W minionym tygodniu rozmawialiśmy w przedszkolu o wynalazkach, również tych, które dla współczesnych dzieci są zwyczajnymi urządzeniami gospodarstwa domowego. Podczas rozmów, oglądania ilustracji w książkach, słuchania opowiadania wspominaliśmy, w jaki sposób te wynalazki powstały
(np. radio, telefon, telewizor). Wyobrażaliśmy sobie również, jak wygląda świat bez nich. Dzieci przeprowadziły eksperyment pokazujący, w jaki sposób przenoszą się fale dźwiękowe. Samodzielnie wysuwały i sprawdzały hipotezy badawcze. Uczyły się współpracy podczas rozwiązywania zadań w parach i gry w „Memory”. Słuchały opowiadania „Wynalazki”, z treści którego dowiedziały się, że wiele otaczających nas przedmiotów to użyteczne wynalazki np. tkanina polarowa, karteczki samoprzylepne, rzepy. Podczas rozmów i zabaw dotyczących komputera dzieci utrwaliły zasady bezpieczeństwa w kontaktach przez internet. Uczyły się rymowanki o wynalazkach. Poznały w tym tygodniu literę p, P na podstawie wyrazu pralka i uczestniczyły w wielu zabawach językowych utrwalających jej zapis i miejsce w słowach. Wykonały pracę przestrzenną oraz plastyczną – rakieta kosmiczna.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Warto podczas codziennych rozmów z dzieckiem zwracać uwagę na przedmioty, które są innowacyjne, ułatwiają nam życie, jednak nie od razu nazwalibyśmy je wynalazkami. Warto podkreślać, że każdy z nas może wymyślić przedmiot istotny dla innych i wówczas będzie wynalazcą. Można z dziećmi oglądać książki i albumy dotyczące wynalazków, wypraw w kosmos, znanych postaci. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających przedmioty, których nazwy zawierają poznane już litery, oraz odczytywanie prostych wyrazów świetnie wspomogą dziecko w procesie nauki czytania.