GRUDZIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. TUTAJ ROSŁY PAPROCIE
2. NADCHODZI ZIMA
3. ŚWIĘTA, ŚWIĘTA... ( 2 TYGODNIE )
TREŚCI PROGRAMOWE:
Takie same treści programowe realizowane są w grupie 5-latków i w grupie 5-6 latków.
- poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
- poznawanie wybranych zwierząt (dinozaurów) i roślin (np. paproci);
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą;
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich;
- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu;
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia;
- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
WIERSZ DO NAUKI
„ POWITANIE ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA”
Święty Mikołaju, bardzo się cieszymy.
Od dawna czekamy na Twe odwiedziny.
Od dawna jesteśmy grzeczni, że aż strach!
Nie broimy we dnie, nie broimy w snach.
Wszystkie polecenia dokładnie spełniamy,
dobrze się uczymy i słuchamy mamy.
I co powiesz na to, Święty Mikołaju?
Zostań tutaj z nami, będzie Ci jak w raju. (…)
J. Boratyński
PIOSENKA DO NAUKI
„GRAJĄCA CHOINKA”
1. Przyniosły krasnoludki choinkę Ref.: Choinka cała nam gra,
ubraną w nutki- piosenki cichutko śpiewa:
wesoło srebrem dzwoniące, la, la, la,la, la, la, la,
jak bombki błyszczące. Kolęda serca nam rozgrzewa.
2. Na szczycie gwiazda mruga, 3. Kluczyki wiolinowe
zimowa nocka jest długa. Przypięło drzewko jodłowe.
Przysiadły wkoło śnieżynki, Łańcuszek, jak pięciolinia,
by słuchać choinki. gałązki owija.
Ref.: Choinka cała nam gra..... Ref.: Choinka cała nam gra...
STYCZEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. ZWIERZĘTA SĄ GŁODNE
2. ZABAWA NA ŚNIEGU
3. ODWIEDZILI NAS BABCIA I DZIADZIUŚ
TREŚCI PROGRAMOWE:
- dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych zimowych warunkach;
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
- świadome i konsekwentne unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu;
- uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów;
- organizowanie świąt o charakterze rodzinnym.
Wiersz do nauki
„Przyjechała do nas zima”
Zima, zima wkoło Śnieżki lecą wkoło,
bawcie się wesoło. Bawmy się wesoło.
Sanki, łyżwy, mówię wam, Rzucasz ty, rzucam ja,
dużo uciech dają nam. Niech zabawa ciągle trwa.
K. Bayer
PIOSENKA DO NAUKI
„ Wesoła babcia”
- Moja babcia lubi śpiewać, 3. A ja kocham swoją babcię
moja babcia lubi grać. I pomagam ciągle jej.
Lubi czytać dobre książki, Chcę by długo była młoda
a w niedziele dłużej spać. i by żyło się jej lżej.
Ref.: Bo nie prawda, że to babcie Ref. Bo nie prawda.........
muszą ciągle w kuchni stać,
smażyć placki, jajecznicę
i ubrania nasze prać.
- Moja babcia jest zadbana
i ubiera modnie się.
Chodzi często do fryzjera
i wspaniale trzyma się.
Ref.: Bo nie prawda...........
MARZEC
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- MIESIĄC MUZYKA JEST WSZĘDZIE.
- W ŚWIECIE TEATRU.
- WIOSNA, WIOSNA.
- WKRÓTCE WIELKANOC.
TREŚCI PROGRAMOWE:
poznawanie - wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach.
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu.
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.
- zwiastunów wiosny.
kultywowanie tradycji, zwyczajów, np. związanych ze świętami Wielkanocy.
PIOSENKA DO NAUKI WIOSNA W BŁĘKITNEJ SUKIENCE
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
MIESIĄC KWIECIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- CHCIAŁBYM BYĆ SPORTOWCEM.
- CUDA I DZIWY.
- MALI STRAŻNICY PRZYRODY.
- JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM.
TREŚCI PROGRAMOWE:
– uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym).
– poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego i powietrznego.
– poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi.
– nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych zabytków i miejsc.
Piosenka „Biedronka”
- Biedronka czerwono-czarna 2. Popatrzcie chociaż na łąkę,
kolorowa być chciała. barw jest na niej tysiące.
Tak bardzo się tym martwiła, Ten kwiatek i tamten kwiatek
że czarno-czerwona była. tak kolorowy ma płatek.
A inne owady wkoło Stokrotki białe, różowe,
barwią świat kolorowo. fiołki też kolorowe.
Na przykład śliczne motyle Ten listek zielony, mały
kolorów mają aż tyle. pożyczyć może by chciały.
Ref.: I żółte, niebieskie ich skrzydła są całe, Ref.: I żółte, zielone ich płatki są całe,
w kolory śliczne ubrane. w kolory śliczne ubrane.
Niebieskie, brązowe, tak piękne są całe, Zielone, brązowe, tak piękne są całe,
w kolory śliczne ubrane. w kolory śliczne ubrane.
3. Biedronka czerwono-czarna Ref.: I żółte, zielone są tak kolorowe
kolorowa być chciała. Wiosenne kwiatki na łące.
Aż nagle malutki kwiatek Zielone, brązowe – oddały swe płatki.
oddał jej zielony płatek. Zmartwionej, małej biedronce.
Stokrotka dała różowy,
modrak dał modrakowy.
I teraz biedronka mała
bukiecik kolorów miała.
Wiersz J. Koczanowskiej „Gimnastyka”
Gimnastyka to zabawa, Skłony skoki i przysiady
ale także ważna sprawa, trzeba ćwiczyć- nie da rady!
bo to sposób jest jedyny, To dla zdrowia i urody
żeby silnym być i zwinnym. Niezawodne są metody.
Miesiąc Maj
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- NOWINKI Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA.
- WIOSNA NA ŁĄCE.
- POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY.
- NASI KOCHANI RODZICE.
TREŚCI PROGRAMOWE:
- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowlanych na wsi; wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
- poznawanie wybranych owadów np.: pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi; określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
- podawanie informacji jak ma na imię mama, tata; opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter).
Wiersz „ Wszyscy dla wszystkich”
Murarz domy buduje, Piekarz musi mieć buty
krawiec szyje ubrania, więc do szewca iść trzeba.
ale gdzieżby co uszył, No, a gdyby nie piekarz,
gdyby nie miał mieszkania. Toby szewc nie miał chleba.
A i murarz by przecież Tak dla wspólnej korzyści
do roboty nie ruszył, i dla dobra wspólnego
gdyby krawiec mu spodni wszyscy muszą pracować,
i fartucha nie uszył. Mój maleńki kolego.
J. Tuwim
Piosenka „Dla Was”
- Moja mama fajna jest. 2. A mój tata to jest ktoś.
O tym ja najlepiej wiem. Czasami mi zaśpiewa coś.
Gdy mi smutno jest i źle, Kiedy wolną chwile ma,
zawsze przy mnie blisko jest. chętnie ze mną w piłkę gra.
Ref.: Bo mama, bo mama Ref.: Bo tata, bo tata
najlepiej wszystko wie. najlepiej wszystko wie.
Bo mama, bo mama Bo tata, bo tata
tak bardzo kocha mnie. Tak bardzo kocha mnie.
MIESIĄC CZERWIEC
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
- DZIECI Z CAŁEGO ŚWIATA
- JAN BRZECHWA – PATRON NASZEGO PRZEDSZKOLA
- MOJE PODWÓRKO
- WKRÓTCE WAKACJE
TREŚCI PROGRAMOWE:
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją.
- zapoznanie dzieci z twórczością oraz z życiorysem Jana Brzechwy.
- nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski.
- określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura; poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np.: burzy, tęczy.
Wiersz „Pożegnanie”
Dziś my małe przedszkolaki wesołe miny mamy,
Wystrojeni uroczyście przedszkole zegnamy
Przywitamy teraz gości, pięknie się ukłonimy
I na naszą uroczystość wszystkich zaprosimy.
Piosenka
Dostał Jacek elementarz,
Ależ mina uśmiechnięta,
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Idzie właśnie środkiem ścieżki,
Dumny z pierwszej swej książeczki.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Spojrzał Burek w Jacka oczy,
Jakby pytał dokąd kroczy.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Ja do szkoły, też pytanie,
Jestem uczniem miły panie.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.
Hejże hej, hejże ha,
Elementarz Jacek ma.