Statystyki

  • Odwiedziło nas: 761132
  • Do końca roku: 257 dni
  • Do wakacji: 64 dni

Kontakt

Badam, doświadczam eksperymentuję

DOŚWIADCZENIA  Z WODĄ

 

W związku z wycieczką do Oczyszczalni Ścieków postanowiliśmy wraz z panią zrobić doświadczenia  pt. „ Jaka jest woda”. Dzieci za pomocą różnych zmysłów określali właściwości wody: smak, zapach, barwę. Był również pokaz szklanki z gorącą wodą poprzez to doświadczenie dzieci określały, że woda paruje, a para jest przeźroczysta i lotna, że się skrapla i tak powstaje deszcz.

Następnym naszym doświadczeniem było porównanie wody czystej oraz brudnej, zanieczyszczonej. Nauczycielka demonstrowała dzieciom

2 przeźroczyste naczynia z wodą. Pierwsze naczynie przedstawiało wodę brudną (zanieczyszczoną) . Następnie dzieci wraz z nauczycielem przygotowywali

filtry w celu oczyszczenia zanieczyszczonej wody. Dzięki temu oczyszczeniu w drugim naczyniu uzyskaliśmy czystą wodę.

OBSERWACJA ŚLIMAKÓW  W SALI

 

Zadaniem naszej grupy była obserwacja przyniesionych ślimaków przez dzieci. Nasze 4 ślimaki otrzymały od dzieci imiona: Zuzia, Misiu, Kropka i Minionek.

Ślimaki gościły u nas przez cały tydzień, dzięki czemu mogliśmy zaobserwować jak się zachowują w zamkniętym pojemniku. Dzieci przyniosły ślimakom sałatę oraz nazbierały na placu przedszkolnym liście. Dzieci obserwowały jak ślimaki przyczepiały się na ściankach pojemnika i jak jadły jedzenie, które im podarowały. Widać było na buźkach naszych kochanych „Biedronek” wielkie zaangażowanie i troskę wobec przyniesionych gości.

 

DOŚWIADCZENIE – PIENISTY POTWÓR – WULKAN

 

Do naszego doświadczenia potrzebne nam były dwie butelki, miska, ocet, płyn do naczyń, soda oczyszczona, farbki i chusteczki higieniczne. Naszym zadaniem było napełnienie do połowy butelek octem, później wlewaliśmy płyn do naczyń oraz troszkę farbki wymieszaliśmy. Następnie na chusteczkę higieniczną wsypaliśmy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i zawiniętą w ten sposób chusteczkę włożyliśmy do wcześniej przygotowanych butelek. Nagle z butelek zaczęła wydobywać się piana. Wniosek naszego doświadczenia: Gdy mieszamy ocet z sodą powstaje gaz czyli dwutlenek węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do naczyń powstaje wtedy piana. Doświadczenie wzbudziło u dzieci ogromną radość oraz duże zaciekawienie.

SMACZNA I ZDROWA SAŁATKA OWOCOWA

Dzieci z grupy 4- latków przygotowały smaczną sałatkę owocową. Przedszkolaki nie tylko za pomocą węchu, wzroku i dotyku poznały owoce, ale również za pomocą smaku. Dzieci uczyły się również bezpiecznie posługiwać się nożem oraz współdziałać w grupie. Wszystkim bardzo smakowała sałatka owocowa.

ZABAWY i EKSPERYMENTY Z MAGNESEM, BALONAMI  oraz KOLORAMI

Magnetyzm  to takie  tajemnicze zjawisko niczym magia. To wielka siła, która działa na naszej planecie i całym wszechświecie. Dawno temu w Starożytnej Azji odkryto kamień, który przyciągał kawałki żelaza. Pomiędzy dwoma przedmiotami wytwarza się pole magnetyczne. Pole magnetyczne to obszar w którym działają niezwykłe siły.

Magnes przyciąga metale. Posiada on dwa bieguny na końcach : północny i południowy. Dwa przeciwne bieguny przyciągają się, a dwa identyczne odpychają.  Tym razem poznaliśmy właściwości magnesu         w toku różnych zabaw i eksperymentów sprawdzaliśmy, które przedmioty są przyciągane przez magnes. Dowiedzieliśmy się że:

- magnesy przyciągają się lub odpychają,

- magnes przyciąga spinacze, szpilki, agrafki- rzeczy metalowe,

- magnes nie przyciąga rzeczy szklanych, plastikowych, papierowych, drewnianych.

Zabawy z magnesami bardzo nam się podobały.

Balon, który nadmuchuje się bez naszego udziału.        Doświadczenie dość znane, wykorzystujące właściwości octu i sody. Dzieciom podoba się szalenie nawet przy dziesiątym powtórzeniu.

 

 

Zabawy badawcze z balonami - wspólne rozwiązywanie problemów:

- czy powietrze może poruszać przedmioty? Czy wszystkie?- skierowanie strumienia z nadmuchanego balonu na różne przedmioty, watę, piórka, papierki, klocki, klucze, obserwowanie, czy i które przedmioty przesuwają się po stole,

- po potarciu balonu o włosy elektryzujemy go przez pocieranie.

Przyjaźń kolorów

Materiały: kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe

Przebieg: Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko    i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno: 
•    czerwony +żółty= pomarańczowy
•    niebieski+ żółty= zielony
•    czerwony + niebieski = fioletowy                                                                  
Pozwalamy dzieciom dalej eksperymentować z kolorami i wyciągać wnioski.

Dzieci z grupy Biedronek poznały barwy podstawowe i pochodne, potrafią je także wymienić jesteśmy z WAS bardzo dumne!