TEMATYKA TYGODNIA „W KRAINIE MUZYKI”
1. „Jakie znasz instrumenty?”- Rodzic prezentuje instrumenty lub ich zdjęcia a dziecko próbuje podać nazwę. Dzieci wyjaśniają, co to są instrumenty i do czego służą.
2. „Dawne instrumenty”- Rodzic opowiada dziecku,że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało- klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.
3. „Skąd pochodzą dźwięki?”- rozpoznawanie instrumentów po odgłosach.
Dziecko próbuje podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków.
4. „Gatunki muzyczne”- zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi.
Rodzic włącza utwory z różnych gatunków muzycznych: muzyki klasycznej, rapu, disco, popu, rocka, jazzu itd. dziecko stara się rozpoznać gatunki i podać ich nazwy.
5. „Przedszkolna orkiestra”- wysłuchanie wiersza A. Frączek. Pytania:
- Na czym grały dzieci w swojej orkiestrze?
- Jaką muzykę grały?
- Czy taka muzyka może się podobać?
Wyjaśnienie dzieciom pojęć: orkiestra, dyrygent, instrumenty strunowe, dęte, zapis nutowy itp.
6. „Taneczne improwizacje”- tańczenie do różnych gatunków muzycznych, określanie tempa(szybkie,wolne), nastroju (wesoły, smutny), który utwór najbardziej przypadł im do gustu.
7. „Instrumenty wokół nas”- zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku.
Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu, który wydaje interesujący dźwięk i zagranie na nim.
8. „Jestem muzykantem”- zabawa tradycyjna (utwór dostępny na www.ucze.pl)
9. „Namalujmy muzykę”- ilustrowanie muzyki, praca plastyczna.
Rodzic włącza dziecku dowolną muzykę, zadaniem dziecka jest namalować to co słyszy, czuje itp. (technika dowolna ale proponujemy farby a zamiast pędzelka paluszki i dłonie).
10. „Grzechotka”- praca techniczna wg własnego pomysłu ( można wykorzystać puste puszki, pudełka, butelki plastikowe, ryż, groch, makaron itp.).
11. „Ile razy zagram?”- zabawa matematyczna.
Rodzic chowa się i prosi aby dziecko uważnie słuchało ile razy zagra na instrumencie ( np. ile razy w niego uderzy)
. Dziecko układa przed sobą tyle patyczków, ile usłyszało dźwięków.
Następnie rodzic wystukuje prosty rytm a dziecko odtwarza rytm klaszcząc.
12. Zabawy ruchowe przy dowolnej muzyce wg pomysłów dzieci (np. aerobik).
13. Praca z książką- uzupełnianie kart pracy.