Statystyki

  • Odwiedziło nas: 751037
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Kontakt

Projekt edukacyjny woda.

            Dzieci z grupy Biedronek realizowały projekt badawczy „Woda”.

W trakcie trwania projektu dzieci poszukiwały odpowiedzi na pytania zebrane             w „Siatkę pytań”.Woda to skarb, niezbędny do istnienia życia na ziemi.

Bez niej żaden organizm na naszej planecie nie mógłby przetrwać. Oceany, rzeki, jeziora oraz inne zbiorniki wodne są domem dla niezliczonej liczby gatunków roślin  i zwierząt. Woda wspomaga życie na wiele sposobów. Używamy jej w rolnictwie, produkcji oraz transporcie, jest także źródłem energii – prądu w naszych domach. Zanieczyszczenia wody mają bardzo negatywny wpływ na źródła wody pitnej, rzeki, jeziora oraz oceany na całym świecie.

W konsekwencji cierpią ludzie oraz wszystkie inne organizmy zamieszkujące naszą planetę. Wszystkie te problemy zostały podjęte i zgłębione na miarę możliwości dzieci. Mali badacze byli tematem bardzo zainteresowani i zaangażowani. Dzieci bardzo chętnie brały udział w zajęciach odbywających się w trakcie projektu. Poznały właściwości wody w czasie zabaw badawczych, doświadczeń. Dowiedziały się jak mogą wodę, chronić oszczędzać, używać właściwie – uczyły się odpowiedzialności za środowisko przyrodniczo – społeczne, w którym żyją. Utrwaliły znajomość nazw oceanów, rzek oraz mórz (Wisła, Odra i Bałtyk, Ocean Atlantycki, Spokojny, Indyjski). Zakładając hodowlę roślin poznały znaczenie wody dla jej rozwoju, dla życia roślin, uczyły się dbać o wyhodowane przez siebie rośliny. W trakcie przeprowadzonych zabaw wnioskowały jakie jest znaczenie wody dla ludzi                     i zwierząt. Podczas zabaw badawczych, doświadczeń rozwijały umiejętność logicznego myślenia, umiejętność organizowania warsztatu pracy, rozwijały samodzielność i umiejętność współpracy. Dowiedziały się na czym polega zjawisko obiegu wody w przyrodzie.

Przeprowadzały proste doświadczenia i eksperymenty dzięki którym poznały właściwości wody:

  • parowanie i skraplanie, zamarzanie, topnienie ( różne stany skupienia wody)
  • poszukiwały jej kształtu, mierzyły objętość,
  • rozpuszczały sól w wodzie poznając proces krystalizacji,
  • badały, które przedmioty toną a które pływają w wodzie,
  • poznały przyczyny zanieczyszczeń wody, sposoby oczyszczania wody,
  • poznały właściwości wody słodkiej i morskiej,
  • zaobserwowały wypieranie przez wodę przedmiotów lżejszych od niej.

      

       W trakcie trwania projektu dzieci budowały w sobie poczucie współodpowiedzialności za środowisko przyrodnicze. Uczyły się być przyjaciółmi dobrej wody. Zrealizowanie tematu „Woda” metodą projektu zdecydowanie wzbogaciło wiedzę dzieci na jej temat, sposobów jej używania i dbania o nią.            Z butelek dzieci stworzyły również łodzie podwodne, które mogliśmy zobaczyć na wystawie. Obchodziliśmy Światowy Dzień Wody, w którym dzieci zaprezentowały swoje wiadomości a także zaśpiewały poznane piosenki. Zdjęcia z tego dnia można zobaczyć na naszej stronce.