Liczymy czapki i szaliki
1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość "Odszukaj"
Nauczyciel rozkłada na podłodze dziecięce czapki i szaliki. Dzieci poruszaja się pomiędzy nimi przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze starają się jak najszybciej odnaleźć swoją własność.
2. Określanie liczebności zbiorów "Czego jest więcej?"
Nauczyciel układa przed dziećmi kilka wymieszanych czapek i szalików; prosi dzieci, aby położyły na jednej kupce same czapki, a na drugiej same szaliki. Dzieci licza ile jest czapek, a ile szalików;okreslają , czego jest więcej, czego mniej i o ile, tworząc pary-układają czapkę ,a pod nim szalik. Układają tyle samo czapek co szalików-tworza zbiory równoliczne.
3. Zabawa "Szalik babci Honoraty"
Nauczyeciel opowiada dzieciom o babci Honoracie, która bardzo lubi robić na drutach szalik dla swoich wnucząt. Babcia zrobiła pięć szalików (dzieci przedstawiają za pomocą klocków sytuacje, o których opowiada nauczyciel) i dała dwa swoim wnukom: Kasi i Jackowi. Ile szalików jeszcze je zostało? Zwrócenie uwagi dzieci, że jeżeli coś się komuś daje, to komuś ubywa, czyli liczba posiadanych przedmiotów się zmniejsza . Dzieci obliczaja na palcach , ile szalików zostało babci; następnie sprawdzają na liczmanach (klockach), czy mają rację :układają przed sobą pięć klocków, zabierają dwa i liczą, ile zostało.
*Nauczyciel kontynuuje;Baci zostały trzy szaliki, jeden więc podarowała swojej najmłodszej wnuczce Ani na urodziny. Ile szalików zostało?- dzieci wykonują obliczenia jak wyżej