Statystyki

  • Odwiedziło nas: 560571
  • Do końca roku: 185 dni
  • Do wakacji: WAKACJE!!!

Kontakt

Wakacyjne wspomnienia

Między dziećmi, podobnie jak między dorosłymi, występują różnice. Są maluchy, które już od pierwszych chwil czują się w przedszkolu dobrze, są zaciekawione nową sytuacją i radzą sobie bez wsparcia rodziców. Inne natomiast mogą płakać przy rozstaniu jeszcze parę miesięcy po rozpoczęciu przygody z przedszkolem. Nie można dziecka oceniać ani porównywać z innymi, ale trzeba zapewnić mu wsparcie, którego potrzebuje: tłumaczyć, że chodzenie do przedszkola nie jest karą i że rodzice cały czas tak samo je kochają; poza przedszkolem spędzać razem jak najwięcej czasu, robiąc coś wspólnie (może to być zabawa, ale też na przykład gotowanie czy zakupy). W celu uniknięcia dodatkowego stresu warto zaplanować czas tak, żeby dziecko po przyjściu do przedszkola spokojnie mogło się przebrać, a przede wszystkim pożegnać z mamą czy tatą. Spieszący się do pracy rodzic wprowadza dodatkowe napięcie, przez co maluch może mieć większe trudności z rozstaniem.

Zwykle po dwóch tygodniach dziecko czuje się w przedszkolu coraz lepiej. Zaczyna mieć poczucie, że to jego miejsce, jego pani, jego koledzy; jest ciekawe, co wydarzy się w przedszkolu i chętniej do niego idzie. Z drugiej strony maluch może sobie po jakimś czasie uświadomić, że do przedszkola chodzi się 5 dni w tygodniu przez długi czas, niezależnie od nastroju. Poza tym, nawet dla dzieci, które dobrze znoszą rozłąkę, pierwszy kontakt z przedszkolem jest stresujący, więc dziecko może być po prostu zmęczone nową sytuacją.

W tym tygodniu w przedszkolu utrwalaliśmy imiona kolegów oraz koleżanek i przypominaliśmy sobie, jak wyglądają i do czego służą nasze znaczki. Tworzyliśmy „Nasz kodeks” – na podstawie obrazków omawialiśmy właściwy sposób zachowania w różnych sytuacjach w przedszkolu. Przyglądaliśmy się regulaminowi ogrodu przedszkolnego i odgadywaliśmy, co oznaczają widniejące na nim symbole – co można robić, a czego nie wolno. Poznawaliśmy lepiej naszą salę, wymyśliliśmy nazwy kącików tematycznych i dowiedzieliśmy się, co się w nich znajduje. Uczyliśmy się, jak być miłym dla innych: że trzeba dzielić się zabawkami, sprzątać po sobie, używać słów: przepraszam, dziękuję, proszę, dzień dobry i do widzenia. Próbowaliśmy bawić się razem, wspominaliśmy też nasze wakacyjne wyjazdy. Te wszystkie aktywności miały na celu budowanie w dzieciach poczucia, że są częścią grupy oraz że w przedszkolu są bezpieczne.

Doświadczalnie sprawdzały, jakie przedmioty są lekkie, a jakie ciężkie: próbowały je przesunąć, dmuchając na nie. Bawiły się masą solną – zachęcamy do zrobienia jej w domu i wspólnej zabawy z dziećmi. Uczyły się piosenki Jedzie pociąg z daleka i wierszyka