ( w terminie od IV 2014 – XI 2014)
Cele nadrzędne:
- Wprowadzenie jednolitego systemu współpracy z rodzicami we wszystkich grupach.
- Ułatwienie monitorowania przyjętych zasad.
- Pomoc w pracy wychowawczej nauczycielom i rodzicom w formie ujednoliconych wspólnie wypracowanych kierunków
- Stworzenie i rozwijanie stosunku partnerskiego na rzecz rozwoju i wychowania dziecka oraz pracy przedszkola
Program reguluje i określa:
ZASADY
FORMY I ZAKRES WSPÓŁPRACY
PROPOZYCJE KONTAKTOW I CZESTOTLIWOSC
ZAWIERA
ANALIZA SWOOT
SCHEMAT
PLANY ROCZNE
STRATEGIE NA LATA
EWALUACJE
PROPONUJEMY WSPÓŁPRACĘ OPARTĄ NA ZASADACH:
1. Współpracę podejmujemy dobrowolnie.
2. Wspólnie ustalamy cele, formy i metody współpracy.
3. Jesteśmy partnerami. Razem podejmujemy decyzje, razem
ponosimy odpowiedzialność. Sukces jest wspólny.
4. Pomagamy sobie.
5. Słuchamy się wzajemnie i szanujemy.
6. Akceptujemy odmienność poglądów.
PROPONOWANE FORMY KONTAKTÓW I ZAKRES WSPÓŁPRACY;
- Dialog, debaty, konsultacje – określenie; jak jest, jak chcemy by było i jak do tego dojść.
- Wspólne planowanie zadań, form, metod do koncepcji pracy, programów, organizacji pracy; modernizowanie
i ewaluowanie.
- Ustalanie sylwetki Absolwenta Przedszkola - jego postawa, umiejętności, wiedza.
- Wspólne z włączeniem dzieci ustalanie zasad i norm społecznych.
- Stworzenie” Uniwersytetu” dla Rodziców lub Klubu Aktywnego Rodzica- spotkania ze specjalistami, z przedstawicielami zawodowymi, i dzielenie się doświadczeniami dotyczącymi dzieci.
- Stworzenie Klubu Aktywnego Rodzica.
- Współudział i uczestnictwo koła zainteresowań dzieci ( artystyczne).
- Współorganizacja ( wspólnie z N i dziećmi) imprez, uroczystości, festiwali, festynów, olimpiad, wycieczek, kiermaszy, aktywny i dobrowolny udział w przygotowaniach
i w realizacji.
- Wspólne wykonywanie prac na rzecz polepszenia bazy i estetyki przedszkola i otoczenia, doposażanie przedszkola w pomoce.
- Inne wynikające z propozycji rodziców.
1. Formy kontaktu z rodzicami
Opis działania |
Forma kontaktu z rodzicami
|
||||||
|
Zebranie grupowe |
Dni otwarte |
Kontakty indywidualne |
Uroczystości |
Warsztat/debatyy |
Zajęcia otwarte |
Inne |
1. Informowanie rodziców o funkcjonowaniu przedszkola. |
x |
x |
|
|
|
|
Informatory, komunikaty na tablicy informacyjnej, na stronie internetowej przedszkola,debaty |
2.Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań rodziców. |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Ankietowanie, rozmowy |
3. Zapoznanie rodziców: a). z dokumentacją przedszkola: Statut, Procedury pracy, raport z badania jakości pracy przedszkola, program rozwoju, programy autorskie, b). ze zmianami w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym dzieci. |
x
x
|
x
x |
x
|
x |
|
|
Stały dostęp do dokumentacji przedszkola, zebrania |
4.Przekazywanie rodzicom informacji o dziecku: a). informowanie o postępach dziecka w nauce, b). sygnalizowanie wszelkich niepokojących zachowań zauważanych u dziecka /zawsze podczas rozmów indywidualnych/ |
x
x
|
x
x . |
x
x |
x
x |
x
x |
x
x |
„zeszyt korespondencji” karty obserwacji i samooceny osiągnięć i zachowania dziecka, arkusze diagnostyczne osiąganych umiejętności, wyniki diagnoz , wytwory dziecięce. |
5.Omawianie bieżących spraw opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych, organizacyjnych. |
x |
x |
|
|
|
|
Szkolenia, warsztaty spotkania rodziców ze specjalistami z zakresu pedagogiki, logopedii i psychologii. |
6.Wspólne rozwiązywanie pojawiających się w grupie problemów. |
x |
x |
|
|
x |
|
Komunikaty na tablicy informacyjnej, na stronie internetowej przedszkola. |
7.Pedagogizacja rodziców: a) wzbogacanie wiedzy rodziców o rozwoju fizycznym, psychicznym i społecznym dziecka, informowanie o sposobach pomocy dziecku, b) przekazywanie rodzicom konkretnych rad dotyczących pomocy w przezwyciężaniu trudności ich dziecka. |
x
|
x |
x
x |
x
x |
|
x
x |
|
8. Współudział w organizowaniu imprez i uroczystości przedszkolnych, włączenie rodziców do zajęć edukacyjnych. |
|
|
|
|
|
|
|
PROPOZYCJE KONTAKTÓW I CZĘSTOTLIWOŚĆ
Dla wszystkich rodziców
1. Zebrania ogólne – 2 razy w roku.
2. Zebrania grupowe/ wg potrzeb na zaproszenie nauczyciela oraz
inicjowane przez rodziców.
3. Konsultacje z nauczycielem – 1 raz w mies. w wyznaczonych
godzinach.
4. Kontakty indywidualne – wg potrzeb.
5. Kontakty z dyrektorem – wg potrzeb.
6. Tablice ogłoszeń.
7. Strona internetowa przedszkola
www.ppmalomice.szkolnastrona.pl
8. „ Gadająca ściana”- wywieszanie własnych sugestii, opinii,
propozycji.
9. Inne formy wg sugestii rodziców.
Rada Rodziców
1. Spotkania z personelem przedszkola 1 raz na kwartał.
2. Umieszczanie informacji, opinii ogłoszeń na stronie internetowej
przedszkola www.ppmalomice.szkolnastrona.pl
3. Inne formy wg sugestii Rady Rodziców.
SCHEMAT PRZYGOTOWAŃ DO WSPÓLNYCH PROJEKTOWANYCH PRZEDSIEWZIĘĆ SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ WYPRACOWANY Z RADĄ RODZICÓW I AKTYWNYMI RODZICAMI SPOZA RADY
realizacja data……………. Czas trwania ……………………..
Zaangazowani Uczestnicy; dzieci, Rodzice, personel ……………( przewidywany %)
Fazy przygotowania; termin Od …………….(data)
I faza informacyjno-organizatorska ;spotkanie ogólne personelu z rodzicami
-zapoznanie z tematem spotkania
-Burza mózgów-propozycje zadań do wspólnej realizacji
- wybór zadania najbardziej popularnego spośród podanych
- ustalenie harmonogramu działań w poszczególnych grupach oraz podział zadań ( met.wyboru większości),
- ustalenie potrzebnych rekwizytów, materiałów, przydział obowiązków – wybór koordynatorów w poszczególnych grupach Rodziców i nauczycieli
- opracowanie zasad i form kntaktów i przekazu informacji oraz promocji przedsiewziecia
II faza; przygotowania
Pracownicy przedszkola- załatwienie pozwolenia na wypożyczenie hali sportowej, innego terenu zabezpieczenie materiałów do wykonania zadań ,ewentualna oprawa muzyczna, inne……
2-3 krotne spotkania rodziców ,dzieci , personelu ( w wybranych przez grupy dniach i godzinach)- w celu wspólnego działania przygotowawczego; R-Dz-N , wspólne przygotowywanie scenariusza, rekwizytów ,programu artystycznego ,inne wynikające z zadania
- wybór przez dzieci na zajęciach tego ,co na danej imprezie ,przedsiewzieciu chcą robic, w czym chca brać udział; wdrażanie do podejmowania decyzji i dokonywania wyboru
- załatwienie przez rodziców ewentualnych nagród dla każdego dziecka lub grupy dzieci
- aktywny udział rodziców w przygotowanie ……..prognozowany %
- w międzyczasie dopisywanie przez rodziców na „ścianie Komunikacji” nowych propozycji do przemyślenia podczas spotkań grupowych
III faza-realizacja imprezy, przedsięwzięcia, zadania
Aktywny udział wszystkich uczestników w stosunku do zaplanowanego w – …… %
IV ewaluacja
Wyrażenie opinii znaczkiem ( czerwona minka- podobało się, chcemy takich imprez, czarna mina- nie podobało mi się,nie chce w takich imprezach uczestniczyć )
Analiza jakościowa i ilosciowa ; rozmowy, dyskusje,dialog,debata , informacje na „ Ścianie Komunikacji”
V projektowanie dalszych działan z uwzględnieniem wyników ewaluacji i analizy
PLAN PRACY RADY RODZICÓW PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA IM. JANA BRZECHWY W MAŁOMICACH NA ROK SZK. 2014/2015
OPRACOWANY PRZY KONSULTACJI RADY PEDAGOGICZNEJ
L.P. |
ZAKRES DZIAŁAŃ |
ODPOWIEDZIAL NY |
OSOBY, INSTYTUCJE WSPOMAGAJĄ CE |
TERMIN |
1. 2. 3. |
Uczestniczenie w pierwszym zebraniu Rady Rodziców:
Wyznaczenie członków zespołów współpracujących z Rada Pedagogiczna ds. ewaluacji wewn i programów oraz planowania Zatwierdzenie Programu Wychowawczego i Profilaktyki Przedszkola Po uprzednim naniesieniu sugestii przez Rade Rodziców do projektów programów
Działania wynikające z ustawowych kompetencji Rady Rodziców:
dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego przedszkola wyłączając dokumenty uznane za poufne
|
Rada Rodziców
Przewodnicząca Rady Rodziców
Dyrektor, Rada Rodziców |
Dyrektor Członkowie Rady Pedagogicznej Przewodniczaca Rady Rodziców ubiegłej kadencji
j.w.
j.w. ( na zaproszenie RR
Dyrektor Rada Pedagogiczna z głosem doradczym /na zaproszenie RR
Rada Pedagogiczna |
IX.2014r. IX.2014r. IX.2014 oraz w miarę potrzeb |
4. |
Planowanie, Modyfikowanie, Ewaluacja, Współrealizacja:
|
Dyrektor, Przewodnicząca Rady Rodziców |
Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców |
IX.2014, II.2015, V.2015 oraz w miarę potrzeb |
5. |
Wnioskowanie w sprawach bieżących:
|
Przewodnicząca Rady Rodziców |
Rada Rodziców, Rodzice, Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Organ Prowadzący |
W miarę potrzeb |
6. |
Współorganizacja debat z Radą Pedagogiczną: ·Współpraca z Radą Pedagogiczną, organizacja debat podsumowanie debat, bieżące określenie działań |
Przewodnicząca Rady Rodziców, Dyrektor |
Rada Pedagogiczna, Rodzice, Pracownicy Obsługi |
Przełom X/XI.2014 Przełom III/IV.2015 |
7. |
Współudział w opracowaniu zebrań warsztatowych i prowadzenie ich |
Przewodnicząca Rady Rodziców Trójki grupowe |
Dyrektor, Nauczyciele Grup |
W miarę potrzeb- na zaproszenie lub zgłoszenie RR |
8. |
Udział w szkoleniach i naradach organizowanych przez Dyrektora |
Przewodnicząca Rady Rodziców Trójki grupowe |
Dyrektor, Nauczyciele Grup |
W miarę potrzeb- na zaproszenie lub zgłosze nie RR |
9. |
Planowanie i współorganizacja imprez:
|
Rada Rodziców |
Rada Pedagogiczna, Nauczyciele Grup rodzice |
Cały Rok szkolny 2014/2015 |
10. |
Pozyskiwanie środków finansowych:
|
Przewodnicząca Rady Rodziców |
Rada Rodziców |
Cały rok |
11. |
Organizowanie zebrań Rady Rodziców 4 razy w roku: · zapraszanie na spotkania Dyrektora i Radę Pedagogiczną oraz Pracowników Obsługi- bieżąca współpraca |
Przewodnicząca Rady Rodziców |
Rada Rodziców Rada Pedagogiczna nie zaprasza Rady Rodziców |
W miarę potrzeb |
12. |
Pomoc w pracach społecznych oraz inne zadania wynikające z potrzeb |
Przewodnicząca Rady Rodziców |
Rada Rodziców Rodzice Dyrektor Rada Pedagogiczna Organ Prowadzący |
W miarę potrzeb |
13. |
Zebranie Sprawozdawcze z Działalności Rady Rodziców oraz Komisji Rewizyjnej |
Rada Rodziców |
Dyrektor |
VI.2015r. |
14. |
Sprawozdanie
Przeprowadzenie debaty
Powołanie zespołów i grup dyskusyjnych oraz reaktywacja Klubu Aktywnego Rodzica
Funkcjonowanie |
Przewodnicząca Rady Rodziców Przewodnicząca RR i Dyrektor Przewodniczący dyrektor |
Rodzice Pracownicy przedszkola Przedstawiciel UM Rodzice Nauczyciele Pracownicy obsługi dzieci |
VI.2015r. I/II V/VI XI Cały rok |
PRZEWIDYWALNE EFEKTY;
- Przedszkole jako przestrzeń współpracy ,współdecydowania i wzajemnego wspierania się nauczycieli, rodziców ,dzieci, instytucji wspierających
- relacje pomiędzy uczestnikami oparte będą na dialogu, zaufaniu, sprzyjającej komunikacji ,kompetencji i kreatywności nauczycieli i rodziców
-aktywność rodziców włączonych do zespołów zadaniowych nauczycieli dotyczących organizacji , edukacji i wychowania , ewaluacji działań oraz przestrzeni przedszkola
- powstanie Klubu Aktywnego Rodzica
- uaktywnionych w I roku wdrażania programu 50 % wszystkich rodziców i co roku zwielokrotniać % aktywności
- formą pozyskiwania , wymiany informacji , sugestii i wypracowywania kolejnych działań jest debata rodziców i personelu przedszkola , tzw „gadająca ściana”
- funkcjonuje platforma współpracy oparta głównie na dialogu
-funkcjonują grupy dyskusyjne
EWALUACJA SKUTECZNOŚCI PROGRAMU
- pozyskanie informacji na debacie
- Oznaczanie na tablicy skuteczności najbardziej popularnych form,metod,działań ( przez dzieci, rodziców ,pracowników)
- Analiza SWOOT / metaplan
-Ewaluacja poprzez dialog w grupach dyskusyjnych
-Wspólnie w zespołach modyfikowanie programu , uszczegóławianie na nowy rok szkolny