Wiersz
„Polska”
Małgorzata Strzałkowska
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie ! Nie wszystko !
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga –
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień- męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła”-
Któż z Polaków nie zna teg?
Hymn Polski
Mazurek Dąbrowskiego
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz Dąbrowski...
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz Dąbrowski...
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz Dąbrowski...
- W jakich okolicznościach słyszysz hymn Polski?
- Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju?
- W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu?
„Godło Polski” – praca plastyczna. Dziecko maluje na czerwonej kartce z bloku godło Polski palcami zanurzonymi w białej farbie. Dokleja koronę i wycina kształt godła, odrysowując szablon przygotowany przez rodzica.
„Znajdź rymy” – zabawa ruchowo-słowna. Rodzic wypowiada tekst rymowanki, dziecko próbuje powtarzać słowa i wyszukiwać rym pasujący do dwuwersu. Podczas wypowiadania rymowanki dziecko przeskakuje obunóż w lewą stronę, następnie znowu do środka i na prawo. Proponowane rymowanki.
Zosia koszyk grzybów niesie,
Bo od rana była w (lesie).
Wojtek chciałby pójść do lasu,
Ale nie ma na to (czasu).
Tutaj rosły dwa maślaki,
Ale zjadły je (ślimaki).
Julek na łące był dzisiaj z rana,
Widział tam żaby oraz (bociana).
Stasio na łące spotkał ropuchę,
Co polowała właśnie na (muchę).
„Gdzie mieszka moja rodzina”- Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy. Przypomnij mi, proszę, nazwę miejscowości w której znajduje się twoje przedszkole. Czy to jest miasto, czy wieś? Czy wiesz, gdzie mieszkają twoi dziadkowie? Czy mamy rodzinę, która mieszka w górach /nad morzem/ nad jeziorem? Jak nazywają się te miejscowości?
„Zagadki znad Wisły”
Zagadka pierwsza
Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę? W (Krakowie)
Zagadka druga
Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki.
Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).
Zagadka trzecia
Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).
Zagadka czwarta
Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku).
„Zrób to co ja”- zabawa słuchowo- ruchowa. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy. Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą, Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrz i słuchaj uważnie, bo poproszę o powtórzenie tego rytmu.
Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dziecko powtarza.
Przykłady kolejnych rytmów:
- tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
- uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
- tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie;
Dziecko może zaproponować własny wymyślony rytm.
https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek
https://www.youtube.com/watch?v=d16D7wQBuTM
https://www.youtube.com/watch?v=23sgqLNefQQ
Wiersz
„Polska”
Małgorzata Strzałkowska
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie ! Nie wszystko !
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga –
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień- męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła”-
Któż z Polaków nie zna teg?
Hymn Polski
Mazurek Dąbrowskiego
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz Dąbrowski...
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz Dąbrowski...
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz Dąbrowski...
- W jakich okolicznościach słyszysz hymn Polski?
- Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju?
- W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu?
„Godło Polski” – praca plastyczna. Dziecko maluje na czerwonej kartce z bloku godło Polski palcami zanurzonymi w białej farbie. Dokleja koronę i wycina kształt godła, odrysowując szablon przygotowany przez rodzica.
„Znajdź rymy” – zabawa ruchowo-słowna. Rodzic wypowiada tekst rymowanki, dziecko próbuje powtarzać słowa i wyszukiwać rym pasujący do dwuwersu. Podczas wypowiadania rymowanki dziecko przeskakuje obunóż w lewą stronę, następnie znowu do środka i na prawo. Proponowane rymowanki.
Zosia koszyk grzybów niesie,
Bo od rana była w (lesie).
Wojtek chciałby pójść do lasu,
Ale nie ma na to (czasu).
Tutaj rosły dwa maślaki,
Ale zjadły je (ślimaki).
Julek na łące był dzisiaj z rana,
Widział tam żaby oraz (bociana).
Stasio na łące spotkał ropuchę,
Co polowała właśnie na (muchę).
„Gdzie mieszka moja rodzina”- Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy. Przypomnij mi, proszę, nazwę miejscowości w której znajduje się twoje przedszkole. Czy to jest miasto, czy wieś? Czy wiesz, gdzie mieszkają twoi dziadkowie? Czy mamy rodzinę, która mieszka w górach /nad morzem/ nad jeziorem? Jak nazywają się te miejscowości?
„Zagadki znad Wisły”
Zagadka pierwsza
Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę? W (Krakowie)
Zagadka druga
Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki.
Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).
Zagadka trzecia
Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).
Zagadka czwarta
Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku).
„Zrób to co ja”- zabawa słuchowo- ruchowa. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy. Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą, Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrz i słuchaj uważnie, bo poproszę o powtórzenie tego rytmu.
Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dziecko powtarza.
Przykłady kolejnych rytmów:
- tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
- uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
- tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie;
Dziecko może zaproponować własny wymyślony rytm.
https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek
https://www.youtube.com/watch?v=d16D7wQBuTM
https://www.youtube.com/watch?v=23sgqLNefQQ