W minionym tygodniu przedstawialiśmy się i poznawaliśmy wzajemnie podczas zabaw swobodnych
oraz organizowanych aktywności. Rozmawialiśmy o tym, jak wygląda nasze przedszkole,
jak będziemy spędzać czas w zerówce. Omawialiśmy zasady, dzięki którym będzie nam się
łatwiej bawić i uczyć.
Warto porozmawiać z dziećmi o tym, czego dowiedziały się w tym tygodniu w przedszkolu.
W naturalnych, codziennych sytuacjach warto uświadamiać dzieciom, że każdy człowiek boi się,
denerwuje, odczuwa pewne obawy w nowych sytuacjach i jest to normalne. Szczególnie czytelne
będzie to dla dzieci, gdy poprzemy nasze wypowiedzi przykładami bliskich, np. tata też się denerwuje ,gdy ma pójść pierwszy raz do nowej pracy. Nazywanie tych emocji, szczególnie w momencie
ich odczuwania, pozwoli wesprzeć rozwój emocjonalny Państwa dzieci.
Warto również w swobodnych rozmowach podkreślać, jaki jest sens przestrzegania zasad –
przedszkolnych, domowych, społecznych. Kiedy dzieci rozumieją, po co są one wprowadzane
(bezpieczeństwo, komfort zabawy i odpoczynku) łatwiej mogą się im podporządkować i odwołać
do nich.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Podczas rodzinnych spacerów i wycieczek warto dzieciom proponować poruszanie się według
instrukcji, np. Przejdź 5 kroków do przodu, 3 kroki w lewą stronę itp. Można też poprosić dzieci
o policzenie kroków, by pokonać określony dystans, np. Policz, ile kroków dzieli cię od tamtego
drzewa.
Podczas przygotowywania posiłków, wspólnego sprzątania mogą Państwo prosić o konkretne
przedmioty opisując je kilkoma cechami, np. Przynieś okrągłe, płaskie naczynia; wysokie, przezroczyste
naczynia itp.