Treści programowe
GRUDZIEŃ 2012
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Czy musimy się nudzić?
-Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym
szacunku i akceptacji: uczestniczenie w zabawach, grach, tańcach integracyjnych.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Pada śnieg
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno
przyrody w zimowej szacie.
-Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady
śniegu, szron, zawieje śnieżne.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Nadchodzą święta
- Wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez: poznanie historii rodziny, jej rodowodu, kultywowanie
tradycji, zwyczajów, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym: przygotowanie programu artystycznego.
STYCZEŃ 2013
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Obserwujemy, co robią zimą zwierzęta
- Dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach: nazywanie ptaków
odwiedzających karmnik, zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np.
ptakami, rozpoznawanie wybranych zwierząt po śniegu.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Zimo pobaw się z nami
- Uczestniczenie w zabawach organizowanych na śniegu.
- Uświadamianie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów: bawienia się w
miejscach niedozwolonych ,np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Świętujemy Dzień Babci i Dzień Dziadka
- Nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny ,np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia,
dziadek, wujek.
- Podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub mama taty
- Przygotowanie programu artystycznego, wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi
gośćmi.
LUTY 2013
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Mali kucharze
- Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nie
zawodów: poznanie czynności , jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie
uwagi na ubiór
- Dbanie o spożywanie zdrowej żywności : warzyw, owoców, mięsa, nabiału.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Poznajemy różne wielkości
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cech związanych z percepcją, np.: barwy, wielkości
kształtu.
- Porównywanie masy wybranych przedmiotów, tworzywa przyrodniczego ;stosowanie określeń
cięższy od, lżejszy od, warzy tyle samo
- Porównywanie wysokości dzieci względem siebie, używanie określeń wyższy od, niższy od, takiej
samej wysokości.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Czy jesteśmy sami w kosmosie
- Poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
- Oglądanie przedstawionych na obrazkach środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej
obserwacji, np. :rakiety, promu kosmicznego, nazywanie ich.
MARZEC 2013
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Poznajemy zawody
- Poznanie osób pracujących, w bliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nich zawodów:
- poznanie czynności jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Wiosno przyjdź.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, pierwsze powracające ptaki (skowronek, czajka, szpak), pojawiające się pierwsze kwiaty ( przebiśnieg, krokus)
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Nadeszła wiosna.
- Omówienie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jej, wylęganie się młodych, dbanie o młode)
- Zakładanie zielonego ogródka w sali. Poznanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin; zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: Wielkanocne zwyczaje.
- Wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez:
. Poznanie historii rodziny, jej rodowodu, kultywowanie tradycji, zwyczajów, np. związanych z Świętami Wielkanocnymi.
KWIECIEŃ 2013
Tematyka kompleksowa; Wiosna na wsi
-poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi,
.nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się, odżywiania,
.wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
Tematyka kompleksowa: Dbamy o naszą ziemię
-wyrabianie nawyku dbania o najbliższe środowisko poprzez;
.nieniszczenie roślin, np.niełamanie gałęzi drzew,
.wyrzucanie śmieci do kosza,
.niedeptanie trawników ,klombów z kwiatami
Tematyka kompleksowa: Muzyczne inspiracje
-słuchanie i śpiewanie piosenek:
.śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą
-gra na instrumentach perkusyjnych:
.zapoznanie z wyglądem instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobem gry na nich.
-wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów
-wyrażanie muzyki ruchem:
.twórczy taniec według B.Strauss
Zestaw ćwiczen ruchowych
-
Marsz w rytmie bębęnka po okregu koła.
-
Zabawa orientacyjnporzadkowa pt. „Kot i myszy"
Każde dziecko staje obok obreczy. Dzieci „myszy" przemieszczaja się na czworakach w dowolnych kierunach po sali między obreczami. Na hasło:"uwaga kot" dzieci szybko wchodza do obreczy.
-
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych pt. „Krokusy"
Dzieci zajmuja miejsca w obreczach. Przechodza dp przysiadu. Na haslo: „krokusy rosną" -dzieci-krokusy przechodzą dp pozycji stojacej, wyciagągają ręce do góry i rozchylają je jak kielichy kwiatów. Na haslo : „wieczór"-dzieci opuszczaja ręce i przechodza do przysiadu.
-
Zabawa na czworakach pt „Tunel"
Nauczycielka trzyma w ręce obręcz.Dzieci ida na czworakach, jedno za drugim, zachowując odpowiednie odstępy. Przechodzą kolejno przez obręcz „tunel"
-
Ćwiczenia równowagi pt. „Moja obręcz"
Każde dziecko staje na swojej obreczy. Wyciaga ręce w bok i idzie po obreczy stawiając stopę przed stopą.
-
Ćwiczenia tułowia pt. „Drzewa i liście".
Dzieci porzechodzą do kleczenia. Ręce wyciągniete w góre. „Wiatr" kołysze „drzewami", wykonuja skłony na boki, lekkie skrety tułowia.
-
Zabawa z elementem skoku pt. „ Ptaszki"
Dzieci wykonują skoki obunóż między obreczami. Na hasło „burza" każdy „ ptaszek" zeskakuje do swojej obręczy.
-
Marsz uspakający za nauczycielką między obręczami.