W minionym tygodniu rozmawialiśmy o ciele i zmysłach. Omawialiśmy wybrane narządy i sposób,
w jaki dzięki nim odbieramy otaczający świat. Przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób powinniśmy
codziennie dbać o higienę, byśmy byli zdrowi i nie chorowali. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki
sposób możemy dbać o porządek wokół nas, a także o bliższe i dalsze środowisko.
Warto porozmawiać z dziećmi o tym, jak zbudowane jest ich ciało i jak należy o nie dbać.
Należy wspomnieć, że na wiele chorób, np. tych przenoszonych drogą kropelkową, mamy wpływ.
Warto zadbać o to, aby dzieci świadomie obserwowały mechanizmy, które powodują, że jesteśmy
zdrowi lub chorzy i wdrażać je do odpowiedzialności za siebie i innych. Dzieci uczą się przede
wszystkim przez modelowanie, dlatego warto wesprzeć dziecko w tej nauce przez wspólne spożywanie
zdrowych posiłków i wspólną aktywność fizyczną.
Ponadto, warto wdrażać dzieci do poszanowania środowiska naturalnego – podkreślać to,
że Ziemia jest tylko jedna, a kurczące się zasoby nie odnawiają się szybko.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Podczas ubierania się czy kąpieli warto wraz z dzieckiem nazywać części ciała i je wskazać.
Również te, których nazwy nie pojawiają się często, jak np. nadgarstek, brwi, szczęka. Warto uczyć
dziecko samodzielnego mycia się pod kontrolą dorosłego. Wspólne zabawy w „wyłączanie zmysłu”,
np. znalezienie przedmiotu z zamkniętymi oczami lub zasłoniętymi uszami, będą dla dzieci atrakcyjną
zabawą. Warto kreślić na piasku lub chodniku kształty przypominające literę
O i ją nazywać.