Statystyki

  • Odwiedziło nas: 750854
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Kontakt

Wrzesień 2021

WRZESIEŃ 2021

 

TYDZIEŃ 1. W PRZEDSZKOLU

Cele ogólne: poznanie najbliższego otoczenia i niektórych pomieszczeń przedszkolnych; integracja grupy przedszkolnej przez wspólne zabawy ruchowe, wyróżnianie i nazywanie elementów najbliższego otoczenia; utrwalenie zasad bezpieczeństwa, rozwijanie wyobraźni przestrzennej; rozwijanie pamięci wzrokowej i orientacji w przestrzeni podczas spaceru po przedszkolu zgodnie z instrukcją, prowadzenie zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej, doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami, rozwijanie słownika czynnego i umiejętności wypowiadania się na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa, poszerzanie wiedzy dzieci na temat warunków zachowania bezpieczeństwa w placówce, rozpoznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy (czytanie globalne), rozwijanie umiejętności klasyfikowania i definiowania obiektów, utrwalenie umiejętności orientacji w schemacie ciała. Integrowanie,  doskonalenie umiejętności interpersonalnych, rozwijanie umiejętności matematycznych przez identyfikowanie i nazywanie części ciała, doskonalenie umiejętności interpersonalnych poprzez podejmowanie zabaw zespołowych.

Drodzy rodzice!

W minionym tygodniu przedstawialiśmy się i poznawaliśmy wzajemnie podczas zabaw swobodnych oraz organizowanych aktywności. Rozmawialiśmy o tym, jak wygląda nasze przedszkole / szkoła, jak będziemy spędzać czas w zerówce. Omawialiśmy zasady, dzięki którym będzie nam się łatwiej bawić i uczyć.

Warto porozmawiać z dziećmi o tym, czego dowiedziały się w tym tygodniu w przedszkolu. W naturalnych, codziennych sytuacjach warto uświadamiać dzieciom, że każdy człowiek boi się, denerwuje, odczuwa pewne obawy w nowych sytuacjach i jest to normalne. Szczególnie czytelne będzie to dla dzieci, gdy poprzemy nasze wypowiedzi przykładami bliskich, np. tata też się denerwuje, gdy ma pójść pierwszy raz do nowej pracy. Nazywanie tych emocji, szczególnie w momencie ich odczuwania, pozwoli wesprzeć rozwój emocjonalny Państwa dzieci. Warto również w swobodnych rozmowach podkreślać, jaki jest sens przestrzegania zasad – przedszkolnych, domowych, społecznych. Kiedy dzieci rozumieją, po co są one wprowadzane (bezpieczeństwo, komfort zabawy i odpoczynku) łatwiej mogą się im podporządkować i odwołać do nich.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko? Podczas rodzinnych spacerów i wycieczek warto dzieciom proponować poruszanie się według instrukcji, np. Przejdź 5 kroków do przodu, 3 kroki w lewą stronę itp. Można też poprosić dzieci o policzenie kroków, by pokonać określony dystans, np. Policz, ile kroków dzieli cię od tamtego drzewa. Podczas przygotowywania posiłków, wspólnego sprzątania mogą Państwo prosić o konkretne przedmioty opisując je kilkoma cechami, np. Przynieś okrągłe, płaskie naczynia; wysokie, przezroczyste naczynia itp.

 

 

 

TYDZIEŃ 2. WAKACYJNE WSPOMNIENIA

Cele ogólne: doskonalenie kompetencji językowych przez rozwijanie słownika czynnego (wymienianie charakterystycznych cech lata jako pory roku), usprawnianie percepcji wzrokowej – ćwiczenie spostrzegania polegające na wyróżnianiu szczegółów ilustracji z tła, doskonalenie umiejętności prezentowania pamiątek z wakacji (tworzenie kącika wspomnień), rozwijanie umiejętności matematycznych przez klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, koloru lub przeznaczenia (ze względu na dwie cechy), ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, poszerzanie wiedzy na temat różnych regionów Polski i świata w sposób pośredni (zdjęcia, pocztówki, wspomnienia z wakacji), rozwijanie zainteresowań czytelniczych – czytanie globalne, praca z mapą, rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez poruszanie się według instrukcji słownej, rozwijanie umiejętności matematycznych przez doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą i wskazywania kierunków na mapie, rozwijanie koordynacji wzrokowo -ruchowej przez zabawy ruchowe – poruszanie się według instrukcji słownej, odejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej – wyszukiwanie informacji w różnych źródłach, doskonalenie percepcji słuchowej – słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia.

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o lecie i wakacjach. Omawialiśmy skarby, które można przywieźć z bliższych i dalekich podróży. Uczyliśmy się wskazywać na mapie miejsce, w którym mieszkamy, a także góry, morze, jeziora i rzeki. Rozmawialiśmy o różnych środkach transportu, klasyfikowaliśmy je ze względu na sposób poruszania się.

Warto porozmawiać z dziećmi o tym, co nas otacza. Dzięki temu mogą Państwo świadomie kształtować wrażliwość dzieci na kontakt ze środowiskiem przyrodniczym – zwierzętami i roślinami. Na podstawie obserwacji, doświadczeń, albumów można poszerzać informacje dzieci o tym, jak wygląda krajobraz Polski. Wspomnieć, że oprócz pobytu nad morzem i w górach można atrakcyjnie spędzać czas również nad jeziorem, nad rzeką, na wsi i w miastach. Warto podkreślić, że najważniejsze w wypoczynku jest to, żeby w przyjemnej atmosferze spędzić czas z bliskimi. Przypominanie sobie wspólnych wakacyjnych zabaw, oglądanie zdjęć pozwoli Państwu na rozwijanie bliskości z dzieckiem.

 Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko? Mogą Państwo w codziennych sytuacjach bawić się z dzieckiem w nazywanie różnych pojazdów w otoczeniu, szukanie ich cech wspólnych i różnic, odróżnianie pojazdów po wydawanych przez nie dźwiękach. Warto zachęcać dziecko do odtwarzania tych dźwięków oraz śpiewania piosenki Pamiątki z wakacji, poznanej podczas zajęć.

 

TYDZIEŃ 3. JESTEŚMY BEZPIECZNI

Cele ogólne: wprowadzenie liczby i cyfry 0, rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo –wzrokowej, rozwijanie słownika czynnego – wyszukiwanie synonimów i rymów do słów: zero, nic, pusty; wprowadzenie pojęcia dom jako azyl, poczucie bezpieczeństwa – próby tworzenia pojęć ogólnych, poznawanie, identyfikowanie i nazywanie określonych symboli, np. niektórych znaków drogowych, instrukcji, przypomnienie zasad bezpiecznej jazdy na rowerze; ćwiczenie percepcji wzrokowej – różnicowanie podobnych kształtów liter, rozwijanie sprawności małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zabaw, rozwijanie pamięci wzrokowej; uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych – jak reagować w sytuacjach trudnych, doskonalenie umiejętności przeliczania obiektów, utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się w bezpośrednich i pośrednich (internet) kontaktach z innymi ludźmi, doskonalenie umiejętności interpersonalnych, utrwalenie numerów telefonów alarmowych i sposobu korzystania z nich, wprowadzenie pojęcia pojazd uprzywilejowany, rozwijanie zainteresowań technicznych i sprawności manualnej.

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o domu – miejscu, w którym czujemy się bezpiecznie, a także o naszym najbliższym otoczeniu na przykładzie drogi, którą dzieci idą codziennie na zajęcia. Omawialiśmy zasady, dzięki którym możemy się bezpiecznie bawić na placu zabaw. Ustalaliśmy, z kim możemy nawiązywać bezpieczne znajomości, a także do kogo i w jaki sposób można się zwrócić z prośbą o pomoc.

Warto porozmawiać z dziećmi o tym, w jaki sposób dzieci mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo. Podczas przygotowywania posiłków, wspólnych spacerów ruchliwymi ulicami, kontaktach ze zwierzętami – należy podkreślać najważniejsze zasady zachowania bezpieczeństwa. Podczas codziennych rozmów, czytania książek można podkreślać sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Warto rozwijać w dzieciach zaufanie do innych i otwartość, ale też zaznaczać, że są takie sytuacje, gdy dziecko nie musi zachowywać się kulturalnie i zawsze słuchać dorosłych, np. wtedy, gdy nieznajome osoby proponują wspólne wyjście, zabawę, słodycze.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko? Warto utrwalać z dzieckiem nie tylko adres zamieszkania, ale również podkreślać sytuacje, w których można go podać. Podczas spacerów warto nakłaniać dzieci do nazywania, odróżniania, klasyfikowania mijanych pojazdów. Można proponować dziecku zabawę w odróżnianie dźwięków otoczenia, np. samochodu, tramwaju, roweru itp. i odtwarzanie tych dźwięków. Warto zachęcać do śpiewania lub nucenia melodii piosenki O przechodzeniu przez ulicę.

 

TYDZIEŃ 4. DBAM O SIEBIE I O ŚRDOWISKO

Cele ogólne: rozwijanie umiejętności matematycznych, określanie lewej i prawej strony swojego ciała, wprowadzenie litery „o” na przykładzie wyrazu okulary, polisensoryczne poznawanie świata, rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę zdań, rozwijanie umiejętności matematycznych związanych ze schematem ciała – rysunek postaci ludzkiej, rozumienie potrzeby dbania o higienę własnego ciała (profilaktyka), dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, słuchanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia, zwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zachowanie w grupie, rozwijanie umiejętności matematycznych przez przeliczanie obiektów w najbliższym otoczeniu; wprowadzenie liczby i cyfry 1, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze, rozwijanie kompetencji językowych, określanie głoski w nagłosie słów o prostej budowie fonetycznej.

 

Drodzy Rodzice!

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o ciele i zmysłach. Omawialiśmy wybrane narządy i sposób, w jaki dzięki nim odbieramy otaczający świat. Przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób powinniśmy codziennie dbać o higienę, byśmy byli zdrowi i nie chorowali. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy dbać o porządek wokół nas, a także o bliższe i dalsze środowisko. Warto porozmawiać z dziećmi o tym, jak zbudowane jest ich ciało i jak należy o nie dbać. Należy wspomnieć, że na wiele chorób, np. tych przenoszonych drogą kropelkową, mamy wpływ.

Warto zadbać o to, aby dzieci świadomie obserwowały mechanizmy, które powodują, że jesteśmy zdrowi lub chorzy i wdrażać je do odpowiedzialności za siebie i innych. Dzieci uczą się przede wszystkim przez modelowanie, dlatego warto wesprzeć dziecko w tej nauce przez wspólne spożywanie zdrowych posiłków i wspólną aktywność fizyczną. Ponadto, warto wdrażać dzieci do poszanowania środowiska naturalnego – podkreślać to, że Ziemia jest tylko jedna, a kurczące się zasoby nie odnawiają się szybko.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko? Podczas ubierania się czy kąpieli warto wraz z dzieckiem nazywać części ciała i je wskazać. Również te, których nazwy nie pojawiają się często, jak np. nadgarstek, brwi, szczęka. Warto uczyć dziecko samodzielnego mycia się pod kontrolą dorosłego. Wspólne zabawy w „wyłączanie zmysłu”, np. znalezienie przedmiotu z zamkniętymi oczami lub zasłoniętymi uszami, będą dla dzieci atrakcyjną zabawą. Warto kreślić na piasku lub chodniku kształty przypominające literę O i ją nazywać.