Statystyki

  • Odwiedziło nas: 287414
  • Do końca roku: 47 dni
  • Do wakacji: 225 dni

Kontakt

TREŚCI PROGRAMOWE

                                                                                       

                                                GRUDZIEŃ

 

  1. Poznajemy przyrodę

            -Zima

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
  1. Nasze rodziny

          - Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym

  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych

         - Wzmacnianie więzów w rodzinie

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć poprzez członków rodziny      




                                           

                    PIOSENKI  GRUDNIOWE

 

                                               Zima biała (sł. i muz. D.K. Jagiełło)

 

      I. Pada śnieg, biały śnieg,

          puszyste płateczki,

          biały płot, biały dach,

          białe choineczki.

 

Ref.:  Zima, zima biała,

          śniegiem posypała,

          lodem skuła wodę,

          szczypie w nos i w brodę. (bis)

 

     II. Dziadek Mróz woła nas:

          „ Chodźcie na saneczki.

          Bawmy się, cieszmy się,

          zjeżdżamy z góreczki”.

 

Ref.:  Zima, zima biała ….................

 

 

                                                           Pod zieloną choineczką (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)

 

      I. Pod zieloną choineczką

         czekają prezenty.

         Zostawił je dziś dla dzieci

         sam Mikołaj Święty.

 

Ref.: Już na stole jest opłatek,

         pod obrusem siano

         i za chwilę wszystkie dzieci

         prezenty dostaną.

 

    II. Na zielonej choineczce

         lampki kolorowe

         zaświeciły dzisiaj jaśniej

         na święto grudniowe.

 

Ref.: Już na stole...................  

 

 

 

        Rymowanka Bałwanki

 

Bałwanki sobie stały,

a każdy inny był.

Na buziach uśmiech miały,

a każdy miał z boku kij.

Pierwszy z niebieskim garnkiem,

guziki miał aż trzy.

On z wszystkich był najwyższy,

przywódcą wszystkich był.

 

Ten drugi, wiele mniejszy,

koszyk na głowie miał.

Guziki miał z patyków.

A ile? Chyba dwa!

Trzeci, w czerwonym garnku,

guziki cztery miał.

A jak wyglądał czwarty?

Powiedzieć musisz sam.

 

 

 

 

        Tak się zachmurzyło,

        słonko się ukryło,

        pada, pada śnieżek biały,

        dawno go nie było .

        

        Chodźmy na saneczki,

        chłopcy i dzieweczki,

        pojedziemy wszyscy razem

        z wysokiej góreczki

 

        Pędzimy, pędzimy,

        nic się nie boimy,

        aż tu nagle bęc,

        na śnieżek

                 i wszyscy leżymy     

 

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

Tydzień I Poznajemy przyrodę

Zima

- dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach

–        nazywanie ptaków odwiedzających karmnik

–        zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, ptakami

 

Tydzień II

Nasze bezpieczeństwo na co dzień

–        poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu

–        bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw

Nasza sprawność ruchowa

Wspomaganie rozwoju ruchowego

–        uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie ( w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku ( na śniegu,

 w wodzie)

 

Tydzień III

Nasze rodziny

Podawanie informacji na temat swojej rodziny

–        podawanie powiązań pomiędzy członkami rodziny, np. Babcia to Mama Mamy lub Mama Taty

Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym

- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych



Babciu droga Babciu


słowa i muzyka: D i K. Jagiełłowie

1. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?

My tupiemy, tup, tup, tup.
Teraz babciu, ty to zrób! (bis)

2. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?

My skaczemy raz, dwa, trzy,
teraz babciu podskocz ty!(bis)

3. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?

My klaszczemy, raz dwa, trzy,
teraz babciu klaszcz i ty!(bis)

4. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?

My całuski damy ci,
teraz babciu daj nam ty!(bis)


 

 

                                                                                                             Treści programowe na miesiąc Luty

 

I. Dbamy o nasze zdrowie

Zdrowa żywność

- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa i nabiału ( ograniczenie spożycia słodyczy, chipsy), picie kompotów, soków ( ograniczenie napojów gazowanych),

- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw,

- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków.

II. Interesujemy się książką

- nabywanie nawyku dbania o książki, szanowania ich; Wzbudzanie zainteresowania literaturą,

- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.

III. Nasza edukacja matematyczna

Orientacja przestrzenna

- nazywanie części ciała,

- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,

Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania

- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych.

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

- liczenie z wymienianiem  kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.

 

 

 

   Piosenka na miesiąc Luty

 

 „ ZEGARY”

 

1. U zegarmistrza gra muzyka

aż się zasłuchał cały dom

bo sto zegarów naraz tyka

a jeden bije bim bam bom

 

Ref. Cyk, cyk, cyk

        cyk, cyk ,cyk

        bim, bam , bom

 

2. Zegar z kurantem przerwał drzemkę

aż stare kółka drgnęły w nim

i o to zegar gra piosenkę

starą melodię rym, cym , cym

 

Ref.

 

 

3. U zegarmistrza dzwoni budzik

niech się obudzi ten kto śpi

zaraz kukułka się obudzi

co nie kukała cztery dni.

 

Ref.

 

                                                                                                 Treści programowe na miesiąc Marzec

 

I. W świecie sztuki. Muzyka

Słuchanie i śpiewanie piosenek

- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu,

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek,

Gra na instrumentach perkusyjnych

- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobów gry na nich,

- wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów,

Rozwijanie wrażliwości słuchowej

- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków,

II. W świecie sztuki. Teatr.

Udział w przedstawieniach teatralnych

- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i w teatrze;

- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się,

- przygotowanie kącika teatralnego,

- uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi.

III. Poznajemy przyrodę

Wiosna

- poznawanie zwiastunów wiosny np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach,

IV. Nasze rodziny.

Wzmacnianie więzów w rodzinie

- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy.

 

Piosenki na miesiąc Marzec

 

„ Marzec czarodziej”

 

1. Chodzi marzec czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus pokus,

i już pączki na patyku

i już trawka na śnieżniku

ach ten marzec czarodziej.

 

2. Chodzi marzec czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus pokus,

słońce rzuca swe błyskotki,

że aż mruczą bazie kotki,

ach ten marzec czarodziej.

 

3. Chodzi marzec czarodziej

po chmurach, po lodzie,

aż tu nagle hokus pokus,

przez kałuże skaczą kaczki

żwawe kaczki przedszkolaczki

ach ten marzec czarodziej.

 

„ Zielona wiosna”

 

1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

i coś do ucha sobie szeptały

Kum, kum, kum ,kum, kum, kum, kum, kum, kum

Kum, kum, kum ,kum, kum, kum, kum, kum.

 

2. Przyleciał bociek usiadł na płocie

i do drugiego boćka klekoce

Kle, kle ,kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

 

  1. 3.                Wszystko usłyszał mały wróbelek

i przetłumaczył na ptasie trele

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,ćwir

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna znów przyszła wiosna

Wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

 

Treści programowe na miesiąc Kwiecień

 

I. Nasza miejscowość, nasz region.

Poznawanie swojej miejscowości

- podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola.

Jesteśmy Polakami.

Rozwijanie poczucia przynależności narodowej

- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu,

- poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.

Polska w Europie.

Zainteresowanie Unią Europejską

- poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej.

II. Nasza sprawność ruchowa.

Wspomaganie rozwoju ruchowego

- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę,

orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych ze śpiewem.

III. Nasza Ziemia.

Poznawanie świata

- gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem

- poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np.: kosmonauty, astronoma.

IV. Poznajemy przyrodę.

Ochrona przyrody

- nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew,

- wyrzucanie śmieci do kosza,

- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami,

- szanowanie wody, niemarnowanie jej.

 

 

Piosenki na miesiąc Kwiecień

 

„Ząbki”

 

    1. Gdy się rano z pastą spotka

        Mała kolorowa szczotka

        Niechaj pasta się n ie chowa

        Trzeba ząbki wyszorować.

 

Ref. Ząbki małe, ząbki mleczne

        Jest ich chyba ze dwadzieścia

        Gdy wypadną, rosną nowe

        Ząbki nowe, białe zdrowe.

 

  1. 2.                Szczotka włoski ma na grzbiecie

Chyba wszyscy to już wiecie

Lecz nie bójcie się, nie kłuje

Chętnie ząbki wyszoruje.

 

Ref.   Ząbki małe, ząbki mleczne

         Jest ich chyba ze dwadzieścia

         Gdy wypadną, rosną nowe

         Ząbki nowe, białe zdrowe.

 

 

„ Zielone ufoludki”

 

 

  1. 1.                Mój brat wciąż czyta o kosmitach

gwiazdach, planetach i orbitach

o niczym innym nie chce słyszeć

nawet do ufo listy pisze

wreszcie zasłużył na nagrodę

i latający ujrzał spodek

by wylądował dziś w ogródku

pojazd zielonych ufoludków.

 

Ref.   Zielone włosy, zielone butki

          Całe zielone są ufoludki.

 

      2. Kot na ich widok zaraz zmyka

          dziwnego boi się ludzika

          pies szybko przykrył nos ogonem

          może to gryzie to zielone

          a czym się żywi śmieszny stworek?

          czy zjedzą z nami podwieczorek?

          kompot dostały tort dostały

          zjadły, wypiły odleciały.

 

Ref.   Zielone włosy, zielone butki

          Całe zielone są ufoludki.

 

Miesiąc Maj

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

 

  1. NOWINKI Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA.
  2. WIOSNA NA ŁĄCE.
  3. POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY.
  4. NASI KOCHANI RODZICE.

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

  • poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowlanych na wsi; wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
  • poznawanie wybranych owadów np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi; określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
  • podawanie informacji jak ma na imię mama, tata; opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter).

 

 

Wiersz J. Tuwima

 

              Murarz domy buduje,                                             Piekarz musi mieć buty

              krawiec szyje ubrania,                                            więc do szewca iść trzeba.

              ale gdzieżby co uszył,                                             No, a gdyby nie piekarz,

              gdyby nie miał mieszkania.                                    Toby szewc nie miał chleba.

 

 

             A i murarz by przecież                                              Tak dla wspólnej korzyści

             do roboty nie ruszył,                                                  i dla dobra wspólnego

             gdyby krawiec mu spodni                                          wszyscy muszą pracować,

             i fartucha nie uszył.                                                    Mój maleńki kolego.

 

 

 

Piosenka „Dla Was”

 

  1. Moja mama fajna jest.                                                 2. A mój tata to jest ktoś.

O tym ja najlepiej wiem.                                                 Czasami mi zaśpiewa coś.

Gdy mi smutno jest i źle,                                                Kiedy wolną chwile ma,

zawsze przy mnie blisko jest.                                         chętnie ze mną w piłkę gra.

 

   Ref.: Bo mama, bo mama                                                     Ref.: Bo tata, bo tata

            najlepiej wszystko wie.                                                        najlepiej wszystko wie.

            Bo mama, bo mama                                                             Bo tata, bo tata

            tak bardzo kocha mnie.                                                       Tak bardzo kocha mnie.

           

 

                                                                                                               

Treści programowe na miesiąc Czerwiec

 

I. Nasza Ziemia.

Poznawanie świata

- poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras ( ubiór, mieszkanie)

II. Nasza grupa

Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku

i akceptacji

- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych,

- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie się przed nimi, dążenie do kompromisu

III. Nasze bezpieczeństwo na co dzień.

Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów

- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

• rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi,

• zbliżania się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów,

• bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

IV. Jesteśmy Polakami

Rozwijanie poczucia przynależności narodowej

- nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski

- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań: odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.

 

 

 

 

Piosenki na miesiąc Czerwiec

 

 

„ Już wkrótce wakacje”

 

   1. Już wkrótce wakacje

       i piękna pogoda

       wyjedźmy więc czym prędzej,

       bo każdej chwili szkoda.

       

         Ref. Gdzie grzywy morskich fal,

                 gdzie słońca złoty blask,

                 gdzie ptaków leśny chór

                 swym śpiewem wita nas.

 

        

 

             2. Żegnamy się z panią

                 z Maciusiem i z Anią,

                 gotowi, spakowani,

                 dziś w drogę wyruszamy.

 

        Ref. Gdzie grzywy morskich fal,

                 gdzie słońca złoty blask,

                 gdzie ptaków leśny chór

                 swym śpiewem wita nas.

 

             3. Lecimy, jedziemy,

                 idziemy, płyniemy,

                 powietrzem, lądem, wodą,

                 by spotkać się z przyrodą.

 

        Ref. Gdzie grzywy morskich fal,

                 gdzie słońca złoty blask,

                 gdzie ptaków leśny chór

                 swym śpiewem wita nas.