Statystyki

  • Odwiedziło nas: 750872
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Kontakt

treści programowe

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

1

-zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z N. i pozostałymi dziećmi; wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci; zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu

-poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu; nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.

-kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych; rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach; zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie

- rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzenie pojęć: na górze, na dole, obok; zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku

-kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych; zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą

2

- zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem, grupowanie przedmiotów według rodzajów

-wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami; kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali; budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią

-wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę; zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw

-rozumienie pojęć mały, duży; kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie

-poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie ogrodu przedszkolnego; czerpanie radości ze wspólnej zabawy

3

-rozwijanie orientacji w przestrzeni; próby posługiwania się określeniami: na, pod, obok, za; konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków

-zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o nasze bezpieczeństwo; rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie

poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię; układanie prostych rytmów z pasków białych i czarnych

-rozpoznawanie kształtu koła; posługiwanie się pojęciem koło; rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie

-wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń; rozwijanie spostrzegawczości słuchowej; -rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw pojazdów, które te dźwięki wydają

4

-rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała; kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych

-rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia; utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk

-rozpoznawanie i podawanie nazw przedmiotów służących do dbania o higienę osobistą; uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych

-ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne; podawanie nazw i wskazywanie części twarzy; dostrzeganie różnic i podobieństw między twarzami

-uczenie się wykonywania czynności porządkowych; wdrażanie do odkładania zabawek na ich stałe miejsca; posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych

 

 

 

 TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK

 

  • Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj).
  • Rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców.
  • Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.
  • Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
  • Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze oraz określenia, w którym zbiorze jest mniej, więcej lub tyle samo.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.
  • Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania w kuchni.
  • Promowanie zasad zdrowego żywienia.
  • Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.
  • Promowanie zasad zdrowego żywienia – uświadomienie jakie produkty warto jeść często.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Doskonalenie dużej motoryki.
  • Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu w życiu człowieka.
  • Wzmacnianie siły ramion, nóg i tułowia.
  • Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
  • Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza i rozumienie konieczności przyjmowania leków w razie choroby.
  • Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
  • Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji – eliminowanie strachu przed stomatologiem.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy.
  • Rozbudzanie u dzieci zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych – porównywanie wielkości drzew, posługiwanie się określeniami: wysokie, niskie.
  • Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi.
  • Rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne.
  • Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
  • Rozwijanie kreatywności dzieci w swobodnych działaniach.
  • Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt.
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania.
  • Rozwijanie kreatywności.
  • Rozwijanie cierpliwość i koncentracji.
  • Rozwijanie zdolności improwizacyjnych (muzyka).
  • Kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
  • Uwrażliwianie na sztukę.
  • Pobudzanie do działań artystycznych.
  • Wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych.
  • Wyrabianie odwagi i śmiałości.
  • Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
  • Wdrażanie do nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.

 

Zadania do codziennej realizacji:

 

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
  • Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
  • Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
  • Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
  • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
  • „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
  • Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne
  •  
  • TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC- LISTOPAD
    •      Rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny.
    • Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: mama tata, brat, siostra.
    • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny.
    • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
    • Wdrażanie dzieci do prawidłowego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu.
    • Zapoznanie dzieci z przedmiotami codziennego użytku z dawnych czasów.
    • Kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych.
    • Rozwijanie u dzieci zwinności i równowagi.
    • Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu.
    • Pogłębianie więzi rodzinnej.
    • Doskonalenie  małej motoryki.
    • Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
    • Doskonalenie technik zapamiętywania.
    • Rozwijanie spostrzegawczości.
    • Kształtowanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 5.
    • Doskonalenie umiejętności rozumienia swoich uczuć i emocji związanych z pogodą.
    • Poszerzenie słownika czynnego dzieci o pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych.
    • Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie.
    • Wyjaśnienie znaczenia deszczu dla ludzi, roślin i zwierząt.
    • Rozbudzanie ciekawości świata.
    • Prowadzenie obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń.
    • Dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy.
    • Rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej.
    • Kształtowanie sprawności manualnej.
    • Rozwijanie umiejętności rozróżniania pór roku i obserwowania pogody.
    • Kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji.
    • Wzmacnianie mięśni kręgosłupa.
    • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
    • Rozwijanie logicznego myślenia dzieci poprzez rozwiązywanie zagadek słownych.
    • Rozwijanie u dzieci umiejętności logicznego myślenia i klasyfikowania.
    • Rozwijanie u dzieci wrażliwości słuchowej w zabawach związanych z rozpoznaniem głosów zwierząt.
    • Zapoznanie dzieci z techniką malowania opuszkami palców.
    • Rozwijanie słownika dzieci przez wprowadzenie pojęć: ssaki, ptaki, ryby – klasyfikowanie zwierząt.
    • Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zwierzę.
    • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat swojego ulubionego zwierzęcia.
    • Wzmacnianie mięśni grzbietu.
    • Poszerzenie wiedzy dzieci dotyczącej pracy weterynarza.
    • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania.
    • Rozwijanie umiejętności tanecznych.
    • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
    • Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt zapadających w sen zimowy.
    • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
    • Kształtowanie umiejętności uważnej obserwacji przyrody (dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy).
    • Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 6.
    • Rozpoznawanie i nazywanie kilku wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce.
    • Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3.
    • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej.
    • Doskonalenie umiejętności współdziałania.
    • Wdrażanie do mądrego i odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt w czasie zimy.
    • Kształtowanie umiejętności bezpiecznego postępowania wobec zwierząt.

 

Zadania do codziennej realizacji:

    • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań–zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
    • Zabawy z powitankami– wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
    • Zabawy z rymowankami do masażu– doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
    • Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
    • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
    • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
    • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
    • „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
    • Zajęcia wyrównawcze i rozwijające–zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.

 

 

 TREŚCI  PROGRAMOWE NA MIESIĄC - GRUDZIEŃ

    • Wyrabianie u dzieci nawyku używania zwrotów grzecznościowych.
    • Kształtowanie umiejętności mówienia o swoich pragnieniach i potrzebach.
    • Rozwijanie u dzieci umiejętności koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania.
    • Kształtowanie sprawności fizycznej przez wzmocnienie mięśni stóp.
    • Organizowanie sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu posiadanych sprawności i umiejętności.
    • Zapoznanie dzieci z zadaniami i funkcjami urzędu pocztowego.
    • Poszerzanie słownika dzieci o pojęcie adres.
    • Wdrażanie dzieci do posługiwania się adresem.
    • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
    • Rozwijanie sprawności manualnych dzieci.
    • Uświadomienie dzieciom, jak można pomagać innym.
    • Wspieranie dzieci przy przygotowaniu prezentów dla potrzebujących dzieci.
    • Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat  zwyczajów związanych ze świętami.
    • Rozwijanie u dzieci wyobraźni przestrzennej.
    • Uświadomienie dzieciom, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie.
    • Rozwijanie u dzieci małej motoryki, usprawnianie palców i dłoni w czasie zajęć poświęconych przygotowaniu jedzenia (wałkowanie, mieszanie, ugniatanie).
    • Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci o wyrazy związane z pracą krawcowej i krawca.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych.
    • Wspomaganie dzieci, aby dokończały rozpoczętą pracę.
    • Rozwijanie u dzieci umiejętności planowania działań.
    • Doskonalenie u dzieci umiejętności pracy zespołowej.
    • Budzenie szacunku dzieci dla pracy ludzi z różnych zawodów.
    • Rozwijanie u dzieci procesów spostrzegania poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie konkretnych przedmiotów i ich odpowiedników na ilustracjach.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności i nawyku sprzątania po sobie.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności grupowania obiektów według podanej cechy.
    • Zapoznanie dzieci z tradycją ozdabiania choinki.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności manualnych.
    • Zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami bożonarodzeniowymi.
    • Doskonalenie u dzieci umiejętności prawidłowego, bezpiecznego posługiwania się sztućcami.
    • Rozbudzenie u dzieci zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
    • Rozwijanie percepcji słuchowej dzieci, poprzez powtarzanie usłyszanego rytmu.
    • Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała, ćwiczenie równowagi.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności interpretacji utworu muzycznego i scenicznego za pomocą ruchu.
    • Kształtowanie u dzieci poczucia pewności siebie.
    • Utrwalenie wiedzy dzieci na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi.
    • Stwarzanie możliwości rozwijania zmysłu węchu.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
    • Doskonalenie zmysłu równowagi.
    • Wdrażanie dzieci do umacniania poczucia własnej wartości.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności formułowania życzeń świątecznych.
    • Kształtowanie umiejętności wspólnego śpiewania.
    • Kształtowanie szybkiej reakcji na sygnały słowne oraz muzyczne.
    • Wspieranie dzieci przy wyrabianiu odwagi i śmiałości scenicznej.
    • Kształtowanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
    • Kształtowanie u dzieci poczucia jedności i wspólnego dążenia do wyznaczonego celu.

 

Zadania do codziennej realizacji:

    • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
    • Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
    • Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
    • Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
    • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
    • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
    • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
    • „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
    • Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
    •  
    • TEMATYKA KOMPLEKSOWA  NA MIESIĄC STYCZEŃ

1WITAMY NOWY ROK

2.CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ

3.ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

4.ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

    ·Kształtowanie umiejętności planowania.

      • · Usprawnianie aparatu oddechowego dzieci.
      • · Doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby.

Rozwijanie wyobraźni dzieci.

      • · Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazu zegar.
      • ·Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
      • ·Utrwalenie nazw pór roku oraz ich charakterystycznych cech.
      • · Rozbudzanie zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
      • · Doskonalenie umiejętności manualnych (cięcie papieru, mocowanie).
      • ·Poszerzenie słownika dzieci o nazwy miesięcy.
      • · Zapoznanie dzieci z zasadami układania rytmu.
      • · Rozwijanie umiejętności nazywania dni tygodnia.
      • · Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
      • · Zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi charakterystycznymi dla zimy: mróz, śnieg, lód.
      • ·Wdrażanie do wypowiadania się na podany temat.
      • ·Rozwijanie zdolności manualnych.
      • · Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o własne zdrowie.
      • ·Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
        • · Kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych.
        • · Rozwijanie u dzieci umiejętności analizy i syntezy głoskowej.

 ·Rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu – hartowanie.

  •  
        • ·Poszerzenie wiadomości na temat życia zwierząt w czasie zimy.
        • ·Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary funkcyjne).
        • ·Wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej.
        • · Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
        • ·Rozwijanie u dzieci sprawności manualnej.
        • · Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat babci.
        • · Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat dziadka.
        • · Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
        • · Kształtowanie umiejętności formułowania życzeń dla babci i dziadka.
        • · Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
        • · Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.
        • · Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
        • · Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
        • ·Rozwijanie kreatywności dzieci podczas wymyślania zimowego toru przeszkód.
        • ·Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
        • · Wspieranie ciekawości dzieci i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
        • · Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego z zimowymi dyscyplinami sportowymi.
        • · Kształtowanie odporności emocjonalnej.
        • · Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.

Kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej

Zadania do codziennej realizacji:

      • · Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
      • · Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
      • ·Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
      • ·Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
      • · Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
      • ·Słuchanie tekstów czytanych przez N.
      • ·Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
      • · „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.

Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LUTY 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

      • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych bohaterów literackich.
      • Kształtowanie umiejętności odtwarzania zapamiętanych informacji.
      • Kształtowanie postawy aktywnego i kulturalnego odbiorcy sztuki teatralnej i filmowej.
      • Rozwijanie umiejętności kontrolowania tonu i głośności mówienia.
      • Rozbudzenie zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
      • Doskonalenie technik zapamiętywania (mnemotechniki).
      • Rozwijanie spostrzegawczości.
      • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
      • Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.
      • Rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych zgodnie z chronologią wydarzeń.
      • Rozbudzanie fantazji i wyobraźni.
      • Rozwijanie umiejętności teatralnych.
      • Zilustrowanie utworu literackiego za pomocą przedstawienia kukiełkowego.
      • Rozwijanie poczucia rytmu.
      • Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
      • Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.
      • Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanych cech.
      • Kształtowanie umiejętności dobierania stroju adekwatnie do okazji.
      • Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
      • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem przed wizytą u fryzjera.
      • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych emocji i rozpoznawania różnych emocji u innych osób.
      • Usprawnianie aparatu oddechowego.
      • Kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
      • Kształtowanie wrażliwości muzycznej.
      • Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
      • Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego ze światem dinozaurów.
      • Rozbudzanie ciekawości badawczej.
      • Poznawanie rożnych form ekspresji artystycznej – rysowania węglem.
      • Kształtowanie umiejętności manualnych.
      • Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
      • Rozwijanie pomysłowości dzieci.
      • Rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi.
      • Kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów w zbiorach i określania, w którym jest mniej, więcej i tyle samo.
      • Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.
      • Wzbogacenie zasobu słownictwa związanego  z podróżowaniem, środkami transportu.
      • Kształtowanie umiejętności układania rytmów z figur geometrycznych.
      • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
      • Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
      • Rozwijanie umiejętności społecznych poprzez zabawy parateatralne i dramowe.
      • Doskonalenie pamięci słuchowej.
      • Doskonalenie umiejętności tworzenia prac technicznych z wykorzystaniem różnych materiałów.
      • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
      • Rozwijanie pomysłowości i aktywności twórczej.
      • Wdrażanie do umiejętności zakończenia rozpoczętej pracy – przełamywanie barier typu „nie umiem”.

 

Zadania do codziennej realizacji:

      • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
      • Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
      • Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.
      • Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.
      • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
      • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
      • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
      • „Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
      • Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
      •  
      •  

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC MARZEC

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.

Uświadamianie dzieciom potrzeby odpoczynku.

  • Rozbudzanie fantazji i wyobraźni.
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby.
  • Doskonalenie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
  • Kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji.
  • Rozwijanie umiejętności obserwacji przyrody.
  • Budowanie wiedzy dzieci na temat obiegu wody w przyrodzie.
  • Kształcenie umiejętności wnioskowania.
  • Utrwalenie wiedzy dzieci na temat charakterystycznych

zmian zachodzących w przyrodzie na wiosnę.

  • Kształtowanie nawyku sprzątania po sobie.
  • Zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami.
  • Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wybranych nazw wiosennych kwiatów.
  • Zapoznanie dzieci z etapami sadzenia roślin; rozwijanie postawy proekologicznej.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków.
  • Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
  • Uwrażliwienie dzieci na piękno przyrody.
  • Kształtowanie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania w zakresie 6 (dodawanie na konkretach).
  • Wzbogacenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary podobne, pary funkcyjne).
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania popularnych gatunków ptaków występujących w Polsce.
  • Rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi, skoku na jednej nodze i obunóż.
  • Rozpoznawanie za pomocą zmysłu smaku wybranych owoców i warzyw.
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
  • Wdrażanie do poznawania rożnych form ekspresji artystycznej – malarstwo, rzeźba, muzyka, poezja, proza.
  • Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu
  • Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
  • Doskonalenie sprawności manualnej.
  • Budowanie wiedzy dzieci na temat pracy rolnika.
  • Rozwijanie procesów spostrzegania, poprzez dostrzegania podobieństw i różnic w krajobrazie wsi i miasta.
  • Poszerzenie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
  • Rozwijanie aparatu mowy dzieci poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
  • Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot.
  • Rozwijanie procesów spostrzegania, poprzez dostrzegania podobieństw i różnic w porównywanych jajkach ptaków gospodarstwa wiejskiego.
  • Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i zjadaniem posiłków.

Budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od       różnych zwierząt gospodarskich.

  • Kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
  •  

Zadania do codziennej realizacji:

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
  • Zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
  • Zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji.

Elementy zestawów ćwiczeń ruchowych w ranku.

Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.

Słuchanie tekstów czytanych przez N.

  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym –  bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.

„Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić   podchodzą podają dłoń. N. pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.

  • Zajęcia wyrównawcze i rozwijające –  zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
  •  
  • MIESIĄC KWIECIEŃ

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

 

·         Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania dotyczącego przygotowań do Wielkanocy i wypowiadania się na jego temat

Kształtowanie umiejętności współdziałania.

Doskonalenie umiejętności manualnych.

 Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi.

Rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.

 Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.