NOWA KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2014 - 2019
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA IM.JANA BRZECHWY W MAŁOMICACH 2014-2019
WSPÓŁOPRACOWANA Z RODZICAMI NA PODSTAWIE;
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego(Dz.U, Nr 168, poz. 1324)
Źródła opracowania koncepcji:
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były;
* wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz diagnoza pracy przedszkola
* wnioski z diagnozy aktualnego stanu
*wnioski z debat z rodzicami i pracownikami przedszkola
* informacje ,sugestie rodziców umieszczane w ciągu roku na tzw „gadajęcej ścianie „
Projekt Koncepcji został przedłożony do wglądu rodzicom i przeanalizowany wspólnie z Radą Rodziców w celu wniesienia własnych sugestii do projektu .
KOncepcja po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców przyjęta do realizacji Uchwała Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców Nr…………….. z dnia………………
STAN WYJŚCIOWY – gdzie jesteśmy
Przedszkole Publiczne im.Jana Brzechwy swoim zasięgiem obejmuje miasto Małomice i okoliczne siołectwa ; Lubiechów,Śliwnik,Żelisław,Pruszków,Bobrzany. . Organem prowadzącym jest Gmina Małomice, a nadzór pedagogiczny sprawuje Lubuski Kuratorium Oświaty.
Placówka główna położona jest z dala od miasta,przy drodze powiatowej w kierunku Szprotawy przy ulicy B.Chrobrego 8. Do przedszkola należy grupa zamiejscowa z siedziba w Bobrzanach ( 3-6 latki) jak również grupa 3-4 latki z siedziba w MOK przy ulicy Szkolnej 1.
Przy przedszkolach do dyspozycji dzieci sa place zabaw. Dzieci mają tu wiele możliwości do aktywności w zabawie i w poznawaniu przyrody, czemu sprzyja różnorodny sprzęt rekreacyjny ,sprzęt mobilny . Budynki sa przystosowane na przedszkola . wyposażenie stwarzają dzieciom, doskonałe i bezpieczne warunki pobytu zabawy, rozwoju. W budynku przy ulicy Chrobrego mieści się 4 grupy; jedna grupa 3-4 latków,dwie grupy 5-6 latki i jedna grupa 5 latki przy ul.Szkolnej jedna grupa 3-4 latki i w Bobrzanach grupa 3-6 latki. Każda grupa ma swoje sale ,toalety sa usytuowane na korytarzach .Sale urzadzone sa estetycznie estetycznie , wyposażone w różnego rodzaju nowoczesne zabawki edukacyjne, liczne pomoce dydaktyczne, kąciki zabaw dobrane do wieku dziecka, meble dziecięce dostosowane do wzrostu dzieci, wszystkie zgodne z zasadami ergonomii. . Ponadto znajduje się sala przeznaczona na gabinet logopedyczny.
Procesem opieki, wychowania i kształcenia objętych jest 100- 125 dzieci w wieku od 3 do 6 lat, podzielonych na oddziały. W przedszkolu zatrudnionych jest 15 osób tj. 10 nauczycieli,( w tym ksiądż i katecheta) oraz 7 pracowników administracji i obsługi. Kadra pedagogiczna posiada wyższe, magisterskie wykształcenie pedagogiczne z kwalifikacjami do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola. Wśród nauczycieli jest 6 nauczycieli dyplomowanych, 3 nauczyciel mianowany, 1 nauczyciel kontraktowy, . Dodatkowo kadra pedagogiczna wspomagana jest poprzez zatrudnianie na umowe o dzieło logopedę , instrukorów zajęć muzyczno-ruchowych , korekcyjnych i lektorów języka angielskiego. Ci specjaliści prowadzą nieodpłatne dla dzieci zajęcia dodatkowe.
- W każdej grupie ;5 godzin tygodniowo język angielski
- 30 min zaj.korekcyjne
- 30 min zaj,ruchowo muzyczne
- w grupach zerowych 1 godzina religii
Kazdego dnia godziny realizacji podstawy programowej wydłużane są o czas trwania zajęć dodatkowych. Podczas wszystkich zajęć dodatkowych zapewniona jest opieka nauczyciela danej grupy. Instruktoży i lektorzy opłacani są z budżetu przedszkola. Rodzice ponoszą jedynie opłaty 1 zł za czas pozostawania dziecka w przedszkolu powyżej godzin realizacji podstawy programowej.
Zapewniamy chętnym dzieciom 3 posiłki dziennie. Ocena jadłospisów i przestrzegania HACCP podczas kontroli jednostek Sanepidu jest najwyższa tzn 50 pkt /50 i 49/50.
Uwzględnia się sugestie rodziców co do diet dzieci ( bezglutenowa,białkowa,bezmleczna). Planowanie wzrostu opłat za posiłki ( wsad do kotła) konsultujemy z Rada Rodziców i Burmistzrem Małomic.
Pobyt dziecka w przedszkolu określa ramowy rozkład dnia, który jest przestrzegany. Odstepujemy od ścisłego przestrzegania godzin zegarowych poszczególnych czynności. Jest to dopasowane do zachowań i potrzeb dzieci . Ściśle jednak przestrzega sie podział czasu ; conajmniej 1/5 na zabawę i pobyt na powietrzu, najwyżej 1/5 na zaj.dydaktyczne i 2.5 – pozostałe. W sytuacji,kiedy warunki pogodowe uniemożliwiaja na 1/5 czasu przebywania na powietrzu- czas ten jest przeznaczany na różne formy zabawy dzieci . Praca dydaktyczna jest zróżnicowana i obejmuje różne dziedziny i zagadnienia: matematyczne, mowy i myślenia, społeczno-kulturowe, fizyczne, środowiskowe oraz pracę twórczą. Pozostały czas zagospodarowany jest aktywnie przez same dzieci. W ciągu dnia jest dużo momentów, kiedy dziecko samo tworzy i manipuluje. Stosuje sie indywidualizacje, róznorodne aktywne metody pracy przy zmieniajacej sie przestrzeni edukacyjnej. Dzień pobytu w przedszkolu poddawany jest wspólnej ewaluacji. Planowanie pracy jest poprzedzone dokładnym rozpoznaniem potrzeb,zainteresowań dzieci,oraz aktualnym stopniem ich rozwoju.Wspólnie z rodzicami analizuje sie stan aktualny oraz propozycje działań ,form pracy i współpracy. Efekty rozwoju analizuje sie również przy włączeniu rodziców,ewentualnie jako wsparcie-specjalistów.
Poprzez stwarzanie dzieciom okazji do dokonywaniu wyboru umożliwia sie im działania i inspiracje na rzecz własnego rozwoju.
Rozpoznawane zainteresowania ,zdolności,problemy dzieci,zdiagnozwany stan aktualnego rozwoju, potrzeby rodzin,środowiska lokalnego oraz aktualnych sygnałów zycia codziennego stanowią wytyczne do opracowywania planów działań przedszkola, dostosowania nowatorskich treści,metod,form . Na podstawie powyższego opracowywano i wdrażano przedsięwzięcia, programy,zadania, które rozszerzaja treści podstawy programowej, wspierają naturalny rozwój dzeicka zgodnie z ich naturalnym potencjałem,wyposażają w wiedzę i umiejetności warunkujące funkcjonowanie w otoczeniu rówieśników i dorosłych oraz przygotowujące do rozpoczęcia nauki w klasie I.
Analiza wynikówcorocznego badania losów absolwentów,rozmowy z nauczycielami SZP oraz z rodzicami wskazują,że nasi absolwenci radzą sobie dobrze w szkole i w życiu codziennym poza szkołą.
W ostatnich latach zauważa się coraz wieksze zainteresowanie rodziców dzieci 3-4 latnich edukacją przedszkolną. Na potrzeby zapewnienia wszystkim chętnych dzieciom udziału w edukacji od lutego 2013 została utworzona dodatkowa grupa dla dzieci 3-4 letnich. Początkowo liczyła 15 dzieci,lecz pod wpływem promocji edukacji przedszkolnej do końca roku szkolnego 2013/2014 liczba dzieci w grupie wzrosła do 25 .
Jest to efekt naszych działań ; imprezy,festyny,pokazy taneczne i teatralne dzieci przedszkolnyvh dla mieszkańców Małomic pokazują rodzicom wpływ pobytu w przedszkolu na rozwój dziecka. Ponadto rozpowszechnione treści na ogólnodostępnej stronie przedszkola www.ppmalomice.szkolnastrona.pl ,wystawy prac plastycznych w instytucjach ogólnodostępnych,udział dzieci w gminnych imprezach zachęcaja rodziców .
Na rok szkolny zgłoszono do przedszkola dzieci 3-4 letnie 56 i wszystkie zostały przyjete ( przy zestawieniu w latach poprzednich 100% większa liczebność)
W sytuacji rozpoznania problemów u dziecka czy w jego rodzinie uaktywnia sie proces pomocy, w zależności od ważności problemu ; rozmowa z rodzicami,z instytucjami pomocowymi i wspierajacymi rodzinę , z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,w uzasadnionych przypadkach z OPS i Kuratorem sądowym
W przedszkolu funkcjonują zespoły nauczycieli , którym delegowane są zadania i obowiązki. Niezależnie od tego w sytuacjach doraźnych ,zespoły współpracuja ze sobą,opracowuja srodki zaradcze,dokonują analizy sytuacji , wspólnie szukają i wdrażają metody i formy pracy adekwatne do zdiagnozowanej wcześniej sytuacji.Są wsparciem dla Rodziców i dzieci jako specjaliści.
Nasze przedszkole ma już wypracowane swoje tradycje, związane ze współpracą z rodzicami i środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi. Aktywnie włącza się w działania , wynikające z potrzeb środowiska, o zasięgu miejskim, powiatowym i ogólnopolskim.
Przy współpracy z rodzicami, organem prowadzącym , z MOKiem na miarę środowiska lokalnego i powiadu od lat jesteśmy organizatorami ;
1.Powiatowy Festiwal Piosenki Dziecięcej
2.Powiatowy Przegląd Tańców Dziecięcych
- Zielony Marsz
- Dzień Seniora
- WOŚP
- Obchody Świat Narodowych;delegacje dzieci,rodziców i pracowników w gminnych obchodach - capsztyk
- Festyny rodzinne dla społeczności Małomic i okolic
- Koło taneczne dla dzieci uzdolnionych muzycznie
- Koło teatralne z udziałem rodziców
- Quizy sportowe dla całych rodzin naszych wychowanków
- uroczystości zwiazane z dniem Babci i Dziadka,Mamy i Taty
- imprezy mikołajkowe,andrzejkowe,bale karnawałowe
- uczestniczymy w konkursach plastycznych gminnych,powiatowych i ogólnopolskich
- organizujemy cykliczne spotkania z policjantami,ratownikiem medycznym,strażakami
- zajęcia pokazowe, koleżeńskie,dni otwarte
Gmina jako organ prowadzący finansuje w dużej mierze działalność przedszkola zapewniając płace dla personelu, utrzymanie budynku (większe remonty).Wykorzystywane sa finanse z Komisji do rozwiązywania problemów alkoholowych (corocznie opłacany logopeda, zakup sprzętu mobilnego, mebelek dla dzieci do 3 sal spełniajacych normy ergonomii, zakup materiałów i uszycie stroi do tańców ) Gmina traktuje przedszkole głównie jako placówkę o charakterze usługowym, zapewniającą opiekę nad dziećmi mieszkańców. Wiąże to się z wymaganiami w zakresie bezpiecznego pobytu dzieci w placówce w dogodnym dla rodziców czasie. Znalazło to odzwierciedlenie w statucie przedszkola jako określenie godzin pracy zgodnie z potrzebami rodziców.
Ze składek Rady Rodziców zakupiono meble do sali, wykonano płot"kuty" przy wejściu głównym, elewacje przy wejściu głównym,wyłożenie płyt TERAZZO przy wyjściu na plac z sali grupy 5-6 latków.
Zarządzanie przedszkolem,decyzje oparte sa na diagnozie i współpracy ze wszystkimi pracownikami przedszkola i rodzicami. Wszelkie zamierzenia, plany,wydatki są konsultowane z RP i RR, poddawane analizie. Stosuje sie delegowanie uprawień . Bardzo dobrze funkcjonuje praca zespołowa i praca Rady Rodziców.
Od roku szkolnego 2013/2015 funkcjonuje nowatorskie i wysoce efektywne sposoby zebrań,zbierania informacji,sugestii. Są to debaty i tzw " gadająca ściana".
Ponadto rodzice i nauczyciele wspólnie uczestniczą w ogólnopolskich programach " Rodzice ,uczniowie kapitałem nowoczesnej szkoły" co pozwala na uaktywnienie rodziców do współpracy,wspólne wypracowanie programów , wypracowanie warsztatowych spotkań nauczycieli z rodzicami i włączenie pozostałego personelu pedagogicznego.
Sprawne zarządzanie przedszkolem warunkuje pozyskiwanie funduszy spoza budżetu przedszkola na potrzeby dzieci ( projekty pisane przez RP oraz przez Radę rodziców).Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi
Kontrola PPSP z Żagania oraz przeglądy,lustracje inspektora BHP wykazała,że wszystkie wymagane przepisami przeglądy,pomiary,aktualizacje,konserwacje są dokonywane planowo i zgodnie z prawem i wymogami. Nie wykazano nieprawidłowości. Jakiekolwiek zalecenia wykonywane są na bieżąco.
PRZEDSZKOLE W OPINII RODZICÓW ;
informacje zebrane podczas 2 debat oraz tzw 'gadającej ściany" i spotkania warsztatowego;
Czy przedszkole zapewnia twojemu dziecku dobrą opiekę?
- Jest tu bezpiecznie, rodzina życzliwa atrmosfera, odpowiedzialny personel
- Przedszkole spełnia wszystkie wymogi służb pożarniczych, sanepidu, nadzoru budowlanego i Kuratorium lubuskiego oraz Burmistrza Miasta.
- Jest tu miejsce również dla dzieci niepełnosprawnych.
- Dzieci mogą odpoczywać w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb (np. te, które lubią spać, mogą się przespać, inne leżą spokojnie podczas czytania bajki).
- Codziennie jakiś czas dzieci spędzają na świeżym powietrzu, jeśli tylko warunki pogodowe sprzyjają.
- Jedzenie jest smaczne i ładnie podane, wartościowe,zdrowe
Jaki kontakt mają dzieci ze swoimi wychowawcami?
- Widać, że nauczyciele lubią pracować z dziećmi.
- Wychowawcy są pełni inwencji, pasji działania, a jednocześnie czujni w razie sytuacji trudnych.
- Nauczyciele są dobrymi obserwatorami, dobrze znają dzieci, chcą i potrafią im pomagać.
- Wychowawcy mają ze sobą dobry kontakt (np. często spotykają się i omawiają sprawy dotyczące dzieci).
- dzieci są ufne,otwarte, mogą liczyć na wsparcie w każdej sytuacji
Jaką rolę odgrywają w przedszkolu rodzice?
- Chętnie biorą udział w ciekawych przedszkolnych uroczystościach
- Pomiędzy rodzicami a wychowawcami jest dobra wymiana informacji: rodzice wiedzą, co się z ich dzieckiem dzieje w przedszkolu, a nauczyciele znają sytuację rodzinną dziecka.
- Rodzice mają nieograniczony dostęp do wychowawców i dyrekcji przedszkola.
- Wychowawcy lubią rodziców i potrafią z nimi rozmawiać nawet o trudnych problemach.
- Atmosfera w przedszkolu sprzyja nawiązywaniu kontaktów między rodzicami.
– Rodzice współdecydują w sprawach dotyczących funkcjoniwania przedszkola,jego działań, są proszeni o podejmowanie decyzji,opiniowanie i wnoszenie swoich sugestii
– segestei rodziców , ich propozycje są wdrażane w miarę możliwości, odmowa jest uzasadniana np. Niezgodnościa z podstawą prawną
– rodzice maja mozliwość zapoznania się z planami działań,z dokumentacją przedszkola i moga wnosić swoje propozycje
– rodzice czuja sie w przedszkolu doceniani i ważni
Jaki jest kontakt przedszkola z rodziną dziecka?
- Dyrekcja przedszkola i wychowawcy są dostępni bez ograniczeń.
- Nauczyciele znają sytuację rodzinną dzieci i dostosowują swoje działania do tej sytuacji.
Czy wychowawcy są przygotowani do pracy z dziećmi wyjątkowymi?
- Wychowawcy wiedzą, jak pomóc dziecku z problemami emocjonalnymi.
- Przedszkole w sposób szczególny pracuje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- rodzicom umożliwia sie ko takty ze specjalistami
Czy dzieci mają wystarczająco dużo okazji do zabawy?
- Zajęcia przedszkolne są różnorodne, ciekawe i dostosowane do zainteresowań dzieci
- Dzieci często mogą same decydować, w co będą się bawić.
- W przedszkolu jest dużo pomocy dydaktycznych i zabawek kształtujących wyobraźnię dziecka.
- Kiedy dziecko prosi o pomoc (w zabawie, w rozwiązaniu problemu, w rozstrzygnięciu konfliktu), zawsze ją otrzymuje.
- Wychowawcy stawiają przed dziećmi wysokie, ale dostosowane do ich możliwości wymagania.
- Dzieci uczestniczą w zajęciach z radością i zaangażowaniem. Są aktywne, zadają dużo pytań, zgłaszają swoje uwagi, są samodzielne.
Czy przedszkole sprzyja rozwojowi twórczemu i poznawczemu?
- W przedszkolu jest duży wybór zajęć twórczych.
- Dużą wagę przywiązuje się do tradycji
- Przedszkole zapoznaje dzieci z kulturą różnych regionów Polski, daje dzieciom odczuć, że są częścią większej społeczności.
- stwarzane sa okazje do prezentacji dzieciecych zdolności , twórczości
Czy przedszkole sprzyja rozwojowi emocjonalnemu, duchowemu i moralnemu?
- Spontaniczność dzieci nie jest tłumiona, dzieci mogą wyrażać wprost swoje uczucia i opinie (o ile nie krzywdzi to kogoś innego).
- Dzieci nie ukrywają swoich emocji, mają poczucie bezpieczeństwa.
- Wychowawcy potrafią budować w dzieciach wiarę we własne możliwości.
- Dzieci są zachęcane do podejmowania prób radzenia sobie z trudnościami. Są śmiałe i dumne ze swoich osiągnięć.
- Zasady postępowania są jasne i precyzyjnie określone; dzieci i rodzice znają je. Dzieci rozumieją system kar i nagród. Nigdy nie są odrzucane z powodu swojego zachowania, swojej inności czy problemów, które mają.
- W przedszkolu w sposób systematyczny dąży się do wzmacniania dobrych i wygaszania niepożądanych zachowań dzieci.
Czy przedszkole sprzyja rozwojowi społecznemu?
- Są sytuacje, w których dzieci mają wolność wyboru i same podejmują decyzje
- Nauczyciele uczą dzieci, w jaki sposób rozwiązywać konflikty, uczą sztuki negocjacji i kompromisu, nieagresywnego wyrażania potrzeb i emocji.
- Dzieci próbują samodzielnie rozwiązywać spory między sobą.
- Przedszkole uczy pracy zespołowej i współpracy w zabawie.
- Dzieci mają pewne obowiązki i wykonują prace na rzecz własnej grupy.
- Dzieci lubią swoje przedszkole i czują się jego ważną częścią.
Czy przedszkole wyróżnia się czymś szczególnym?
- Przedszkole ma swoje święta, kultywuje własną tradycję.
- W przedszkolnych imprezach moja mozliwość brać udział całe rodziny
- Przedszkole podejmuje działania na rzecz integracji swoich wychowanków z innymi placówkami edukacyjnymi na terenie powiatu
– w przedszkolu wszystkie zajęcia dodatkowe sa nieodpłatne i dla wszystkich dzieci
Na podstawie obserwacji w jakie umiejetności , postawy i wiedzę dzieci sa wyposażane podczas pobytu w naszym przedszkoli;?
– dzieci radzą sobie z problemami i sa uczone wyrażanie własnych emocji w sposób społecznie akceptowany
– nawiązują z łatwością kontakty z dorosłymi i z dziećmi
– udoskonalona jest samoobsługa
– dokonują wyboru, wykształcone są umiejętności organizatorskie,
– poprzez organizacje spotkań z policjantami, z ratownikiem medycznym, udział w próbnych ewakuacjach dzieci nabyły wiedzę jak dbać o bezpieczeństwo swoje i innych, jak unikać zagrożeń i kiedy mówić NIE
– znają swoje prawa i obowiązki
– zajęcia i działania wykształcają u dzieci tolerancję, odpowiedzialność, kreatywność, cierpliwość, uczenie się na błędach , wnioskowanie
– są dobrze przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole
Sugestie rodziców;
– więcej spacerów
– wzbogacić o nowy plac zabaw na podwórku
– podwieczorki wzbogacić o owoce
– częstsze spotkania z logopedą
– nie wyróżniać dzieci
– wprawadzac programy o profilaktyce zdrowotnej
– nadal wyposażać dzieci w wiedzę i umiejetności warunkujace rozwój oraz podtrzymywac prace na dotychczasowym poziomie
– organizować dla dzieci spotkania z przedstawicielami róznych zawodów ( spośród rodziców)
– wszystkie ogłoszenia umieszczć na jednej tablicy głównej
WIZJA PRZEDSZKOLA
Ø Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
Ø Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
Ø Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
Ø Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
Ø Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
Ø Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną.
Ø Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Ø Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
Ø Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
Ø Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
Ø Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
Ø Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
MISJA PRZEDSZKOLA
Nasze przedszkole:
Ø zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
Ø tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
Ø wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
Ø kształtuje postawy moralne, proekologiczne, prozdrowotne,
Ø przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
Ø organizuje sprawne zarządzanie placówką, dba o dobry wizerunek placówki w środowisku,
Ø wspiera w rozwoju zawodowym nauczycieli, wykorzystuje potencjał i inwencję pracowników
Ø analizuje i ocenia efekty swojej pracy
traktuje rodziców jako kapitał nowoczesnego przedszkola
Wizja dziecka w naszym przedszkolu:
Dziecko jest:
- · ciekawe świata
- · radosne
- · ufne w stosunku do nauczycieli
- · aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
- · kulturalne i tolerancyjne
- · uczciwe i prawdomówne
- · twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej
- · odpowiedzialne i obowiązkowe
- · świadome zagrożeń
Misja dotycząca dziecka:
W naszym przedszkolu dziecko:
Znajduje możliwość indywidualnego rozwoju
Rozwija aktywność twórczą
Rozwija zainteresowania muzyką, kulturą sztuką
Obcuje ze sztuką
Zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy
Kreatywnie wyraża własne myśli, doświadczenia i wrażenia odbierane z rzeczywistości
Poznaje swoje prawa i obowiązki
Czuje się bezpiecznie w życzliwej atmosferze
Model absolwenta przedszkola:
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole…
- wykazuje:
- · motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- · umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z
posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- · umiejętność koncentracji, wytrwałość
- · umiejętność współpracy w grupie / podporządkowuje się normom, zasadom, umie
współdziałać z rówieśnikami
- · samodzielność
- · tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- · odporność na stres
- posiada:
- · zdolność do obdarzania nauczycielki uwagą i porozumiewania się w sposób
zrozumiały dla innych
- · wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- · podstawową wiedzę o świecie
- · pozytywne poczucie własnej wartości, tak, aby sytuacje, w których jest oceniane
nie hamowały jego aktywności
- umie :
- · cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona
zadanie
- rozumie i zna :
- · prawa i obowiązki dziecka, respektuje prawa innych ludzi
- · zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- · zasady kultury współżycia, postępowania i współdziałania
- · kulturę i dziedzictwo własnego regionu , symbole narodowe
- · potrzebę szanowania przyrody i środowiska
- nie obawia się:
- · występować publicznie
- · reprezentować grupę, przedszkole
- · chwalić się swoimi pomysłami
- · wykazywać inicjatywę w działaniu
- · wyrażania swoich uczuć
WSZELKIE PLANOWANE DZIAŁANIA PRZEDSZKOLA ZMIERZAJĄCE DO ZAPEWNIENIA JAK NAJLEPSZEGO ROZWOJU DZIECI W LATACH 2014-2019 BĘDĄ OPARTE NA;
-diagnozie aktualnych potrzeb i stopnia rozwoju dzieci,środowiska lakalnego ,rodzinnego
– zgodnie z prawem i wytycznymi oświatowymi oraz innymi przepisami dotyczącymi funkcjonowania placówek oświatowych
– na podstawie sugestii i wyników badania losów absolwentów, sugestii i wnisków nauczycieli klas I-III
– sugestii , informacji rodziców wynikających z debat,zebrań warsztatowych,spotkań z Radą Rodziców
– sugestii , informacji pracowników przedszkola wynikających z debat,zebrań warsztatowych,Rad Pedagogicznych
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową
formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wymienionych metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
Do metod tych należą m. in.:
- · Metoda prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – dziecięca matematyka – zabawy matematyczne
mające na celu zapewnienie dziecku sukcesów w nauce matematyki,
- · Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała
i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu,
- · Opowieść ruchowa,
- · Gimnastyka ekspresyjna R. Labana,
- · Praca szkolna K.Orffa,
- · Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów,
- · Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA –
zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacyjnych,
- · Kinezjologia edukacyjna Dennisona – program ćwiczeń ruchowych, graficznych,
relaksacyjnych, aktywizujących proces uczenia się,
- · Metoda Dobrego Startu – metody przygotowująca do nauki czytania i pisania:
- Alfabet Piosenek,
- Śpiewane Litery,
- Wierszyki do Rysowania,
- · Relaksacja,
- · Techniki parateatralne,
- · Bajkoterapia,
- · Zabawy paluszkowe,
- · Drama,
- · Pantomima,
- · Burza mózgów – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania............
SZCZEGÓLOWE ZAŁOŻENIA FUNKCJONOWANIA I EALIZACJI KONCEPCJI;
1. DBANIE O WSZECHSTRONNY ROZWÓJ DZIECKA I WSPIERANIE JEGO POTRZEB
Szczęśliwe jest dziecko, które odnajduje
(…) na każdym etapie drogi wychowawcę
zdolnego do udzielenia mu pomocy
w stopniowym zdobywaniu sił i zapału
koniecznych do wypełnienia jego
ludzkiego przeznaczenia.
M. Debesse
Zadaniem edukacji przedszkolnej jest kształtowanie umiejętności potrzebnych dziecku do podjęcia nauki w szkole, w tym szczególnie umiejętności społecznych, odporności emocjonalnej i zwiększenie podatności na proces uczenia się pod kierunkiem dorosłego. Sprzyjać temu będzie:
· pełna realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
· rozpoznawanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci,
· diagnozowanie i analizowanie osiągnięć i zachowań dzieci z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych,
· indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem, wspomaganie dzieci wolniej rozwijających się oraz dzieci zdolnych
· podnoszenie intensywności i skuteczności pracy wyrównawczej w celu wyrównywania szans edukacyjnych,
· wdrażanie dzieci do samodzielności w podejmowaniu aktywności na rzecz własnego rozwoju, poprzez dawanie dzieciom swobody w działaniu, dostarczanie różnorodnych pomocy i dyskretne naprowadzanie na samodzielne rozwiązywanie problemów,
· rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez ciekawą i funkcjonalną aranżację przestrzeni,
· stwarzanie warunków do zabawy, jako jednego z najważniejszych elementów wielostronnej aktywności dziecka,
· dbanie o bezpieczeństwo dziecka,
· wzmacnianie właściwych zachowań dzieci ułatwiających im kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
· podejmowanie działań wychowawczych eliminujących zagrożenia,
· dbanie o rozwój emocjonalny dziecka, wspieranie go w rozwiązywaniu problemów, w przeżywaniu ciężkich i smutnych chwil, w odczuwaniu radości i dumy oraz wzmacnianie pozytywnej samooceny,
· kształtowanie u dzieci tożsamości narodowej, miłości ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego,
· wzbogacanie aktywności twórczej dziecka wyrażanej za pomocą artystycznych form wyrazu – ruchowej, tanecznej, słownej czy plastycznej,
· promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia poprzez:
Ø wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się,
Ø wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową,
Ø kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
Ø kształtowanie prawidłowych relacji społecznych,
Ø wyrabianie postaw proekologicznych.
Zadaniem przedszkola jest zadbanie o warunki uczenia się przez dziecko umiejętności radzenia sobie w nowych sytuacjach, umiejętności rozwiązywania zadań, włączanie się w działanie wspólne, reagowanie na ważne dla organizacji wspólnego działania reguły, zasady i normy. Realizacja powyższych zadań przyczyni się do zwiększenia gotowości do podejmowania zadań o bardziej złożonej konstrukcji aniżeli na użytek zabawy w przedszkolu, co przyczyni się do wzmocnienia gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
2. INSPIROWANIE KADRY PEDAGOGICZNEJ DO TWORZENIA NOWATORSKIEGO I TWÓRCZEGO STYLU PRACY
„Pozwólcie dziecku rozbić pozorną taflę swojego wizerunku,
By mogło odkryć niezmierzone pokłady wyobraźni,
Tak długo tkwiące w jego wnętrzu i duszy.”
S. Szuman
Umiejętne wykorzystywanie potencjału i inwencji pracowników, inspirowanie ich do poszukiwań, wspieranie w rozwoju zawodowym - sprzyja realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
Dlatego też w naszej placówce będą podejmowane działania sprzyjające:
· zmianie w doskonaleniu kadry z nastawieniem na te formy, które umożliwią nauczycielowi twórczą pracę z dzieckiem, które będą wyrównywać szanse edukacyjne dzieci, rozwijać zdolności wychowanków,
· współdziałaniu nauczycieli w tworzeniu i analizie procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci /powoływanie zespołów nauczycieli/,
· współtworzeniu oferty zajęć odpowiadającej potrzebom dzieci i ewentualnym jej modyfikowaniu w celu rozwoju zainteresowań dzieci,
· zachęcaniu i tworzeniu warunków do realizowania nowatorskich rozwiązań programowych, projektów, przedsięwzięć, kontynuacja programów własnych,
· otaczaniu opieką młodych nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie, zachęcaniu do rozwoju zawodowego – osiąganie kolejnych stopni awansu,
· systematycznemu doskonaleniu nauczycieli w ramach WDN i różnorodnych form doskonalenia zewnętrznego, zgodnie z potrzebami nauczyciela oraz przedszkola,
· dokładniejszym poznawaniu i wykorzystywaniu elementów metod pracy sprzyjających aktywności dziecka:
Ø metody nauczania matematyki – prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
Ø metody „Dobrego Startu” wg prof. M. Bogdanowicz, metody Odimiennej nauki czytania wg Majchrzak,
Ø metod K. Orffa, R. Labana, W. Sherborne,
Ø metody pedagogiki zabawy,
Ø metody projektów
· bogaceniu wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego poprzez wykorzystanie :
Ø technik relaksacyjnych,
Ø bajkoterapii,
Ø muzykoterapii,
Ø dramy.
· efektywnym wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjnych do wymiany informacji /e – maile, strony internetowe, blogi/, a także do uatrakcyjnienia pracy z dzieckiem i współpracy z rodzicami.
3. INTEGRACJA PRZEDSZKOLA Z BLIŻSZYM I DALSZYM ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
„Partnerstwo z całym światem rozpoczyna się od przyjaźni z najbliższym otoczeniem”
A. Różanek
Najważniejszymi partnerami dla przedszkola są rodzice. Wypracowywanie wspólnych form i metod współpracy wymaga wytrwałości, otwartości, komunikatywności i szacunku dla drugiej osoby. Bardzo ważną rzeczą jest również pozyskiwanie i wykorzystywanie opinii rodziców na temat pracy przedszkola, zachęcanie do współdecydowania w sprawach przedszkola oraz aktywnego uczestnictwa w podejmowanych przez placówkę działaniach.
Rolą przedszkola jest wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci, poprzez różnorodne formy współpracy, tj.:
· zebrania ogólne i grupowe, konsultacje indywidualne,
· organizacja zajęć otwartych dla rodziców , szkoleń, warsztatów, debat
· pedagogizacja rodziców /prelekcje, referaty, czasopisma, artykuły, książki, pogadanki, gazetki itp./,organizacja spotkań ze specjalisty w razie zdiagionozowania problemu
· prowadzenie „Kącika dla Rodziców”/informacje, eksponowanie prac dzieci/,
· spotkania adaptacyjne,
· wspólne imprezy i uroczystości przedszkolne, festyny,
· konkursy, turnieje rodzinne o różnorodnej tematyce
· Mama i Tata w przedszkolu – rodzicielskie prezentacje zawodów, pasji, zainteresowań w grupie dziecka
· założenie Klubu Twórczych Rodziców,- zgodnie z diagnozowanymi potrzebami i propozycjami rodziców
· pozyskiwanie rodziców do prac na rzecz przedszkola, grupy.
- Włączenie i zaktywizowanie rodziców do podejmowania decyzji dotyczacych organizacji pracy,funkcjonalności i działań ( zgodnie z przepisami prawa)
- Włączenie rodziców do opiniowania,współdziałania w formie partnerów
- Działania oparte na taemie ; personel-rodzice-dziecko w ramach warsztatów
Bardzo ważna podczas realizacji założeń koncepcji jest również współpraca ze środowiskiem lokalnym, ponieważ przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. W ramach podejmowanych działań pragniemy pozyskać Przyjaciół Przedszkola, którzy widzą celowość i skuteczność systematycznej współpracy. Do tej pory współpraca ze środowiskiem była mocną stroną placówki, zatem nasze działania będą zmierzały do umocnienia pozycji naszego przedszkola w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.
Przedszkole będzie podejmować takie formy współpracy jak:
· prezentowanie i upowszechnianie informacji o placówce, o ofercie zabaw i zajęć prowadzonych w przedszkolu / aktywna strona www, artykuły w mediach lokalnych oraz na stronach internetowych instytucji użytku publicznego itp./ - promowanie placówki,
· redagowanie przez nauczycielki gazetki przedszkolnej,
· promowanie wartości wychowania przedszkolnego/dni otwarte, działania proekologiczne, sport rodzinny, imprezy prorodzinne, prośrodowiskowe, kulturalne, akcje charytatywne na rzecz dzieci potrzebujących pomocy, itp./,
· pozyskiwanie informacji o losach absolwentów – dzieci, które uczęszczały do przedszkola, do doskonalenia efektów nauczania i wychowania,
· udział w konkursach organizowanych przez instytucje środowiska lokalnego i ogólnopolskiego
· wycieczki i spacery dzieci do miejsc użyteczności publicznej /biblioteka, ośrodki kultury, poczta, posterunek policji, poradnia dla dzieci zdrowych, straż pożarna, itp./,
zapraszanie na spotkania ludzi róznych zawodów
· pielęgnowanie tradycji przedszkola i regionu,
· współpraca z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, Szkołą Podstawową,
· współpraca z Urzędem Miasta Małomice,
· współpraca z instytucjami, zakładami, MOK,OPS
· współpraca z przedszkolami z powiatu
· spotkania ze studentami – możliwość odbycia praktyk, czy też uczestnictwa grup studentów w zajęciach z dziećmi,
· wdrażanie umiejętności nabytych w Programie NOWOCZESNA SZKOŁA.RODZICE I UCZNIOWIE KAPITAŁEM NOWOCZESNEJ SZKOŁY.
- udział w ogólnopolskim Programie badaniu “uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka“
- udział i realizacja europejskiego projektu „EDUKACJA,PROMOCJA I PROFILAKTYKA W KIERUNKU ZDROWIA JAMY USTNEJ SKIEROWANA DO MAŁYCH DZIECI, ICH RODZICÓW, OPIEKUNÓW, WYCHOWAWCÓW“.
· współpraca z doradcą metodycznym,
· wymiana doświadczeń w kontaktach z dyrektorami przedszkoli i szkół podstawowych do których będą uczęszczać nasze dzieci.,
· współpraca ze związkami zawodowymi.
Integracja dzieci, rodziców, pracowników przedszkola i najbliższego otoczenia dziecka sprzyja tworzeniu atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Wspólnie podejmowane działania powodują podnoszenie jakości pracy i sprzyjają nawiązaniu wzajemnych sympatii.
Podczas organizacji współpracy z szerszym środowiskiem społecznym zadbamy o poczucie bezpieczeństwa dziecka, aby działania przez nas podejmowane zgodne były z możliwościami dziecka w wieku przedszkolnym.
4. ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM ZAPEWNIAJĄCE JEGO SPRAWNE FUNKCJONOWANIE
W zarządzaniu przedszkolem uwzględnione będą aspekty, które sprzyjają sprawnemu funkcjonowaniu przedszkola tzn.: motywacja, współpraca, sprawny nadzór pedagogiczny,
warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiające wysoką jakość pracy.
Chcemy stworzyć zespół zgrany i zaangażowany w sprawy przedszkola. Praca zespołów oparta na współdziałaniu, wymianie informacji, poszukiwaniu nowoczesnych rozwiązań. Zespół pedagogiczny wzbogacony o decyzyjność i prace rodziców.. Pracownicy, naszej placówki powinni odnosić się życzliwie, zarówno do dzieci, jak i do rodziców. Szanować swoją pracę i siebie nawzajem. Wymieniać się informacjami i wspomagać.
Dyrektor przedszkola ma wszystkich inspirować i wspierać podczas:
- skuteczny ,zgodny z prawem oświatowym i znanym przez pracowników nadzór pedagogiczny sprzyjający zespołowym działaniom nauczycieli
- jasny dwukierunkowy przekaz informacji
- umożliwienie wszystkim pracownikom przedszkola, rodzicom i w pewnych sprawach włączenie dzieci do podejmowania decyzji w sprawach przedszkola ( zgodnych z przepisami)
· organizacji właściwych warunków bezpieczeństwa stosownie do wymogów z zakresu higieny psychicznej i pracy umysłowej, ścisła współpraca ze specjalistami zewnętrznymi z odpowiednimi uprawieniami
· podejmowania działań zmierzających do spełnienia czy zaspokojenia różnorakich potrzeb pracowników, doskonalenia ich wiedzy i umiejętności,
· wspólnego wypracowywania zasad przyznawania nagród jako jednego z elementów systemu motywacyjnego,
· wspólnego planowania działań podejmowanych w przedszkolu oraz rozwiązywania problemów,
· doskonalenia metod i form współpracy wszystkich pracowników /wspólne narady, działania na rzecz dzieci/,
· rozwoju umiejętności komunikacji interpersonalnej pracowników, niezwykle ważnej w kontaktach z drugim człowiekiem,
· współtworzenia atmosfery pracy, w której wszyscy czują się potrzebni, ceni się fachowość, rzetelność, zaufanie i wiarygodność,
· współudziału nauczycieli w prowadzeniu ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywaniu jej wniosków do wprowadzania zmian w funkcjonowaniu przedszkola,
· podejmowaniu działań wzbogacających warunki i wyposażenie przedszkola w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i poszerzenia oferty zajęć.
Aranżacja przestrzeni edukacyjnej powinna sprzyjać podejmowaniu przez dzieci różnych aktywności, w tym spontanicznej, jako najbardziej cennej z punktu widzenia małego dziecka, ale również inspirowanej i kierowanej przez nauczyciela.
Inspirować wraz z rada Pedagogiczna rodziców do aktywnego uczestnictwa- podejmowania decyzji,opiniowania,udziału w działaniach przedszkola
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ
Każdy pracownik pedagogiczny i Rada Rodziców oraz podczas debat obecni rodzice otrzymują egzemplarz Koncepcji, żeby z nią pracować. Rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na zebraniach grupowych, nauczyciele pozyskają informacje o akceptacji przez jawne głosowanie. Rodzice mogą wnosić propozycje do modyfikacji koncepcji- praca zespołowo-warsztatowa
Powołany zostanie zespół nauczycieli, który raz w roku podda ocenie działania podejmowane na rzecz realizowania koncepcji. Koncepcja będzie także ulegała modyfikacjom wynikającym z bieżących potrzeb oraz powstającym pod wpływem wyników sprawowanego nadzoru wewnętrznego i zewnętrznego. Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dzieci:
1. Stosowane nagrody:
· pochwała indywidualna,
· pochwała przed całą grupą,
· pochwała przed rodzicami,
· oklaski,
· emblematy,
· przydział funkcji.
2. Stosowane kary:
· brak nagro