TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ
1
-zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z N. i pozostałymi dziećmi; wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci; zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu
-poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu; nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
-kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych; rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach; zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie
- rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzenie pojęć: na górze, na dole, obok; zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku
-kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych; zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą
2
- zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem, grupowanie przedmiotów według rodzajów
-wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali; budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią
-wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę; zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw
-rozumienie pojęć mały, duży; kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie
-poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie ogrodu przedszkolnego; czerpanie radości ze wspólnej zabawy
3
-rozwijanie orientacji w przestrzeni; próby posługiwania się określeniami: na, pod, obok, za; konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków
-zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o nasze bezpieczeństwo; rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie
poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię; układanie prostych rytmów z pasków białych i czarnych
-rozpoznawanie kształtu koła; posługiwanie się pojęciem koło; rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie
-wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń; rozwijanie spostrzegawczości słuchowej; -rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw pojazdów, które te dźwięki wydają
4
-rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała; kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych
-rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia; utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk
-rozpoznawanie i podawanie nazw przedmiotów służących do dbania o higienę osobistą; uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych
-ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne; podawanie nazw i wskazywanie części twarzy; dostrzeganie różnic i podobieństw między twarzami
-uczenie się wykonywania czynności porządkowych; wdrażanie do odkładania zabawek na ich stałe miejsca; posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych
TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK
- Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw.
- Kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj).
- Rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców.
- Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.
- Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze oraz określenia, w którym zbiorze jest mniej, więcej lub tyle samo.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.
- Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania w kuchni.
- Promowanie zasad zdrowego żywienia.
- Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.
- Promowanie zasad zdrowego żywienia – uświadomienie jakie produkty warto jeść często.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Doskonalenie dużej motoryki.
- Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu w życiu człowieka.
- Wzmacnianie siły ramion, nóg i tułowia.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się.
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza i rozumienie konieczności przyjmowania leków w razie choroby.
- Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
- Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji – eliminowanie strachu przed stomatologiem.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie.
- Wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy.
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych – porównywanie wielkości drzew, posługiwanie się określeniami: wysokie, niskie.
- Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi.
- Rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne.
- Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
- Rozwijanie kreatywności dzieci w swobodnych działaniach.
- Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
- Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania.
- Rozwijanie kreatywności.
- Rozwijanie cierpliwość i koncentracji.
- Rozwijanie zdolności improwizacyjnych (muzyka).
- Kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
- Uwrażliwianie na sztukę.
- Pobudzanie do działań artystycznych.
- Wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych.
- Wyrabianie odwagi i śmiałości.
- Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
- Wdrażanie do nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne
- TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC- LISTOPAD
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny.
- Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: mama tata, brat, siostra.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
- Wdrażanie dzieci do prawidłowego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu.
- Zapoznanie dzieci z przedmiotami codziennego użytku z dawnych czasów.
- Kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych.
- Rozwijanie u dzieci zwinności i równowagi.
- Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu.
- Pogłębianie więzi rodzinnej.
- Doskonalenie małej motoryki.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Doskonalenie technik zapamiętywania.
- Rozwijanie spostrzegawczości.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 5.
- Doskonalenie umiejętności rozumienia swoich uczuć i emocji związanych z pogodą.
- Poszerzenie słownika czynnego dzieci o pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych.
- Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie.
- Wyjaśnienie znaczenia deszczu dla ludzi, roślin i zwierząt.
- Rozbudzanie ciekawości świata.
- Prowadzenie obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń.
- Dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy.
- Rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej.
- Kształtowanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania pór roku i obserwowania pogody.
- Kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji.
- Wzmacnianie mięśni kręgosłupa.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
- Rozwijanie logicznego myślenia dzieci poprzez rozwiązywanie zagadek słownych.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności logicznego myślenia i klasyfikowania.
- Rozwijanie u dzieci wrażliwości słuchowej w zabawach związanych z rozpoznaniem głosów zwierząt.
- Zapoznanie dzieci z techniką malowania opuszkami palców.
- Rozwijanie słownika dzieci przez wprowadzenie pojęć: ssaki, ptaki, ryby – klasyfikowanie zwierząt.
- Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zwierzę.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat swojego ulubionego zwierzęcia.
- Wzmacnianie mięśni grzbietu.
- Poszerzenie wiedzy dzieci dotyczącej pracy weterynarza.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania.
- Rozwijanie umiejętności tanecznych.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
- Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt zapadających w sen zimowy.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
- Kształtowanie umiejętności uważnej obserwacji przyrody (dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy).
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 6.
- Rozpoznawanie i nazywanie kilku wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3.
- Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej.
- Doskonalenie umiejętności współdziałania.
- Wdrażanie do mądrego i odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt w czasie zimy.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego postępowania wobec zwierząt.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań–zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z powitankami– wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy z rymowankami do masażu– doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające–zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC - GRUDZIEŃ
- Wyrabianie u dzieci nawyku używania zwrotów grzecznościowych.
- Kształtowanie umiejętności mówienia o swoich pragnieniach i potrzebach.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania.
- Kształtowanie sprawności fizycznej przez wzmocnienie mięśni stóp.
- Organizowanie sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu posiadanych sprawności i umiejętności.
- Zapoznanie dzieci z zadaniami i funkcjami urzędu pocztowego.
- Poszerzanie słownika dzieci o pojęcie adres.
- Wdrażanie dzieci do posługiwania się adresem.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Rozwijanie sprawności manualnych dzieci.
- Uświadomienie dzieciom, jak można pomagać innym.
- Wspieranie dzieci przy przygotowaniu prezentów dla potrzebujących dzieci.
- Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zwyczajów związanych ze świętami.
- Rozwijanie u dzieci wyobraźni przestrzennej.
- Uświadomienie dzieciom, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie.
- Rozwijanie u dzieci małej motoryki, usprawnianie palców i dłoni w czasie zajęć poświęconych przygotowaniu jedzenia (wałkowanie, mieszanie, ugniatanie).
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci o wyrazy związane z pracą krawcowej i krawca.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych.
- Wspomaganie dzieci, aby dokończały rozpoczętą pracę.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności planowania działań.
- Doskonalenie u dzieci umiejętności pracy zespołowej.
- Budzenie szacunku dzieci dla pracy ludzi z różnych zawodów.
- Rozwijanie u dzieci procesów spostrzegania poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie konkretnych przedmiotów i ich odpowiedników na ilustracjach.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności i nawyku sprzątania po sobie.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności grupowania obiektów według podanej cechy.
- Zapoznanie dzieci z tradycją ozdabiania choinki.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności manualnych.
- Zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami bożonarodzeniowymi.
- Doskonalenie u dzieci umiejętności prawidłowego, bezpiecznego posługiwania się sztućcami.
- Rozbudzenie u dzieci zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
- Rozwijanie percepcji słuchowej dzieci, poprzez powtarzanie usłyszanego rytmu.
- Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała, ćwiczenie równowagi.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności interpretacji utworu muzycznego i scenicznego za pomocą ruchu.
- Kształtowanie u dzieci poczucia pewności siebie.
- Utrwalenie wiedzy dzieci na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi.
- Stwarzanie możliwości rozwijania zmysłu węchu.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
- Doskonalenie zmysłu równowagi.
- Wdrażanie dzieci do umacniania poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności formułowania życzeń świątecznych.
- Kształtowanie umiejętności wspólnego śpiewania.
- Kształtowanie szybkiej reakcji na sygnały słowne oraz muzyczne.
- Wspieranie dzieci przy wyrabianiu odwagi i śmiałości scenicznej.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
- Kształtowanie u dzieci poczucia jedności i wspólnego dążenia do wyznaczonego celu.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
- TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC STYCZEŃ
1WITAMY NOWY ROK
2.CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ
3.ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
4.ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ
·Kształtowanie umiejętności planowania.
- · Usprawnianie aparatu oddechowego dzieci.
- · Doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby.
Rozwijanie wyobraźni dzieci.
- · Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazu zegar.
- ·Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
- ·Utrwalenie nazw pór roku oraz ich charakterystycznych cech.
- · Rozbudzanie zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
- · Doskonalenie umiejętności manualnych (cięcie papieru, mocowanie).
- ·Poszerzenie słownika dzieci o nazwy miesięcy.
- · Zapoznanie dzieci z zasadami układania rytmu.
- · Rozwijanie umiejętności nazywania dni tygodnia.
- · Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
- · Zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi charakterystycznymi dla zimy: mróz, śnieg, lód.
- ·Wdrażanie do wypowiadania się na podany temat.
- ·Rozwijanie zdolności manualnych.
- · Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o własne zdrowie.
- ·Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- · Kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych.
- · Rozwijanie u dzieci umiejętności analizy i syntezy głoskowej.
·Rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu – hartowanie.
- ·Poszerzenie wiadomości na temat życia zwierząt w czasie zimy.
- ·Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary funkcyjne).
- ·Wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej.
- · Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
- ·Rozwijanie u dzieci sprawności manualnej.
- · Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat babci.
- · Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat dziadka.
- · Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
- · Kształtowanie umiejętności formułowania życzeń dla babci i dziadka.
- · Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
- · Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.
- · Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
- · Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
- ·Rozwijanie kreatywności dzieci podczas wymyślania zimowego toru przeszkód.
- ·Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- · Wspieranie ciekawości dzieci i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
- · Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego z zimowymi dyscyplinami sportowymi.
- · Kształtowanie odporności emocjonalnej.
- · Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
Kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej
Zadania do codziennej realizacji:
- · Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- · Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- ·Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
- ·Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
- · Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- ·Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- ·Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- · „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LUTY
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych bohaterów literackich.
- Kształtowanie umiejętności odtwarzania zapamiętanych informacji.
- Kształtowanie postawy aktywnego i kulturalnego odbiorcy sztuki teatralnej i filmowej.
- Rozwijanie umiejętności kontrolowania tonu i głośności mówienia.
- Rozbudzenie zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
- Doskonalenie technik zapamiętywania (mnemotechniki).
- Rozwijanie spostrzegawczości.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.
- Rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych zgodnie z chronologią wydarzeń.
- Rozbudzanie fantazji i wyobraźni.
- Rozwijanie umiejętności teatralnych.
- Zilustrowanie utworu literackiego za pomocą przedstawienia kukiełkowego.
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanych cech.
- Kształtowanie umiejętności dobierania stroju adekwatnie do okazji.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem przed wizytą u fryzjera.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych emocji i rozpoznawania różnych emocji u innych osób.
- Usprawnianie aparatu oddechowego.
- Kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
- Kształtowanie wrażliwości muzycznej.
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego ze światem dinozaurów.
- Rozbudzanie ciekawości badawczej.
- Poznawanie rożnych form ekspresji artystycznej – rysowania węglem.
- Kształtowanie umiejętności manualnych.
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
- Rozwijanie pomysłowości dzieci.
- Rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów w zbiorach i określania, w którym jest mniej, więcej i tyle samo.
- Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa związanego z podróżowaniem, środkami transportu.
- Kształtowanie umiejętności układania rytmów z figur geometrycznych.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
- Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Rozwijanie umiejętności społecznych poprzez zabawy parateatralne i dramowe.
- Doskonalenie pamięci słuchowej.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia prac technicznych z wykorzystaniem różnych materiałów.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Rozwijanie pomysłowości i aktywności twórczej.
- Wdrażanie do umiejętności zakończenia rozpoczętej pracy – przełamywanie barier typu „nie umiem”.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
- Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC MARZEC
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
Uświadamianie dzieciom potrzeby odpoczynku.
- Rozbudzanie fantazji i wyobraźni.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby.
- Doskonalenie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
- Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji.
- Rozwijanie umiejętności obserwacji przyrody.
- Budowanie wiedzy dzieci na temat obiegu wody w przyrodzie.
- Kształcenie umiejętności wnioskowania.
- Utrwalenie wiedzy dzieci na temat charakterystycznych
zmian zachodzących w przyrodzie na wiosnę.
- Kształtowanie nawyku sprzątania po sobie.
- Zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami.
- Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wybranych nazw wiosennych kwiatów.
- Zapoznanie dzieci z etapami sadzenia roślin; rozwijanie postawy proekologicznej.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków.
- Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
- Uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody.
- Kształtowanie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania w zakresie 6 (dodawanie na konkretach).
- Wzbogacenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary podobne, pary funkcyjne).
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania popularnych gatunków ptaków występujących w Polsce.
- Rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi, skoku na jednej nodze i obunóż.
- Rozpoznawanie za pomocą zmysłu smaku wybranych owoców i warzyw.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
- Wdrażanie do poznawania rożnych form ekspresji artystycznej – malarstwo, rzeźba, muzyka, poezja, proza.
- Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu
- Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
- Doskonalenie sprawności manualnej.
- Budowanie wiedzy dzieci na temat pracy rolnika.
- Rozwijanie procesów spostrzegania, poprzez dostrzegania podobieństw i różnic w krajobrazie wsi i miasta.
- Poszerzenie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
- Rozwijanie aparatu mowy dzieci poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
- Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot.
- Rozwijanie procesów spostrzegania, poprzez dostrzegania podobieństw i różnic w porównywanych jajkach ptaków gospodarstwa wiejskiego.
- Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i zjadaniem posiłków.
Budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich.
- Kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
„Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
- MIESIĄC KWIECIEŃ
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
· Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania dotyczącego przygotowań do Wielkanocy i wypowiadania się na jego temat
Kształtowanie umiejętności współdziałania.
Doskonalenie umiejętności manualnych.
Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi.
Rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.