Statystyki

  • Odwiedziło nas: 752100
  • Do końca roku: 277 dni
  • Do wakacji: 84 dni

Kontakt

Treści programowe

 

WRZESIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      W przedszkolu.
  2. 2.      Wakacyjne wspomnienia.
  3. 3.      Jesteśmy bezpieczni.
  4. 4.      Dary jesieni.

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

-stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych

- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie

- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy

- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji

- podawanie adresu zamieszkania, nazywanie swojej miejscowości

- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości, Polski na mapie

- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu

- nazywanie źródeł dźwięku

- doskonalenie pamięci, dłuższe budowanie wypowiedzi

- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek, sylab, śpiewaniem, recytowaniem wierszy

- umiejętne odczytywanie stosowanych oznaczeń i symboli

- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć

- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami

- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, rozwiązywania problemów, myślenie, umiejętność klasyfikowanie, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie

- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, wskazywanie kierunków

- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczbie elementów, wielkości

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech

- mierzenie długości za pomocą sznurka

- poznawanie wybranych owoców egzotycznych

- nazywanie przetworów z warzyw, owoców, samodzielne wykonywanie

- poznawanie ogólnej budowy grzybów, sposobów ich zbierania

- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu, śpiewanie zbiorowe i indywidualne

- oglądanie filmów dla dzieci

- słuchanie czytanych fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego

- poznawanie różnych środków transportu

- poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych

- zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego – znaczenie pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych

- poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego; korzystanie z urządzeń przy udziale osoby dorosłej

- wyrabianie nawyków zdrowotnych: samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystanie z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych

- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: zabaw różnymi źródłami ognia, wpuszczania do domu obcych ludzi, rozmawianie z obcymi ludźmi

 

PIOSENKA: „Uwaga – czerwone światło!” sł. M. Terlikowska muz. T. Kierski

 

  1. Czy to duże miasto, wioska czy osada,

kto uważnie chodzi, ten pod nie nie wpada!

Kolorowe światła obok skrzyżowania:

jedno iść pozwala, drugie iść zabrania.

 

  1. Ref.  Bądźmy uważni!

        Bądźmy ostrożni!

 

  1. Przejście, przez ulicę, nie jest trudną sprawą:

najpierw spójrzmy w lewo, potem spójrzmy w prawo.

Jeśli nic nie jedzie, można iść bezpiecznie.

Ten drogowy przepis trzeba znać koniecznie.

 

  1. Ref.  Bądźmy uważni!

        Bądźmy ostrożni!

 

 

  1. Ten czerwony sygnał przejść nam nie pozwala,

gdy czerwonym okiem patrzy na nas z dala.

A zielony sygnał oko ma zielone,

mówi: „Bardzo proszę przejść na drugą stronę!

 

  1. Ref.  Bądźmy uważni!

        Bądźmy ostrożni!

 

 

PAŹDZIERNIK

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      Dbamy o siebie i środowisko.
  2. 2.      Dbamy o zdrowie.
  3. 3.      Jesień w parku i w lesie.
  4. 4.      Zabawy na jesienne wieczory.

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

- dbanie o porządek w sali zabaw

- dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak troska, szczęście, piękno

- dostrzeganie potrzeb innych

- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności

- uświadomienie problemów osób niepełnosprawnych fizycznie

- nazywanie części ciała i wybranych organów wewnętrznych

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych w danej porze roku

- dbanie o narządy zmysłów, uświadomienie roli zmysłów w życiu człowieka

- propagowanie zasad zdrowego odżywiania się

- dostrzeganie roli lekarz w dbaniu o zdrowie ludzi

- poszerzanie wiedzy na temat zawodów związanych ze sztuką teatralną, kinową, muzyczną, pisarską, poetycką

- poszerzanie wiedzy na temat sportu

- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków

- sprawne posługiwanie się mową, formułowanie dłuższych wypowiedzi

- wyodrębnianie w słowach sylab, głosek; liczenie sylab i głosek

- globalne czytanie wyrazów

- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami

- utrwalanie kierunków (prawo-lewo) w przestrzeni i na kartce

- rysowanie szlaczków literopodobnych na dużych płaszczyznach

- słuchanie utworów znanych pisarzy, poetów, muzyków

- posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym

- tworzenie zbiorów dwuelementowych

- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach – wyszukiwanie podobieństw i różnic

- poznawanie sposobów dbania o środowisko, niełamanie gałęzi drzew, sadzenie drzew

- poznawanie życia zwierząt leśnych

 

PIOSENKA: „Pomidorek” sł. H. Łochocka muz. M. Sawa

 

  1. Wyrósł pomidorek mały i zielony,

pięknie się rozejrzał na obie strony.

Tam czerwony goździk, tutaj różę widzi,

więc się zieloności swojej zawstydził. 

 

Ref.

Pomi, pomi, pomidorek

Krasnym okrył się kolorem,

płaszczyk włożył gładki, nowy –

pomi, pomi, pomidorowy.

  1. A ten pomidorek dobrze jest nam znany,

dobrze jest nam znany, bardzo lubiany.

Bo i kolor ładny i potrawa zdrowa –

zupa lub sałatka pomidorowa.

 

 

LISTOPAD

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      Listopadowe wspomnienia.
  2. 2.      Jesienna pogoda.
  3. 3.      Zwierzęta domowe.
  4. 4.      Zimno, coraz zimniej.
  5. 5.      Grudniowe życznia.

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

- określanie sytuacji wywołujących różne emocje: smutek, żal

- dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych takich jak: szacunek, odpowiedzialność

- podawania informacji na temat członków rodziny

- próby tworzenia drzewa genealogicznego rodziny

- poznawanie historii rodziny, jej rodowodu

- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców

- unikanie zachowań agresywnych między kolegami

- wspólne przygotowywanie uroczystości na terenie przedszkola

- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne

- tworzenie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych

- nauka wybranych tańców ludowych

- tworzenie prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem różnego materiału plastycznego

- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, stawianie hipotez, wyciąganie wniosków

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

- formowanie dłuższych wypowiedzi

- globalne czytanie wyrazów

- wykonywanie czynności wspomagających zaangażowania mięśni dłoni

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy

- samodzielne konstruowanie gier

- porównywanie liczebności zbiorów, odwzorowywanie, kodowanie, przeliczanie

- wyjaśnianie zjawiska krążenia wody w przyrodzie

- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych: karmienie, wizyty u weterynarza, kształtowania pozytywnych wzorów zachowań wobec zwierząt

- zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę, odczytywanie symboli

- oglądanie bajek – odróżnianie świata realnego od fikcji

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

- wyrabianie nawyków zdrowotnych: samodzielne ubieranie się, właściwe zachowanie przy stole

- poznawanie modelu kuli ziemskiej-globusa; wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz

- poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego

 

PIOSENKA: „Popatrzcie na jamniczka” sł. D. Gellner muz. B. Kolago

 

  1. Popatrzcie na jamniczka!

Wyturlał się z koszyczka,

zaczaił się na babcię

i porwał babci kapcie.

 

Ref.

A jak spał, a jak spał

taką grzeczną minę miał!

A jak spał, a jak spał

taką grzeczną minę miał!

 

  1. Poszarpał chustkę w róże

i zrobił dwie kałuże,

i moją nową lalkę

zaciągnął pod wersalkę.

 

  1. A teraz gdzieś ucieka

i szczeka, szczeka, szczeka.

Łapiemy więc jamniczka,

niech wraca do koszyczka.

 

  1. Pod stołem jest koszyczek,

w koszyczku śpi jamniczek.

Jamniczek sobie śpi (pss…),

jak się zbudzi, będzie zły!

 

 

 

GRUDZIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      Kim będę gdy dorosnę.
  2. 2.      Święta za pasem.
  3. 3.      Świąteczne tradycje.

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

- odwiedzanie punktów usługowych, poznawanie pracy zatrudnionych w nich osób

- podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują

- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia

- wzajemne okazywanie sobie uczuć, tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości

- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności

- porządkowanie po sobie miejsca pracy, spożywania posiłków

- uczestniczenie w tworzeniu dekoracji

- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek, odtwarzanie dźwięków

- słuchanie opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

- wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami

- porównywanie, odnajdywanie cech wspólnych

- ćwiczenia w spostrzeganiu, czytanie sylab

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy

- mierzenie długości za pomocą stopy, kroków

- poznanie różnych drzew iglastych: świerk, jodła, sosna

- dbanie o porządek

- poznanie sposobów wykonania środków czystości przyjaznych dla środowiska

- wygrywanie akompaniamentu na instrumentach niemelodyjnych

 

PIOSENKA: „Choinka zielona” sł. H. Kruk muz. F. Leszczyńska

 

  1. Choinka, choinka, choinka zielona

z zielonego lasu przyszła tutaj do nas.

A z nią wszystkie leśne ludki,

ptaszki, żabki, krasnoludki

przyszły tutaj do nas wesoło!

 

  1. Choinka, choinka przybrana w słodycze

szczęśliwego roku wszystkim dzieciom życzy.

A z nią wszystkie leśne ludki,

ptaszki, żabki, krasnoludki,

wszystkim dzieciom życzą wesoło!

 

 

STYCZEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      Witamy Nowy Rok
  2. 2.      Co można robić zimą
  3. 3.      Święto Babci i Dziadka

 

TREŚCI PROGRAMOWE

- dążenie do rozumienia i przeżywania wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, odwaga, szczęście

- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie

- podawanie powiązań między członkami rodziny

- poznawanie historii rodziny

- przygotowywanie programu artystycznego, wykonanie upominków

- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy

- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny

- układanie historyjek obrazkowych

- posługiwanie się poprawną mową

- liczenie głosek w słowach

- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie

- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami

- odwzorowywanie elementów, rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach

- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą

- powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek

- rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek

- słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych

- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia

- zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę

- poznanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego

- porównywanie liczebności zbiorów – używanie pojęcia „tyle samo”

- poznawanie wybranych właściwości fizycznych lodu

- śpiewanie piosenek indywidualne i zbiorowe

- przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw

 

PIOSENKA: „Pory roku” sł. St. Karaszewski, muz. T. Strąk

  1. I.                   Cztery pory ma rok cały,

każda inna, oczywiście.

Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,

lato w słońcu, jesień w liściach.

 

Ref.

Wiosna, lato, jesień, zima,

cztery pory rok nasz ma,

każda różne zna zabawy,

każda w co innego gra.

 

  1. II.                Wiosna lubi rower, piłkę,

lato – łódki i kajaki,

jesień – rolki, hulajnogi,

zima – narty, łyżwy, sanki.

 

  1. III.             Wiosna stawia babki z piasku,

lato kąpie się w basenie,

jesień spaceruje w lesie,

zima śnieg w bałwana zmienia.

 

 

LUTY

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      Zimowe mistrzostwa sportowe
  2. 2.      Baśnie, bajki, legendy
  3. 3.      W dawnych czasach

 

TREŚCI PROGRAMOWE

- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach

- ocenianie zachowań innych (bohaterów literackich)

- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć

- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków (A. Małysz, Lewandowski)

- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek

- modulowanie głosu stosownie do sytuacji

- słuchanie bajek, baśni polskich i zagranicznych autorów

- samodzielne układanie bajek

- formułowanie dłuższych wypowiedzi

- poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci

- wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne: t-d, p-b

- słuchanie zdań, wyodrębnianie słów

- układanie zdań i odczytywanie

- podpisywanie własnym imieniem rysunków

- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach

- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci

- przeliczanie elementów w zakresie liczby 10

- porównywanie liczebności zbiorów

- określanie podstawowych cech różniących poszczególne figury geometryczne

- poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (paprocie)

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

- rysowanie, malowanie farbami, lepienie z masy solnej

- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków

- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji

- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego trybu życia

- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego

 

PIOSENKA: „Lubimy bajki” sł. St. Karaszewski muz. T. Strąk

  1. I.                   Oj, rety, rety, co tu się dzieje,

wszędzie są wróżki i czarodzieje.

To nie do wiary, ja chyba śnię,

wszystko co zechcę, to spełnia się!

 

Ref.

No bo my lubimy bajki,

wtedy, kiedy jest nam źle.

My lubimy takie bajki,

które dobrze kończą się.

 

MARZEC

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      W marcu jak w garncu
  2. 2.      Porządki w ogrodzie
  3. 3.      Witaj wiosno
  4. 4.      Zwierzęta na wiejskim podwórku

 

TREŚCI PROGRAMOWE

- uczestniczenie we wspólnych zabawach

- wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy

- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

- nazywanie swojej miejscowości, określanie miejsca zamieszkania, podawanie adresu zamieszkania

- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski

- poznanie niektórych strojów ludowych

- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- formułowanie dłuższych wypowiedzi

- dzielenie słów na sylaby, czytanie krótkich tekstów

- posługiwanie się różnymi rodzajami: kredek ołówków, mazaków

- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami

- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze

- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą

- czynne uczestniczenie osób dorosłych w zajęciach z dziećmi

- rysowanie z wyobraźni

- rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek, porównywanie, klasyfikowanie

- dodawanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców i zbiorów zastępczych

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przez zbliżającą się wiosną

- wymienianie nazw miesięcy przynależących do wiosny

- poznawanie zwiastunów wiosny

- zakładanie zielonego ogródka (wysiew nasion)

- poznawanie zwierząt hodowanych na wsi

- nazywani domów zwierząt, wyglądu, poruszania się, odżywania

- poznawanie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi

- słuchanie piosenek, nauka fragmentów piosenek ze słuchu

- obserwowanie różnych zjawisk fizycznych np. rozpuszczanie ciał stałych w cieczy

- uczestniczenie w zabawach ruchowych

- rozumienie znaczenia higieny osobistej

PIOSENKA: „Wiosna w błękitnej sukience” Sł. E. Zawistowska, muz. S. Marciniak

  1. I.                   Wiosna w błękitnej sukience

bierze krokusy na ręce,

wykąpie je w rosie świeżej

i nowe płatki ubierze.

 

Ref.

Wiosna buja w obłokach,

wiosna płynie wysoko.

Wiosna chodzi po drzewach,

wiosna piosenki śpiewa.

 

  1. II.                Potem z rozwianym warkoczem

niebem powoli gdzieś kroczy,

wysyła promienie słońca

i wiersze pisze bez końca.

 

  1. III.             Nocą się skrada z kotami,

chodzi własnymi drogami.

A teraz śpi już na sośnie

i nie wie, że sosna rośnie.

 

 

 KWIECIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. 1.      Wielkanoc
  2. 2.      Praca rolnika
  3. 3.      Dbamy o naszą planetę
  4. 4.      Tajemnice książek

 

TREŚCI PROGRAMOWE

- określanie swoich ulubionych potraw

- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie

- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych np. związanych ze świętami Wielkanocy

- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców

- określanie sytuacji wywołujących różne emocje: radość, zadowolenie

- formułowanie dłuższych wypowiedzi

- sprawne posługiwanie się mową

-składanie pociętych obrazków w całość

- dzielenie słów na sylaby, wyodrębnianie głosek w wygłosie i nagłosie

- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów

- wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami

- rozwijanie sprawności całego ciała przez czynności samoobsługowe, zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne

- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze

- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zabiorów zastępczych

- rozgrywanie gier planszowych wspierających matematyczne umiejętności dzieci

- poznawanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty

- słuchanie i śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego

- poznawanie wytworów ludowych

- rysowanie, malowanie z użyciem palców, pędzli, wycinanie, wyklejanie, lepienie z masy solnej

- wykorzystanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych

- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

- przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków

- poznanie sposobów dbania o środowisko

- poznanie wybranych narzędzi ogrodniczych

- uczestniczenie w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

- wyrabianie nawyków zdrowotnych

 

PIOSENKA: „Pisanki” sł. K. Różecka, muz. F. Leszczyńska

 

  1. I.  Pisanki, pisanki, jajka malowane,

nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek!

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,

na nich malowane bajki pisankowe.

 

  1. II.  Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiateczki, a na piątek gwiazdki.

Na każdej pisance piękne opowiastki.

 

 

 

MAJ

 

  TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

 

  1. 1.      POLSKA TO MÓJ DOM
  2. 2.      POZNAJEMY PRACĘ STRAŻAKA
  3. 3.      MAJOWA ŁĄKA
  4. 4.      NASI RODZICE

 

 TREŚCI PROGRAMOWE:

 

  • Podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu.
  • Poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.
  • Poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego.
  • Nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza Bałtyku oraz większych miast Polski, wskazywanie na mapie.
  • Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
  • Zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi.
  • Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
  • Określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
  • Poznawanie etapów rozwojowych niektórych zwierząt, np. żaby, motyla.
  • Oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.
  • Podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują.
  • Opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter).
  • Określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.
  • Sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach.
  • Formułowanie dłuższych wypowiedzi.
  • Słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów, liczenie słów w zdaniach.
  • Dzielenie słów na sylaby.
  • Rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów.
  • Posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków, mazaków.
  • Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców, innych zbiorów zastępczych.
  • Układanie działań matematycznych z wykorzystaniem poznanych cyfr i znaków.
  • Słuchanie piosenek z repertuaru dziecięcego.
  • Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych kształtujących postawę.
  • Nabywanie płynności ruchów rąk, np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych.

 

 

 PIOSENKA: „CHODZI WIATR PO ŁĄCE”

 

Sł. K. Różecka, muz. C. Aniołkiewicz

 

 Chodzi wiatr po łące,

 pioseneczki śpiewa,

 bo po trawie, po zielonej

kwiaty porozsiewał.            bis

 Jeden dla motyla,

drugi znów dla trzmieli,

 bo ta łąka, ta zielona,

 miodem ich obdzieli.      bis

 Dla złocistej pszczoły

 będzie kwiatek trzeci.

 Czy masz, łąko ty zielona

kwiaty i dla dzieci?               bis

 

 

 CZERWIEC

 

 TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.      DZIEŃ DZIECKA

2.      ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE

3.      LATO

4.      WAKACJE

 

 TREŚCI PROGRAMOWE:

 

  • Nazywanie ludzie różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją.
  • Poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie).
  • Zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.
  • Dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej.
  • Szanowanie odrębności narodowych, etnicznych, językowych ludzi innych ras (zwracanie uwagi na równość praw wszystkich ludzi).
  • Poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
  • Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
  • Dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji.
  • Nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania.
  • Określanie charakterystycznych cech lata; poznawanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np. burzy, tęczy.
  • Odpowiednie zachowanie się podczas burzy, huraganu.
  • Obserwowanie roślin, zwierząt przy użyciu lupy.
  • Poznanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek oraz roślin.
  • Poznawanie ważniejszych regionów Polski, np. góry Tatry.
  • Oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań’ odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju.
  • Poznawanie środków transportu lądowego, wodnego, powietrznego.
  • Właściwe zachowanie się w czasie korzystania ze środków transportu.
  • Sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach.
  • Formułowanie dłuższych wypowiedzi.
  • Czytanie dłuższych tekstów.
  • Rozwijanie zainteresowania podejmowania prób pisania.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.
  • Poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci.
  • Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, ruchowych, z elementami pantomimy, dramy).
  • Zachęcanie do poszerzania zainteresowań matematycznych.
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji, stosowanie metody symulacyjnej.
  • Układanie działań do podanych zadań.
  • Rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów.
  • Wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami.
  • Słuchanie piosenek z repertuaru dziecięcego; nauka fragmentów piosenek.
  • Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

 

PIOSENKA: „LATO PŁYNIE DO NAS”

 

Sł. J. Zuchora, muz. K. Kwiatkowska

 

 

 

  1. Raz, dwa, raz i dwa,

 

Słońce idzie drogą.

 

Z górki chmurki biegną dwie,

 

śpieszą się jak mogą.

 

 

 

Ref.

 

Hop! Hop! – słychać w koło.

 

Hop! Hop! – echo woła.

 

Po jeziorze łódka mknie,

 

Lato płynie do