GRUDZIEŃ
- Poznajemy przyrodę
-Zima
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
- Nasze rodziny
- Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych
- Wzmacnianie więzów w rodzinie
- wzajemne okazywanie sobie uczuć poprzez członków rodziny
PIOSENKI GRUDNIOWE
Zima biała (sł. i muz. D.K. Jagiełło)
I. Pada śnieg, biały śnieg,
puszyste płateczki,
biały płot, biały dach,
białe choineczki.
Ref.: Zima, zima biała,
śniegiem posypała,
lodem skuła wodę,
szczypie w nos i w brodę. (bis)
II. Dziadek Mróz woła nas:
„ Chodźcie na saneczki.
Bawmy się, cieszmy się,
zjeżdżamy z góreczki”.
Ref.: Zima, zima biała ….................
Pod zieloną choineczką (sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
I. Pod zieloną choineczką
czekają prezenty.
Zostawił je dziś dla dzieci
sam Mikołaj Święty.
Ref.: Już na stole jest opłatek,
pod obrusem siano
i za chwilę wszystkie dzieci
prezenty dostaną.
II. Na zielonej choineczce
lampki kolorowe
zaświeciły dzisiaj jaśniej
na święto grudniowe.
Ref.: Już na stole...................
Rymowanka Bałwanki
Bałwanki sobie stały,
a każdy inny był.
Na buziach uśmiech miały,
a każdy miał z boku kij.
Pierwszy z niebieskim garnkiem,
guziki miał aż trzy.
On z wszystkich był najwyższy,
przywódcą wszystkich był.
Ten drugi, wiele mniejszy,
koszyk na głowie miał.
Guziki miał z patyków.
A ile? Chyba dwa!
Trzeci, w czerwonym garnku,
guziki cztery miał.
A jak wyglądał czwarty?
Powiedzieć musisz sam.
Tak się zachmurzyło,
słonko się ukryło,
pada, pada śnieżek biały,
dawno go nie było .
Chodźmy na saneczki,
chłopcy i dzieweczki,
pojedziemy wszyscy razem
z wysokiej góreczki
Pędzimy, pędzimy,
nic się nie boimy,
aż tu nagle bęc,
na śnieżek
i wszyscy leżymy
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ
Tydzień I Poznajemy przyrodę
Zima
- dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach
– nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
– zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, ptakami
Tydzień II
Nasze bezpieczeństwo na co dzień
– poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
– bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw
Nasza sprawność ruchowa
Wspomaganie rozwoju ruchowego
– uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie ( w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku ( na śniegu,
w wodzie)
Tydzień III
Nasze rodziny
Podawanie informacji na temat swojej rodziny
– podawanie powiązań pomiędzy członkami rodziny, np. Babcia to Mama Mamy lub Mama Taty
Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych
Babciu droga Babciu
słowa i muzyka: D i K. Jagiełłowie
1. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy, tup, tup, tup.
Teraz babciu, ty to zrób! (bis)
2. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy,
teraz babciu podskocz ty!(bis)
3. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy, raz dwa, trzy,
teraz babciu klaszcz i ty!(bis)
4. Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy ci,
teraz babciu daj nam ty!(bis)
Treści programowe na miesiąc Luty
I. Dbamy o nasze zdrowie
Zdrowa żywność
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa i nabiału ( ograniczenie spożycia słodyczy, chipsy), picie kompotów, soków ( ograniczenie napojów gazowanych),
- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw,
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków.
II. Interesujemy się książką
- nabywanie nawyku dbania o książki, szanowania ich; Wzbudzanie zainteresowania literaturą,
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.
III. Nasza edukacja matematyczna
Orientacja przestrzenna
- nazywanie części ciała,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych.
Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika.
Piosenka na miesiąc Luty
„ ZEGARY”
1. U zegarmistrza gra muzyka
aż się zasłuchał cały dom
bo sto zegarów naraz tyka
a jeden bije bim bam bom
Ref. Cyk, cyk, cyk
cyk, cyk ,cyk
bim, bam , bom
2. Zegar z kurantem przerwał drzemkę
aż stare kółka drgnęły w nim
i o to zegar gra piosenkę
starą melodię rym, cym , cym
Ref.
3. U zegarmistrza dzwoni budzik
niech się obudzi ten kto śpi
zaraz kukułka się obudzi
co nie kukała cztery dni.
Ref.
Treści programowe na miesiąc Marzec
I. W świecie sztuki. Muzyka
Słuchanie i śpiewanie piosenek
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu,
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek,
Gra na instrumentach perkusyjnych
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobów gry na nich,
- wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów,
Rozwijanie wrażliwości słuchowej
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków,
II. W świecie sztuki. Teatr.
Udział w przedstawieniach teatralnych
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i w teatrze;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się,
- przygotowanie kącika teatralnego,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi.
III. Poznajemy przyrodę
Wiosna
- poznawanie zwiastunów wiosny np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach,
IV. Nasze rodziny.
Wzmacnianie więzów w rodzinie
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy.
Piosenki na miesiąc Marzec
„ Marzec czarodziej”
1. Chodzi marzec czarodziej
po chmurach, po lodzie,
aż tu nagle hokus pokus,
i już pączki na patyku
i już trawka na śnieżniku
ach ten marzec czarodziej.
2. Chodzi marzec czarodziej
po chmurach, po lodzie,
aż tu nagle hokus pokus,
słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie kotki,
ach ten marzec czarodziej.
3. Chodzi marzec czarodziej
po chmurach, po lodzie,
aż tu nagle hokus pokus,
przez kałuże skaczą kaczki
żwawe kaczki przedszkolaczki
ach ten marzec czarodziej.
„ Zielona wiosna”
1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały
Kum, kum, kum ,kum, kum, kum, kum, kum, kum
Kum, kum, kum ,kum, kum, kum, kum, kum.
2. Przyleciał bociek usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekoce
Kle, kle ,kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.
- 3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,ćwir
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna znów przyszła wiosna
Wiosna, wiosna jest już wśród nas.
Treści programowe na miesiąc Kwiecień
I. Nasza miejscowość, nasz region.
Poznawanie swojej miejscowości
- podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola.
Jesteśmy Polakami.
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu,
- poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.
Polska w Europie.
Zainteresowanie Unią Europejską
- poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
II. Nasza sprawność ruchowa.
Wspomaganie rozwoju ruchowego
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę,
orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych ze śpiewem.
III. Nasza Ziemia.
Poznawanie świata
- gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
- poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np.: kosmonauty, astronoma.
IV. Poznajemy przyrodę.
Ochrona przyrody
- nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew,
- wyrzucanie śmieci do kosza,
- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami,
- szanowanie wody, niemarnowanie jej.
Piosenki na miesiąc Kwiecień
„Ząbki”
1. Gdy się rano z pastą spotka
Mała kolorowa szczotka
Niechaj pasta się n ie chowa
Trzeba ząbki wyszorować.
Ref. Ząbki małe, ząbki mleczne
Jest ich chyba ze dwadzieścia
Gdy wypadną, rosną nowe
Ząbki nowe, białe zdrowe.
- 2. Szczotka włoski ma na grzbiecie
Chyba wszyscy to już wiecie
Lecz nie bójcie się, nie kłuje
Chętnie ząbki wyszoruje.
Ref. Ząbki małe, ząbki mleczne
Jest ich chyba ze dwadzieścia
Gdy wypadną, rosną nowe
Ząbki nowe, białe zdrowe.
„ Zielone ufoludki”
- 1. Mój brat wciąż czyta o kosmitach
gwiazdach, planetach i orbitach
o niczym innym nie chce słyszeć
nawet do ufo listy pisze
wreszcie zasłużył na nagrodę
i latający ujrzał spodek
by wylądował dziś w ogródku
pojazd zielonych ufoludków.
Ref. Zielone włosy, zielone butki
Całe zielone są ufoludki.
2. Kot na ich widok zaraz zmyka
dziwnego boi się ludzika
pies szybko przykrył nos ogonem
może to gryzie to zielone
a czym się żywi śmieszny stworek?
czy zjedzą z nami podwieczorek?
kompot dostały tort dostały
zjadły, wypiły odleciały.
Ref. Zielone włosy, zielone butki
Całe zielone są ufoludki.
Miesiąc Maj
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- NOWINKI Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA.
- WIOSNA NA ŁĄCE.
- POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY.
- NASI KOCHANI RODZICE.
TREŚCI PROGRAMOWE:
- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowlanych na wsi; wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
- poznawanie wybranych owadów np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi; określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
- podawanie informacji jak ma na imię mama, tata; opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter).
Wiersz J. Tuwima
Murarz domy buduje, Piekarz musi mieć buty
krawiec szyje ubrania, więc do szewca iść trzeba.
ale gdzieżby co uszył, No, a gdyby nie piekarz,
gdyby nie miał mieszkania. Toby szewc nie miał chleba.
A i murarz by przecież Tak dla wspólnej korzyści
do roboty nie ruszył, i dla dobra wspólnego
gdyby krawiec mu spodni wszyscy muszą pracować,
i fartucha nie uszył. Mój maleńki kolego.
Piosenka „Dla Was”
- Moja mama fajna jest. 2. A mój tata to jest ktoś.
O tym ja najlepiej wiem. Czasami mi zaśpiewa coś.
Gdy mi smutno jest i źle, Kiedy wolną chwile ma,
zawsze przy mnie blisko jest. chętnie ze mną w piłkę gra.
Ref.: Bo mama, bo mama Ref.: Bo tata, bo tata
najlepiej wszystko wie. najlepiej wszystko wie.
Bo mama, bo mama Bo tata, bo tata
tak bardzo kocha mnie. Tak bardzo kocha mnie.
Treści programowe na miesiąc Czerwiec
I. Nasza Ziemia.
Poznawanie świata
- poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras ( ubiór, mieszkanie)
II. Nasza grupa
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku
i akceptacji
- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych,
- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie się przed nimi, dążenie do kompromisu
III. Nasze bezpieczeństwo na co dzień.
Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
• rozmawiania z obcymi ludźmi, odchodzenia z nimi,
• zbliżania się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów,
• bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
IV. Jesteśmy Polakami
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
- nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań: odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.
Piosenki na miesiąc Czerwiec
„ Już wkrótce wakacje”
1. Już wkrótce wakacje
i piękna pogoda
wyjedźmy więc czym prędzej,
bo każdej chwili szkoda.
Ref. Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.
2. Żegnamy się z panią
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.
Ref. Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.
3. Lecimy, jedziemy,
idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą,
by spotkać się z przyrodą.
Ref. Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.