Statystyki

  • Odwiedziło nas: 263546
  • Do końca roku: 161 dni
  • Do wakacji: WAKACJE!!!

Kontakt

Badam,doświadczam eksperymentuję.

W ramach zadania rocznego „Badam doświadczam, eksperymentuję” dzieci raz w tygodniu wykonują doświadczenia i eksperymenty. Wiemy, że woda to podstawa  życia. Staramy się zrozumieć to hasło na wiele sposobów. Najciekawszą formą są zabawy badawcze.

Zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty mają na celu uświadomić dzieciom fakt istnienia powietrza oraz przybliżyć im jego podstawowe właściwości. Mają zachęcić do takiej, niecodziennej formy zdobywania wiedzy.

 Robimy ocean w butelce


 Ocean w butelce to fajny i ciekawy trik, który ma logiczne wytłumaczenie. Cały sekret polega na tym, że woda i olej to płyny, które się nie mieszają a ich różne gęstości powodują, że przy przechylaniu butelki, te ciecze poruszają się tak woda w oceanie.

Jakie dźwięki wydaje woda?


Na tych zajęciach dzieci rozróżniały dźwięki wydawane przez wodę, wiedzą, że należy zakręcać kurki w kranach

Wnioski dzieci: "woda z kranu wydaje różne dźwięki: płynie, cieknie, leci, kapie"., woda " stojąca"- nie

Co pływa ,co tonie?

  1. "Co pływa , co tonie?"- sprawdzanie przez dzieci , jak dany przedmiot wybrany przez nich zachowa się w wodzie
  2. Rozwijanie myślenia logicznego
  3. Wyciąganie samodzielnie wniosków- badanie poprzez porównywanie cięższkości przedmiotów w ręce
  4. Porównywanie liczebności zbiorów, przeliczanie na palcach, określanie ( mniej, wiecej)

Bańki mydlane


 Jak powstaje bańka mydlana?

 Co jest potrzebne by powstały bańki mydlane ?

 Wnioski dzieci - woda , płyn do naczyń, gliceryna i rurki. Później musimy lekko dmuchać w rurkę aby powstała bańka. Bańki mydlane powstają z mieszaniny wody z detergentem ( mydłem, płynem do naczyń ), mydło zmniejsza napięcie powierzchniowe w wodzie otrzymujemy cienką błonę dlatego możemy nadmuchać banki, gliceryna utrudnia parowanie wody , bańka dłużej żyje , na dłoniach nawet najczystszych są minimalne drobinki kurzu i tłuszczu, które powodują pękanie baniek, dzięki rękawiczce bańki pozwalają odbijać się jak piłeczka.

 To była super zabawa.

Filtracja wody

Dzisiaj próbowaliśmy oczyszczać wodę, używając waty , piasku i kamyków

Wniosek: wodę można oczyścić - im więcej warstw filtrujących, tym lepszej jakości wodę otrzymamy.

 Malowanie na mleku.
Do doświadczenia potrzebowaliśmy: mleko, barwniki (atrament), płyn do mycia naczyń, talerz, wkraplacz, patyczki kosmetyczne.
Przebieg: do talerza wlaliśmy mleko a następnie delikatnie wkraplaczem zrobiliśmy na nim kleksy z atramentu. Na patyczku kosmetycznym umieściliśmy niewielką ilość płynu do naczyń i delikatnie dotkneliśmy barwnych plam na mleku. W mleku znajduje się tłuszcz i to on głównie odpowiada za obserwowaną „eksplozję kolorów”. Dotknięcie mleka pałeczką nasączoną detergentem (płynem do zmywania) powoduje osłabienie oddziaływań pomiędzy cząsteczkami tłuszczu, do których przyłączają się cząsteczki detergentu.

  Owocowe soki

Kształtowanie postaw prozdrowotnych jest procesem długotrwałym i zaczyna się już w przedszkolu. Dlatego mając na uwadze zdrowie naszych wychowanków nie zapominamy o organizowaniu sytuacji edukacyjnych, które promują zdrowie. Tym razem było to zrobienie przez dzieci soku wieloowocowego.

Dzieci z grupy pięciolatków doskonale wiedzą, że aby być zdrowym należy się między innymi prawidłowo się odżywiać. Każdy przedszkolak rozumie potrzebę spożywania dużych ilości owoców oraz warzyw. Z myślą o witaminkach, postanowiliśmy zrobić sok. Dzieci przyniosły do przedszkola różne owoce. Jednak zanim przystąpiliśmy do pracy, dzieci zapoznały się z urządzeniem do robienia soku- sokowirówką , jego działaniem i utrwalały sobie zasady bezpieczeństwa. Pozostało tylko wrzucenie składników do maszyny i sok gotowy! Wszystkim bardzo smakował, ponieważ wykonany był przez dzieci, bez dodatku cukru i bez konserwantów.

Robimy sałatkę warzywną


Z myślą o jarzynowych witaminkach dzieci z grupy ,, Biedronki" zrobiły sałatkę warzywną. Przy tej okazji przedszkolaki poznały wygląd, smak i zapach niektórych składników. Podczas robienia sałatki nauczyły się również, że gotowanie i jedzenie wymaga zachowania szczególnej higieny. Myjemy nie tylko ręce przed obieraniem, krojeniem i spożywaniem. Na zakończenie zajęcia dzieci nałożyły sałatkę na talerzyki urządzając w sali prawdziwą ucztę! Wszystkim dzieciom sałatka bardzo smakowała !!!!!!

W czasie jesiennych spacerów dzieci w parku zebrały kasztany i żołędzie. Postanowiliśmy posadzić je w doniczkach i sprawdzić co się stanie. Dzieci troszczyły się o swoje sadzonki; ustawiły w słonecznym miejscu na parapecie i podlewały Miały okazję obserwować jak ze znanych im dobrze kasztanów i żołędzi rodzi się nowe życie. Drzewka pięknie urosły, a wiosną posadzimy je w parku.

 „Poznajemy właściwości wody”.

Dzieci opisywały wygląd wody podając określenia np.: mokra, przezroczysta…,przelewały wodę do naczyń o różnych kształtach; obserwowały co się z nią dzieje (woda jest cieczą, można ją przelewać, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje).Obserwowały, co dzieje się z zimną wodą wlaną do czajnika i podgrzewaną (woda gotuje się) obserwują pojawiające się podczas gotowania bąbelki i unoszącą się parę. Zastanawiały się, co się stanie z wodą wylaną na talerzyk i włożoną do zamrażalnika lodówki; po wykonaniu ćwiczenia sprawdziły (woda zamarzła, zamieniła się w lód, zmieniła stan skupienia z ciekłego w stały). Obserwowały topnienie powstałego lodu (lód ponownie zamienia się w wodę). Oglądały sól i cukier- rozpoznawały ( za pomocą wzroku i smaku) te substancje i je nazywały; udzieliły odpowiedzi na pytanie: Co się stanie z każdą z nich po wsypaniu do wody? Obserwowały również wodę w dwóch takich samych przezroczystych pojemnikach, w których na powierzchnię w jednym z nich nauczyciel wylał cienką warstwę oleju, pojemniki są ustawione w ciepłym miejscu; dzieci obserwują je  (woda z pojemnika bez oleju zniknie, a tego z olejem pozostanie w pojemniku. Ukazanie dzieciom zjawiska parowania; zwrócenie uwagi na to, że olej uniemożliwił parowanie. Wyjaśnienie, dlaczego mokre ubrania wysychają.