TEMATYKI KOMPLEKSOWE NA WRZESIEŃ
W przedszkolu.
Wakacyjne wspomnienia.
Jesteśmy bezpieczni.
Dbam o siebie i środowisko.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- Przypomnienie imion dzieci w grupie przedszkolnej.
- Kształtowanie umiejętności przedstawiania się.
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu.
- Poznanie osób pracujących w grupie/w przedszkolu, ich imion i zadań.
- Zapoznanie z budynkiem i ogrodem przedszkolnym.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania symboli rysunkowych.
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
- Integracja grupy.
- Kształtowanie umiejętności rzutu oburącz.
- Zapoznanie dzieci z zasadami panującymi w przedszkolu.
- Wspólne tworzenie kodeksu grupy.
- Wyrabianie nawyku używania słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Wspomaganie dzieci w zdobywaniu umiejętności przedstawienia się – podania imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zapisu swojego imienia.
- Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
- Rozwijanie umiejętności werbalnego wyrażania uczu
- , zdobywanie umiejętności odgrywania roli.
- Wdrażanie do dzielenia się zabawkami z innymi dzie
- mi.
- Wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na temat wakacji.
- Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla lata.
- Czytanie globalne wyrazu lato.
- Kształtowanie umiejętności współpracy.
- Kształtowanie umiejętności słuchania innych i czekania na swoją kolej.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.
- Uświadomienie dzieciom różnorodności miejsc spędzania wakacji.
- Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
- Oswajanie lęku związanego z rozstaniem z rodzicami.
- Zapoznanie z mapą Polski, kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych elementów dla krajobrazów górskiego i nadmorskiego.
- Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.
- Usprawnianie narządu artykulacyjnego poprzez wyraźne wymawianie spółgłosek.
- Wdrażanie do bezpiecznego korzystania ze środków transportu.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat domu jako miejsca swojego zamieszkania.
- Zwrócenie uwagi na to, komu i w jakich sytuacjach można podawa
- swój adres, a komu nie.
- Wspomaganie dzieci w umacnianiu poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.
- Poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na placu zabaw.
- Kształtowanie cierpliwości, umiejętności czekania na swoją kolej.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
- Wdrażanie zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami.
- Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
- Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania/grupowania przedmiotów (pary funkcyjne).
- Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała;
- Doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z higieną.
- Zapoznanie się dzieci ze zmysłami.
- Rozpoznawanie i nazywanie przyborów toaletowych.
- Klasyfikowanie przedmiotów funkcjonalnie ze sobą powiązanych.
- Wyrabianie nawyku dbania o swoje ciało – wzrok, oczy.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów pod względem przeznaczenia i wielkości.
- Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk.
- Wdrażanie do dbania o porządek w sali – kształtowanie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń.
- Kształtowanie świadomości ekologicznej.
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
-
TEMATYKI KOMPLEKSOWE NA PAŹDZIERNIK:
Dary jesieni.
Dbamy o zdrowie.
Jesienią w parku i w lesie.
Zabawy na jesienne wieczory.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK
- Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw.
- Kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj).
- Rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców.
- Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.
- Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze oraz określenia, w którym zbiorze jest mniej, więcej lub tyle samo.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.
- Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania w kuchni.
- Promowanie zasad zdrowego żywienia.
- Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.
- Promowanie zasad zdrowego żywienia – uświadomienie jakie produkty warto jeść często.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Doskonalenie dużej motoryki.
- Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu w życiu człowieka.
- Wzmacnianie siły ramion, nóg i tułowia.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się.
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
- Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza i rozumienie konieczności przyjmowania leków w razie choroby.
- Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
- Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji – eliminowanie strachu przed stomatologiem.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie.
- Wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy.
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych – porównywanie wielkości drzew, posługiwanie się określeniami: wysokie, niskie.
- Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi.
- Rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne.
- Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
- Rozwijanie kreatywności dzieci w swobodnych działaniach.
- Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
- Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania.
- Rozwijanie kreatywności.
- Rozwijanie cierpliwość i koncentracji.
- Rozwijanie zdolności improwizacyjnych (muzyka).
- Kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
- Uwrażliwianie na sztukę.
- Pobudzanie do działań artystycznych.
- Wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych.
- Wyrabianie odwagi i śmiałości.
- Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
- Wdrażanie do nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.
-
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC LISTOPAD;
Listopadowe wspomnienia.
Polska moja ojczyzna.
Zwierzęta domowe.
Zimno, coraz zimniej.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LISTOPAD:
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny.
- Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: mama tata, brat, siostra.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
- Wdrażanie dzieci do prawidłowego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu.
- Zapoznanie dzieci z przedmiotami codziennego użytku z dawnych czasów.
- Kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych.
- Rozwijanie u dzieci zwinności i równowagi.
- Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu.
- Pogłębianie więzi rodzinnej.
- Doskonalenie małej motoryki.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Doskonalenie technik zapamiętywania.
- Rozwijanie spostrzegawczości.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 5.
- Doskonalenie umiejętności rozumienia swoich uczuć i emocji związanych z pogodą.
- Poszerzenie słownika czynnego dzieci o pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych.
- Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie.
- Wyjaśnienie znaczenia deszczu dla ludzi, roślin i zwierząt.
- Rozbudzanie ciekawości świata.
- Prowadzenie obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń.
- Dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy.
- Rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej.
- Kształtowanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania pór roku i obserwowania pogody.
- Kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji.
- Wzmacnianie mięśni kręgosłupa.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
- Rozwijanie logicznego myślenia dzieci poprzez rozwiązywanie zagadek słownych.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności logicznego myślenia i klasyfikowania.
- Rozwijanie u dzieci wrażliwości słuchowej w zabawach związanych z rozpoznaniem głosów zwierząt.
- Zapoznanie dzieci z techniką malowania opuszkami palców.
- Rozwijanie słownika dzieci przez wprowadzenie pojęć: ssaki, ptaki, ryby – klasyfikowanie zwierząt.
- Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zwierzę.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat swojego ulubionego zwierzęcia.
- Wzmacnianie mięśni grzbietu.
- Poszerzenie wiedzy dzieci dotyczącej pracy weterynarza.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania.
- Rozwijanie umiejętności tanecznych.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
- Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt zapadających w sen zimowy.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
- Kształtowanie umiejętności uważnej obserwacji przyrody (dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy).
- Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 6.
- Rozpoznawanie i nazywanie kilku wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie
- Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej.
- Doskonalenie umiejętności współdziałania.
- Wdrażanie do mądrego i odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt w czasie zimy.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego postępowania wobec zwierząt.
Słuchanie tekstów czytanych przez N.
WIERSZE I PIOSENKI DO NAUKI W LISTOPADZIE:
A ja mam psa
„Gdzie ta mała się podziała?”woła tata
„Co ta mała zmalowała” mówi brat.
Ciągle tylko: taka mała,taka mała,
krasnoludek,okruszyna,pchełka,skrzat!
Ref:A ja mam psa,a ja mam psa,
przyniosłam go z podwórza.
A ja mam psa,małego psa,
dla niego jestem duża.
Malutki jest i biedny jest,
bo wcale nie miał domu.
Tatusiu,spójrz,ten pies już wie,
że duża chce mu pomóc.
Ref:Bo ona ma małego psa,
przyniosła go z podwórza.
Bo ona ma małego psa
i jest dla niego duża.
„Przy tej dużej to nie zginę”myśli piesek.
Duża wzięła mnie do domu,dała jeść.
I wykąpie mnie ta duża i uczesze.
Z taką dużą to na świecie dobrze jest.
Ref:Bo ona ma małego psa...
Pomogłam mu i on mi też
troszeczkę w życiu pomógł.
No kto tu jest,no kto tu jest
najmniejszy teraz w domu?
Ref:Bo ona ma małego psa...
Kolorowy deszcz
1. Gdy na dworze pada deszcz,
kiedy wszystko szare jest.
Wyjmij kredki i narysuj,
to co chcesz.
Ref. Na niebiesko, fioletowo, żółto i różowo.
Na zielono, na czerwono i pomarańczowo.
2. Chociaż pada szary deszcz,
kredki z deszczu śmieją się.
Każda kredka ostrzy nosek i rysować chce.
3. Kolorowy pada deszcz,
kolorowy szczeka pies.
I parasol kolorowy rysujemy też.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
Grudniowe życzenia.
Kim będę gdy dorosnę.
Święta za pasem.
Świąteczne tradycje.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ;
- Wyrabianie u dzieci nawyku używania zwrotów grzecznościowych.
- Kształtowanie umiejętności mówienia o swoich pragnieniach i potrzebach.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania.
- Kształtowanie sprawności fizycznej przez wzmocnienie mięśni stóp.
- Organizowanie sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu posiadanych sprawności i umiejętności.
- Zapoznanie dzieci z zadaniami i funkcjami urzędu pocztowego.
- Poszerzanie słownika dzieci o pojęcie adres.
- Wdrażanie dzieci do posługiwania się adresem.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Rozwijanie sprawności manualnych dzieci.
Uświadomienie dzieciom, jak można pomagać innym.
Wspieranie dzieci przy przygotowaniu prezentów dla potrzebujących dzieci.
Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zwyczajów związanych ze świętami.
Rozwijanie u dzieci wyobraźni przestrzennej.
- Uświadomienie dzieciom, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie.
- Rozwijanie u dzieci małej motoryki, usprawnianie palców i dłoni w czasie zajęć poświęconych przygotowaniu jedzenia (wałkowanie, mieszanie, ugniatanie).
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci o wyrazy związane z pracą krawcowej i krawca.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych.
- Wspomaganie dzieci, aby dokończały rozpoczętą pracę.
Rozwijanie u dzieci umiejętności planowania działań.
Doskonalenie u dzieci umiejętności pracy zespołowej.
Budzenie szacunku dzieci dla pracy ludzi z różnych zawodów.
Rozwijanie u dzieci procesów spostrzegania poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie konkretnych przedmiotów i ich odpowiedników na ilustracjach.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności i nawyku sprzątania po sobie.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności grupowania obiektów według podanej cechy.
- Zapoznanie dzieci z tradycją ozdabiania choinki.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności manualnych.
- Zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami bożonarodzeniowymi.
- Doskonalenie u dzieci umiejętności prawidłowego, bezpiecznego posługiwania się sztućcami.
- Rozbudzenie u dzieci zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
- Rozwijanie percepcji słuchowej dzieci, poprzez powtarzanie usłyszanego rytmu.
- Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała, ćwiczenie równowagi.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności interpretacji utworu muzycznego i scenicznego za pomocą ruchu.
- Kształtowanie u dzieci poczucia pewności siebie.
- Utrwalenie wiedzy dzieci na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi.
- Stwarzanie możliwości rozwijania zmysłu węchu.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
- Doskonalenie zmysłu równowagi.
- Wdrażanie dzieci do umacniania poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności formułowania życzeń świątecznych.
- Kształtowanie umiejętności wspólnego śpiewania.
- Kształtowanie szybkiej reakcji na sygnały słowne oraz muzyczne.
- Wspieranie dzieci przy wyrabianiu odwagi i śmiałości scenicznej.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
- Kształtowanie u dzieci poczucia jedności i wspólnego dążenia do wyznaczonego celu.
Wiersze i piosenki do nauki na miesiąc grudzień:
„Świąteczny czas” D. Niemiec
Za oknem już całkiem ciemno,
Na niebie pierwsza gwiazdka świeci.
Na przyjście Mikołaja,
czekają wszystkie dzieci.
Nim rozpakują prezenty,
złożą swym bliskim życzenia:
zdrowia, szczęścia, pomyślności
i wszystkich marzeń spełnienia,
podzielą się opłatkiem
przy wigilijnym stole
i z wielką radością w głosie
zanucą kolędy wesołe.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC STYCZEŃ;
WITAMY NOWY ROK.
CO MOZNA ROBIĆ ZIMĄ.
ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA.
ZIMOWE MISTRZOSTWA SPORTOWE.
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ:
- Kształtowanie umiejętności planowania.
- Usprawnianie aparatu oddechowego dzieci.
- Doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby.
- Rozwijanie wyobraźni dzieci.
- Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazu zegar.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
- Utrwalenie nazw pór roku oraz ich charakterystycznych cech.
- Rozbudzanie zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
- Doskonalenie umiejętności manualnych (cięcie papieru, mocowanie).
- Poszerzenie słownika dzieci o nazwy miesięcy.
- Zapoznanie dzieci z zasadami układania rytmu.
- Rozwijanie umiejętności nazywania dni tygodnia.
- Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
Zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi charakterystycznymi dla zimy: mróz, śnieg, lód.
Wdrażanie do wypowiadania się na podany temat.
Rozwijanie zdolności manualnych.
Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o własne zdrowie.
Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- Kształtowanie u dzieci wiary we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności analizy i syntezy głoskowej.
- Rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu – hartowanie.
- Poszerzenie wiadomości na temat życia zwierząt w czasie zimy.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary funkcyjne).
- Wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej.
- Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
- Rozwijanie u dzieci sprawności manualnej.
- Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat babci.
- Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat dziadka.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
- Kształtowanie umiejętności formułowania życzeń dla babci i dziadka.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
- Rozwijanie umiejętności rzutu do celu.
- Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
- Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
- Rozwijanie kreatywności dzieci podczas wymyślania zimowego toru przeszkód.
- Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Wspieranie ciekawości dzieci i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego z zimowymi dyscyplinami sportowymi.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
- Kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i
PIOSENKI I WIERSZE DO NAUKI:
„ Eskimosek”
To jest mały Eskimosek.
Ma czerwony z mrozu nosek,
Ma kubraczek z futra foki,
co mu mocno grzeje boki.
Ma kubraczek z futra foki,
co mu mocno grzeje boki.
Szyła mama go synkowi,
kiedy tata ryby łowił.
Jest kubraczek z futra foki,
co mu mocno grzeje boki.
Jest kubraczek z futra foki,
co mu mocno grzeje boki.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC LUTY:
1.BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY.
2.W DAWNYCH CZASACH.
3.ZABAWY ZIMOWE PODCZAS FERII .
TRESCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC LITY:
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych bohaterów literackich.
- Kształtowanie umiejętności odtwarzania zapamiętanych informacji.
- Kształtowanie postawy aktywnego i kulturalnego odbiorcy sztuki teatralnej i filmowej.
- Rozwijanie umiejętności kontrolowania tonu i głośności mówienia.
- Rozbudzenie zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
- Doskonalenie technik zapamiętywania (mnemotechniki).
- Rozwijanie spostrzegawczości.
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.
Rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych zgodnie z chronologią wydarzeń.
- Rozbudzanie fantazji i wyobraźni.
- Rozwijanie umiejętności teatralnych.
- Zilustrowanie utworu literackiego za pomocą przedstawienia kukiełkowego.
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanych cech.
- Kształtowanie umiejętności dobierania stroju adekwatnie do okazji.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem przed wizytą u fryzjera.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych emocji i rozpoznawania różnych emocji u innych osób.
- Usprawnianie aparatu oddechowego.
- Kształtowanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
- Kształtowanie wrażliwości muzycznej.
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego ze światem dinozaurów.
- Rozbudzanie ciekawości badawczej.
- Poznawanie rożnych form ekspresji artystycznej – rysowania węglem.
- Kształtowanie umiejętności manualnych.
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
- Rozwijanie pomysłowości dzieci.
- Rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów w zbiorach i określania, w którym jest mniej, więcej i tyle samo.
- Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa związanego z podróżowaniem, środkami transportu.
- Kształtowanie umiejętności układania rytmów z figur geometrycznych.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
- Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Rozwijanie umiejętności społecznych poprzez zabawy parateatralne i dramowe.
- Doskonalenie pamięci słuchowej.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia prac technicznych z wykorzystaniem różnych materiałów.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Rozwijanie pomysłowości i aktywności twórczej.
- Wdrażanie do umiejętności zakończenia rozpoczętej pracy – przełamywanie barier typu „nie umiem.
-
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC MARZEC
WYNALAZKI
W MARCU JAK W GARNCU
PORZĄDKI W OGRIDZIE
WITAJ WIOSNO
TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC MARZEC
- wzbogacenie zasobu słownictwa związanego z podróżowaniem, środkami transportu;
- kształtowanie umiejętności układania rytmów z figur geometrycznych;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat;
- kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby;
- rozwijanie umiejętności społecznych poprzez zabawy parateatralne i dramowe;
- doskonalenie pamięci słuchowej;
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;
- rozwijanie pomysłowości i aktywności twórczej;
- wdrażanie do umiejętności zakończenia pracy - przełamywanie barier typu “nie umiem”;
- uświadomienie dzieciom potrzeby odpoczynku;
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej;
- doskonalenie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała;
- rozwijanie umiejętności obserwacji przyrody;
- utrwalenie wiedzy dzieci na temat charakterystycznych zmian zachodzących w przyrodzie na wiosnę;
- kształtowanie nawyku sprzątania po sobie,
- zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami;
- wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wybranych nazw wiosennych kwiatów;
- zapoznanie dzieci z etapami siania roślin;
- rozwijanie postawy proekologicznej;
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków;
- uwrażliwianie dzieci na piękno przyrody;
- kształtowanie umiejętności dodawania w zakresie 1-6 z wykorzystaniem konkretów, np. klocków, figur, zabawek;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów,
- uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia;
- kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie;
- kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu;
- wzbogacenie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych - topienie marzanny;
- doskonalenie sprawności manualnej.
Maszeruje wiosna
1.Tam daleko, gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki.
REF. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło
Lecą i świergocą, głośno i wesoło
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat
Gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.
2. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
Każda trawka chce być już zielona
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła
Zima by została mroźna.
REF. Maszeruje wiosna…..