Statystyki

  • Odwiedziło nas: 279840
  • Do końca roku: 74 dni
  • Do wakacji: 252 dni

Kontakt

Treści programowe

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC WRZESIEŃ

  1. W PRZEDSZKOLU.
  2. ZNOWU W PRZEDSZKOLU.
  3. MOJA DROGA DO RZEDSZKOLA.
  4. JESIENIĄ W SADZIE.

 

TREŚCI PROGRAMOWE RALIZOWANE WE WRZEŚNIU:

–        współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

–        rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji,

–        określanie swoich cech fizycznych, swoich ulubionych potraw, ulubionych form wypoczynku,

–        rozwijanie poczucia przynależności narodowej,

–        poznanie zasad ruchu drogowego i różnych środków transportu,

–        zapoznanie z charakterystycznymi cechami jesieni,

–        rozpoznawanie drzew owocowych po owocach,

–        nazywanie przetworów z owoców.

 

PIOSENKI I WIERSZE DO NAUKI:

 

„ Stokrotka”

Gdzie strumyk płynie z wolna,
Rozsiewa zioła maj,
Stokrotka rosła polna,
A nad nią szumiał gaj,
Stokrotka rosła polna,
A nad nią szumiał gaj,
Zielony gaj.

W tym gaju tak ponuro,
Że aż przeraża mnie,
Ptaszęta za wysoko,
A mnie samotnej źle,
Ptaszęta za wysoko,
A mnie samotnej źle, 
samotnej źle.

Wtem harcerz idzie z wolna.
''Stokrotko witam cię,
Twój urok mnie zachwyca,
Czy chcesz być mą czy nie?''
"Twój urok mnie zachwyca,
Czy chcesz być mą czy nie?''
Czy nie, czy nie?

Stokrotka się zgodziła
I poszli w ciemny las,
A harcerz taki gapa
Że aż w pokrzywy wlazł,
A harcerz taki gapa
Że aż w pokrzywy wlazł
Po pas, po pas.

A ona, ona, ona,
Cóż biedna robić ma,
Nad gapą pochylona
I śmieje się: ha, ha,
Nad gapą pochylona
I śmieje się: ha, ha,
ha, ha, ha,

 

„Muchomorek
Muchomorek, muchomorek 
ma kapelusz w biały wzorek
jest czerwony jak biedronka
i uśmiecha się do słonka

ref:
Dzień zaczyna zawsze praniem 
Wszystkich kropek przed śniadaniem
Potem suszy je dokładnie aby wyglądały ładnie


Po śniadaniu nie próżnuje, 
swój kapelusz poleruje
Do zabawy jest gotowy 
gdy kapelusz lśni jak nowy


Już skończona ciężka praca,
więc wesoło się obraca
A kropeczki z Kapelusza, 
skaczą gdy on się porusza

 

„ PRZEJŚCIE PRZEZ ULICĘ”
J. Koczanowska

W dużym mieście wielki ruch,

samochodów wiele,

W dużym mieście wielki ruch,

jeśli chcesz bezpiecznym być,

musisz o tym wiedzieć:

 

przez ulicę można przejść

tylko w takim miejscu,

gdzie mrugają światła dwa,

pasy są na przejściu.

 

To czerwone woła: STOP,

stój i czekaj grzecznie,

a zielone prosi – idź,

możesz przejść bezpiecznie.

 

Zapamiętaj jeszcze to:

gdy po mieście chodzisz,

musisz pod opieką być

dorosłej osoby!

 

 PAŹDZIERNIK

TEMATYKI KOMPLEKSOWE:

 

1.Projekt edukacyjny „ Tajemnice jesieni” ( realizowany przez 4 tygodnie)

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC:

–        oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich, wyjaśnianie zjawiska usychania liści,

–        zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody,

–        poznanie grzybów jadalnych i trujących,

–        wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących w lesie, wie jak przygotowują się do zimy,

–        poszerzanie doświadczeń plastycznych związanych z tematyką jesienną,

–        poszerzanie doświadczeń muzycznych,

–        dokonywanie analizy i syntezy wyrazowej, poznanie nowych liter i cyfr,

–        posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, liczy na materiale przyrodniczym,

 

„ Skarby jesieni” Barbara Kosakowska

 

Dużymi krokami idzie jesień

I worek liści ze sobą niesie

Mienią się wszystkimi kolorami,

Szumią wraz z wiatrem nad głowami,

A kiedy słońce mocniej zaświeci,

Złoto na ziemię z drzewa leci,

Pełne są liści, parki, ulice,

Tańczą na wietrze jak baletnice,

Dużymi krokami idzie jesień,

I krople deszczu ze sobą niesie,

Gonią po szybie, jedna za drugą,

Potem spływają pereł strugą,

A kiedy słońce mocniej zaświeci,

Sznur pereł z nieba na nas leci,

Pełne korali, parki, ulice,

Tańczą i skaczą jak baletnice.

Piosenka "Muchomorek"

 

1.Muchomorek mały stoi sobie sam
bardzo zasmucony, zmartwień mnóstwo ma,
mówi, że jest brzydki, dużo kropek ma
i że go nie zechce, żółta kurka ta.

Ref : Muchomorku, muchomorku
nie martw wcale się,
my ciebie lubimy
kurka pewnie też.

2. Czerwony kapelusz w białe kropki ma,
na swej nodze stoi, grzecznie prosi tak:
kurko moja miła, zechciej dzisiaj mnie,
jestem grzyb trujący, lecz tańcować chcę.

 

 

LISTOPAD

TEMATYKI KOMPLEKSOWE:

 

1.Deszcz pada.

  1. Zwierzęta domowe.
  2. Projekt edukacyjny: Polska moja ojczyzna.( 2 tygodnie)

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄ:

 

–        obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie,

–        poznanie zwierząt domowych i ich środowisk,

–        poznanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,

     - rozwijanie opiekuńczego stosunku do zwierząt,

     - poznanie symboli narodowych,

- poznanie ze stolicą Polski, największymi rzekami, morzem i górami,

     - rozwijanie szacunku i przyjęcie prawidłowej postawy podczas śpiewania

–        wzmacnianie więzi rodzinnych,

–        dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie,

–        dokonywanie analizy i syntezy wyrazowej, poznanie nowych liter i cyfr,

–        kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia, rozpoznawanie liczb, nazywanie figur geometrycznych.

 

 

 „Katechizm małego Polaka” W.Bełza

 

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.

– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.

– W jakim kraju?
W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze

. – A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.

– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię

                                                                                                      – Coś jej winien?
                                                                                                      – Oddać życie.”

 

„Pada deszcz”.

Pada deszcz, pada deszcz, 
pada deszcz na dworze. 
Taki mokry, że już bardziej 
mokry być nie może.

Lecą tu, lecą tu 
srebrne koraliki. 
Zmoczą drzewa, zmoczą pola, 
domy i chodniki.

Pada deszcz, pada deszcz, 
pada deszcz na dworze. 
Stuka, puka, stuka, puka, 
straszy kogo może.

Mała mysz, mała mysz, 
biegnie na paluszkach. 
I deszczowe koraliki 
zbiera do fartuszka.

 

 

GRUDZIEŃ

TEMATYKI KOMPLEKSOWE:

 

1.Co robimy w wolnym czasie.

2.Urządzenia elektryczne.

3.zdrowie naszym skarbem.

4.Święta tuż, tuż.

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄ:

 

     - bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych

     - dbanie o higienę całego ciała,

–        ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,

–        spożywanie zdrowej żywności,

–        wzmacnianie więzi w rodzinie, kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych,

–        wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich,

–        rozpoznawanie liter drukowanych małych i wielkich, tworzenie z liter wyrazów i ich odczytywanie,

–        rozwijanie umiejętności segregowania i klasyfikowania,

–        nazywanie figur geometrycznych.

 

DBAM O SIEBIE, RĘCE MYJĘ

ZĘBY, BUZIĘ ORAZ SZYJĘ

KĄPIĘ W WANNIE PO DNIU CAŁYM

BY ZARAZKI POSPADAŁY

 

I ODŻYWIAM SIĘ TEŻ ZDROWO!

ZDROWO ZNACZY KOLOROWO

PRZY JEDZENIU NIE GRYMASZĘ

JEM WARZYWA ORAZ KASZE

 

NA SPACERY, CO DZIEŃ CHODZĘ

PRZY POGODZIE, NIEPOGODZIE

NIE PRZEGRZEWAM SIĘ, NIE ZIĘBIĘ

MAM UBRANIE ODPOWIEDNIE

 

GIMNASTYKA TO PODSTAWA

WIĘC Z OCHOTĄ JĄ UPRAWIAM

NA ROWERZE JEŻDŻĘ SOBIE

ALBO TAŃCZĘ – SPORT TO ZDROWIE!

 

„Choinka zielona”

 

Stała pod śniegiem panna zielona
Nikt prócz zająca nie kochał jej
Nadeszły święta i przyszła do nas
Pachnący gościu, prosimy wejdź!

 

Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas! 2x

Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.

Wieszając jabłka na twych gałązkach
życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

 

STYCZEŃ

TEMATYKI KOMPLEKSOWE:

 

1.To już zima.

  1. Tak mija nam czas. Co robimy w wolnym czasie.
  2. Pamiętamy o zwierzętach .
  3. W świecie baśni.

 

TREŚCI PROGRAMOWE NA MIESIĄC:

–        obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą,

–        zwracanie uwagi na koloryt i i piękno przyrody w zimowej szacie,

–        poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy,

–        nazywanie pór roku, dni tygodnia, miesięcy,

–        dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku , dni tygodnia, miesięcy,

–        opieka nad zwierzętami zimą, 

–        rozpoznawanie liter drukowanych małych i wielkich, tworzenie z liter wyrazów i ich odczytywanie,

–        dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,

–        rozpoznawanie zbiorów równolicznych i nierównolicznych.

 

„ Pada śnieg”

 

Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Jaka pyszna sanna - parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Zasypane pola - w śniegu cały świat 
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

 

Treści programowe

LUTY

I „ZABAWY NA ŚNIEGU”

Treści programowe

Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów

 − poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

 • bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie. Dbamy o nasze zdrowie Dbałość o higienę

− ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

 − przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

Uczymy się czytać

 Elementarna nauka czytania

− rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

− czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

Nasza edukacja matematyczna

 Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

 − rozpoznawanie cyfr, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

Słuchanie piosenki „Zimowe zabawy”

I  Hej, koledzy, koleżanki,

 chodźmy na saneczki, 

kto odważny, niech na nartach

 szusuje z góreczki.

 Ref.: Świat zasypał śnieg,

 wkoło zima biała. 

Czas pobawić się śnieżkami,

 czas lepić bałwana!

 Każde dziecko o tym wie, 

 ma bezpiecznie bawić się! (parlando)

II Lodowisko jest przy szkole,

 tak się pięknie błyszczy.

  Już dziewczynki i chłopaki.

  zakładają łyżwy.

 Ref.: Świat zasypał śnieg...

 Każde dziecko o tym wie,   ma bezpiecznie bawić się! (parlando)

 

Rozwiązywanie zagadek.

Dzieci przedstawiają ruchowo rozwiązania zagadek – w jaki sposób posługują się tymi przedmiotami lub jak je wykonują.

Choć kół nie mają –  z górki zjeżdżają. (sanki)

Jakie deski do nóg przypinasz, gdy śniegiem sypnie zima? (narty)

Śniegowy panek na podwórku stoi, dzieci go lubią, nikt się go nie boi. (bałwan)

 

Słuchanie wiersza „Zimowe dni”

Ziemia śniegiem zasypana,

 dniom się nie chce wstawać z rana.

Chętnie spałyby dzień cały,

 ale dzieci się zleciały

 i wołają: „Niech pan wstanie!

Żal takiego dnia na spanie!”

 Poniedziałek po kryjomu

 tylko nos wystawia z domu.

Wtorek śmielszy jest od brata

 i przed domem śnieg zamiata.

Środa śledzi ślad zająca,

Czwartek puch z choinek strąca.

 białą kulę toczy,

 a Sobota, mrużąc oczy,

 do Niedzieli śnieżką strzela

 Głośno śmieje się Niedziela,

otrzepując bitwy skutki.

 Żal, że w zimie dzień tak krótki!

 

 

 II     TAK MIJA CZAS

Organizacja przestrzeni i czasu

 − dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy

 − nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia

 − zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy

− poznawanie wybranych mierników czasu – od starożytności do dnia dzisiejszego

− nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, i nocy

 − odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze.

Uczymy się czytać

Elementarna nauka czytania

− rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

 − czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

− rozpoznawanie cyfr

− zapoznanie z literą w – małą i wielką, drukowaną i pisaną − utrwalanie poznanych liter

 

Piosenka „Szybko mija czas”

I Mknie godzina za godziną,szybko mija czas,

nie dogonisz ani chwili,czas tak goni nas.

Już minęło kilka godzin, już się kończy dzień,

więc nie zmarnuj ani chwili, spiesz się, spiesz się, spiesz!

Ref.: Tik-tak, tik-tak, bim-bom-bam! 

Zegar nam odmierza czas.  Tik-tak, tik-tak, bim-bom-bam! 

Czas wciąż goni nas!

II Nowa kartka kalendarza, już kolejny dzień.

Poniedziałek, wtorek, środa, dziś już piątek jest.

 Mija tydzień za tygodniem, miesiąc minął już.

 I kolejny rok się kończy, nowy jest tuż-tuż.

 Ref.: Tik-tak…

III

Tak niedawno byłeś mały, dziś już duży tak,

czas przedszkola szybko mija, choć to piękny czas.

 Lecz niedługo będzie szkoła, studia, praca znów. 

Tak jak mama, tak jak tata będziesz duży już. Ref.: Tik-tak…

.

III NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE

 Poznawanie świata

− poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa:

 − wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz

 − poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat

− gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem

− poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma

− poznawanie ciekawostek, legend na temat satelity Ziemi – Księżyca.

Uczymy się czytać

 Elementarna nauka czytania

− rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich − czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej. Nasza edukacja matematyczna

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

− rozpoznawanie cyfr

− dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Zabawa z rymowanką.

 Jestem ufoludek malutki,

 mam – dwie pary rąk,

  dwie pary nóg,

uszy jak u konia,

 buzię jak u krówki.

Kolor mam zielony,

a ogon niebieski.

 Oczy jak u sowy,

 a na głowie – rogi.

 

Rysowanie ufoludka według opisu z rymowanki.

 Jestem ufoludek malutki, cały jestem zieleniutki.

 Mam trzy ręce, cztery nogi, jedno oko i dwa rogi.

 Brzuszek wzdęty jak balonik i kopytka jak u koni.

 Usta w kształcie są serduszka  i malutkie mam dwa uszka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Treści programowe

MARZEC

 

 I  „ W ŚWIECIE ZWIERZĄT”

Wiosna

− poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt

 − dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji

− nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania.

 Uczymy się czytać

− rozpoznawanie liter drukowanych – małych i

 − czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

Nasza edukacja matematyczna

 Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

− rozpoznawanie cyfr

 − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 − rozróżnianie zbiorów równolicznych i nierównolicznych

 − zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych.

 

                                    Zabawa ze śpiewem przy piosence „Dżungla”

 Dżungla, dżungla                     - ręce mają podniesione do góry, naśladują  kołyszące się drzewa,

 taka wielka dżungla                 - zataczają przed sobą obiema rękami  duże koła,

poplątane zwoje                        - wykonują rękami młynek,

dzikich lian.

Mieszka sobie w bambusowej chatce ręce       -składają w trójkąt nad głowami,

 Ambo Sambo– wielkiej dżungli pan              - obracają się wokół własnej osi,

Refren: Strusie mu się w pas kłaniają             - kłaniają się w pas,

małpy na ogonach grają             - prawą ręką trzymają małpi ogon, a lewą   naśladują grę na ogonie,

Ambo tu, Ambo tam                  - rytmicznie wskazują dłońmi na przemian,

Ambo tu i tam                            - prawą i lewą stronę,

Ambo Sambo, doskonale znam go          - obracają się wokół własnej osi,

węża się nie boi ani lwa- naśladują dłońmi wijącego się węża,a potem           –  ryczącego lwa,

 

Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach egzotycznych.

• Chociaż trąbę zawsze ma, to koncertów nam nie gra. (słoń)

• Grzywę ma większą niż koń i królem zwierząt go zwą. (lew)

 • Ogromny kot, cały pręgowany,  bywa czasem w cyrku – tresowany. (tygrys)

•  Jest duży i garbaty, a na swoim grzbiecie duży ciężar uniesie. (wielbłąd

 

II ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT

Zima

 − poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości

 − poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie.

 Jesteśmy Polakami

Rozwijanie poczucia przynależności narodowej

 − poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych.

 Uczymy się czytać

 Elementarna nauka czytania

 − rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

Nasza edukacja matematyczna

 Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia − rozpoznawanie cyfr − dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych − rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych − zachęcanie dzieci do poszerzania zainteresowań matematycznych.

 

  G. Kasdepke” Opowieść o komarze z muzeum”

Uwierzcie mi na słowo, iż dawno temu żył sobie bardzo zarozumiały komar.

 Uważał, że jest najpiękniejszym stworzeniem na świecie.

      -Patrzcie, patrzcie, podziwiajcie!...krzyczał, latając nad polami, nad łąkami, nad lasami.

–        Czy widzieliście kiedyś coś równie wspaniałego?...

–         Prawdę mówiąc... – jąkały się mrówki.

–        Jak by ci to powiedzieć?... – stękał pająk.

–         O... owszem – krztusiła się mucha. – Widzieliśmy...

–         Nieprawda! – wrzeszczał komar i leciał dalej.

Faktem jest jednak, że niezależnie od tego, jak daleko doleciał, nigdzie jego uroda nie budziła zbytniego zachwytu.

–        Muszę być podziwiany! – bzyczał. – Oddam za to wszystko, wszystko!!! Skrzydła, nóżki, odwłok!... Nawet ryjek!...

 Postanowił polecieć do wróżki.

–        Podziwiany?... – zdziwiła się wróżka. – I oddasz za to wszystko?...

–        Tak, tak, tak! – gorączkował się komar

–          No, to proste... – powiedziała wróżka. Podeszła do rosnącej nieopodal sosny, nacięła jej korę, a komarowi kazała stanąć poniżej, na ziemi

–         Jesteś zdecydowany? – zapytała.

–         Jestem, jestem, jestem! – zabzyczał komar.

 I nagle!...

Z naciętej kory prosto na komara skapnęła kropla żywicy – lepka, pachnąca, prześwietlona słońcem...

 „Patrzcie, patrzcie, podziwiajcie!” – chciał krzyknąć, lecz jego głos uwiązł w złotej mazi. Poruszał się jeszcze, prostował skrzydełka, nóżki, układał je wygodnie – przecież w tej żywicznej szacie miał spędzić tysiące lat, miliony lat!... Podziwiany... – przemknęło mu przez główkę, nim jego myśli zastygły tak, jak i jego ciało, nim żywica przemieniła się w bursztyn...

 A co było dalej?...

 No cóż, spełniło się marzenie komara...

 Możecie go podziwiać, jeśli macie na to ochotę. Jest w najbliższym muzeum, w gablocie z bursztynami. Taki sam, jak tysiące lat temu..

III „ MARCOWA POGODA”

IV „ NADESZŁA WIOSNA”

Wiosna

− obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)

 − poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach

 Uczymy się czytać

− rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich − czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

 Nasza edukacja matematyczna

Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

− rozpoznawanie cyfr

− dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

− rozróżnianie zbiorów  równolicznych i nierównolicznych

 

 Słuchanie wiersza B. Formy „ Marcowa pogoda.”

 Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie,

 ja ślady zimy zostawię wszędzie.

 Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,

 i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

 I chociaż słońce mocniej przygrzeje,

 to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

 

 Piosenka  „Wołanie wiosny”

I   Dzisiaj w drodze do przedszkola

już zielone były pola,

a bociany klekotały,

bo na łąkę przyleciały.

Ref.: Zielona wiosenka nas woła,

zielona panienka wesoła.

W oczy świeci nam   złotym słońcem

 i rozrzuca kwiaty pachnące.

II  Na gałązkach pierwsze pąki,

a na pąkach pierwsze bąki. 

Żabki skaczą, a skowronek 

śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

 Ref.: Zielona wiosenka…

III    Na spacerze zobaczymy,

czy już nigdzie nie ma zimy. 

Teraz wiosna rządzić będzie, 

z czego bardzo się cieszymy!

 

 Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną

 Szary ptaszek gdzieś w oddali

wyśpiewuje z taką siłą

 i tak głośno wiosnę chwali,

że się wiośnie robi miło. (skowronek)

 

Gdy zieloną napnie szyję,

śnieg spod spodu główką bodzie,

a gdy wreszcie się przebije,

wiosna kwitnie nam w ogrodzie. (przebiśnieg)

 

Śpi na gałązce jak na kanapie

kosmatych kotków rój szarobiały,

za miękkim uszkiem wiosna je drapie

i gdyby mogły, toby mruczały. (bazie wierzbowe)

 

Kiedy już w gnieździe złoży bagaże,

kiedy, klekocząc, wita się z nami,

gdy się na łące znowu pokaże,

wszyscy się cieszą – poza żabkami. (bocian)

Ludzie zachwyceni łapali się za głowę,

gdy zobaczyli w śniegu kwiaty fioletowe. (krokusy)

 

Pod lasem, w mroźne marcowe ranki,

kwitną pokryte meszkiem, fioletowe… (sasanki)

 

W lesie biały dywan kwiatów spotykamy.

Jakie to kwiaty? … je nazywamy. (zawilce)

 

Piękne niebieskie kwiaty, przy lesie je spotykamy.

I od tego miejsca – … nazywamy. (przylaszczkami)

 

Ćwiczenia wizualizacyjne – Słońce.

Nauczyciel mówi:

Usiądźcie na podłodze wokół mnie. Trzymajcie ręce wyciągnięte do przodu, dłonie zaciśnięte w pięści. Wyobraźcie sobie, że jesteście Słońcem, które wschodzi i wysyła promienie w kierunku Ziemi. Rozłóżcie dłonie, wyciągnijcie palce, ręce i ramiona do przodu… A teraz niech światła robi się coraz mniej – przyciągnijcie ramiona z powrotem do siebie. Powtórzcie to trzy razy…

Stańcie teraz w dowolnym miejscu sali – zamieńcie się w Słońce wędrujące powoli po niebie. Pokażcie mi, w jaki sposób się przemieszczacie i jak wysyłacie swoje promienie…

Teraz przedstawcie mi, w jaki sposób rano wstaje Słońce. Usiądźcie, a potem podnoście się powoli, powoli… Wyobraźcie sobie, że Słońce jest intensywnie czerwone i bardzo powoli i ostrożnie wysyła swoje promienie. Zaprezentujcie, jak staje się coraz większe i większe, jak wysyła coraz silniejsze promienie… A teraz zaprezentujcie mi, w jaki sposób Słońce zachodzi wieczorem. Stańcie i przedstawcie mi, jak Słońce zmienia się najpierw w piękną, czerwoną kulę, a następnie bardzo powoli znika za horyzontem. Zniżcie się do podłogi i pokażcie mi delikatne promienie Słońca znikające za horyzontem.

Chodźcie teraz do środka i zamieńcie się wszyscy razem w Słońce, które śpi w nocy. Wiosną Słońce śpi w nocy coraz krócej.

Zamieńcie się teraz we wschodzące Słońce i pokażcie, jak rankiem staje się ono coraz większe i większe i wysyła w drogę pierwsze promienie. Teraz razem zamieńcie się w jasne Słońce świecące w ciągu dnia i wysyłajcie mocne promienie w kierunku Ziemi. Robi się coraz cieplej, cieplej..

 

                                              Piosenka  „Wiosenne buziaki”

 

I   Już rozgościła się wiosna,  słońce i kwiaty przyniosła.

Huśta się lekko na tęczy,  motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.

 

Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,  tańczymy z wiosenką ja i ty. 

Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,  to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie. 

Hop, hop, raz, dwa, trzy,  bzyczą już pszczoły i kwitną bzy. 

A całe miasto całusy śle,  bez wiosny było tu źle.

 

II   Słońce rozdaje promyki,  gonią się w lesie strumyki.

Mrówki zaczęły porządki,  a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

 Ref.: Hop, hop…

III  Kwiaty swe płatki umyły  i świeże stroje włożyły.

Budzą się wszystkie zwierzaki.  Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

 

 

 

Treści programowe

KWIECIEŃ

 

I „WIOSNA NA WSI”

Wiosna

− poznanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi

− nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania

− wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.

Uczymy się czytać

 − rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

− czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.

Nasza edukacja matematyczna

 Orientacja przestrzenna

 − porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.

 Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania

 − klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych. Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

 -rozpoznawanie cyfr

 − rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.

 

Słuchanie wiersza L. Łącz Wesołe podwórko

Skąd wiedziała mała gąska, że potrafi pływać?

A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?

 

To gęś mama do jeziora drogę pokazała,

a klacz gniada źrebaczkowi wszystko powiedziała.

 

Bez mamusi smutno, nudno, przestraszył się kotek,

zgubił mamę, teraz szuka, aż wskoczył na płotek.

 

I cielaczek się rozgląda, bo nie widzi mamy,

krówka ryczy, biega wkoło, od domu do bramy.

 

Bo najlepiej jest przy mamie –  bezpiecznie,

wesoło, świnka leży, a tuż obok sześć prosiąt wokoło.

 

Pieje kogut, gdacze kura, kurczak popiskuje.

Zgadnij teraz, kto swych małych szczeniaczków pilnuje

 

 

Zapoznanie z przysłowiami, które dotyczą zwierząt hodowanych na wsi.

 • Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.

 • Zapomniał wół, jak cielęciem był.

• Koń ma cztery nogi i tak się potyka.

• Pasuje jak wół do karety.

• Nie kupuj kota w worku.

 

 

 

 

 

Treści programowe

KWIECIEŃ/ MAJ

 

I  „W SWIECIE MUZYKI ”

 

Muzyka

Słuchanie i śpiewanie piosenek

− zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek.

Gra na instrumentach perkusyjnych:

− wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach

-indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry)

 -wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów.

Uczymy się czytać

 − czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.

 − rozwijanie umiejętności czytania

Nasza edukacja matematyczna

Orientacja przestrzenna − określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od.

 

 „ Kim był Fryderyk Chopin? „

− Co komponował? (Walce, nokturny, mazurki, etiudy, sonaty, polonezy, ronda, koncerty…). Fryderyk Chopin był polskim kompozytorem i pianistą. Urodził się ponad 200 lat temu w Polsce (Żelazowa Wola), a zmarł około 170 lat temu we Francji, w Paryżu.

 Już w wieku 7 lat wydał swój pierwszy utwór i zaczął koncertować w domach bogatych ludzi.  Często w jego utworach pojawiają się elementy muzyki ludowej.

Jako pianista był samoukiem.  Ukończył studia w wieku 19 lat.

Był muzycznym geniuszem.

Gdy miał 20 lat, wyjechał do Francji. Do Polski już nie powrócił.

Często koncertował, uczył gry na pianinie i pisał nowe utwory.

 

Nazywanie muzyków grających na określonych instrumentach.

fortepian – pianista

wiolonczela – wiolonczelista

flet – flecista

klarnet – klarnecista

trąbka – trębacz

saksofon – saksofonista…

 

Piosenka „Czarodziejski koncert”

 

I  Instrumenty już czekają, zaraz będą razem grały,

wyczarują piękne nutki i zabiorą wszystkie smutki. 

Pan dyrygent już gotowy, chce, by wszystkie go słuchały, 

a nastroje są gorące, zaraz będzie piękny koncert.

Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego, 

bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…

 

II   Smyczki głaszczą struny skrzypiec, ocierają się jak kotki, 

wiolonczela i altówki dają dźwięk jak lizak słodki. 

Z boku harfa i gitara ze strunami do szarpania. 

Wszyscy chcą tu być najlepsi, wszyscy chcą mieć szóstkę z grania!

Ref.: Patrzą instrumenty…

 

III  Z tyłu siedzą srebrne flety; gdy w nie dmuchać, pięknie grają. 

Za fletami złote trąbki trąbią, ile siły mają. 

Saksofony i klarnety tak dmuchają, że o rety! 

Razem z nimi buczy tuba, bardzo duża, bardzo gruba.

Ref.: Patrzą instrumenty…

 

IV   A pośrodku wielki, czarny – to fortepian z klawiszami, 

kiedy palce w nie uderzą, płyną dźwięki ponad nami. 

Całkiem z tyłu wielkie bębny dudnią tak, że drży powietrze. 

Jaki wielki, cudny koncert, grajcie jeszcze, grajcie jeszcze!

Ref.: Do niczego!!! (okrzyk)

 

 

II „MÓJ REGION , MOJE PAŃSTWO, MOJA UNIA „

Poznawanie swojej miejscowości

− nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków i miejsc

− poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem

− tworzenie planu swojego osiedla, swojej miejscowości

− organizowanie kącika regionalnego, wzbogacanie go o eksponaty wykonywane w przedszkolu i przyniesione z domu

− słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary.

Jesteśmy Polakami

Rozwijanie poczucia przynależności narodowej

− poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania

− podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu

− poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski

-Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc

 

Opowiadanie M. Orłonia O Lechu i białym orle.

 Strudzona była drużyna Lecha. Ile to już dni wędrówki mieli poza sobą? Ile wykarczowanych drzew? Ile przebytych brodów rzecznych? Ile zwierzyny padło pod strzałami z łuków i ostrzami oszczepów? Ile ognisk rozpalono po drodze? Któż to zliczy? Szli tak, by znaleźć miejsce na założenie grodu, by znaleźć ziemię, na którą sprowadzą żony i dzieci, aby osiąść tu na zawsze.  Odpoczywali właśnie po kolejnym męczącym dniu wędrówki. Część wojów legła w cieniu rozłożystych dębów, część poiła strudzone konie, część przygotowywała jadło na wieczerzę. Od rozpalonych ognisk szedł zapach dymu i pieczonego mięsiwa. Lech stał na skraju puszczy, wodził wzrokiem po rozciągającej się przed nim równinie i zamyślił się głęboko. Może wspominał braci: Czecha i Rusa, z którymi rozstał się niedawno? Oni również poszli szukać sposobnego miejsca na osiedlenie. A może wracał myślami do ziemi, z której wyszli, w której pozostawili swoich współplemieńców? A może rozważał, czy by nie osiąść właśnie tu, na tej równinie na skraju puszczy? Przecież puszcza w zwierzynę bogata, ziemia zda się urodzaj zapowiadać, a jeziora rybę wszelką obiecują. Ale ziemi, na której mają rodzić się ich dzieci i wnuki, nie wybiera się pochopnie. To jest ziemia na zawsze. Może więc są ziemie piękniejsze, bogatsze, bezpieczniejsze? Myślał być może nad tym Lech, wodząc wzrokiem po równinie i bezchmurnym niebie.  Nagle ptak nieznany pojawił się nad jego głową. Połyskiwał bielą szeroko rozpostartych skrzydeł. Potem zatoczył łuk nad wiekowym dębem, rosnącym na skraju puszczy, na niewielkim wzgórzu. Lech, zaciekawiony ptakiem i jego dziwnym lotem, zbliżył się do drzewa i ujrzał w nim gniazdo wielkie i wychylające się z niego główki białych piskląt. Otwarte dziobki prosiły o pokarm. Białopióry ptak przysiadł na skraju gniazda i troskliwie je karmił.  Ożywił się nagle Lech, rozchmurzyło się jego czoło i gromkim głosem wojów do siebie przywołał. A gdy przy nim stanęli, powiedział: – Tu zostaniemy. Tu będzie nasze gniazdo. A ten biały ptak, karmiący pisklęta – naszym znakiem. A gród, który zbudujemy, Gnieznem nazwiemy.  Ucieszyli się wojowie, że zakończyła się ich uciążliwa wędrówka, że miejsca swego doszli i głośnym „hura!” postanowienie Lecha poparli. I w ten sposób biały orzeł stał się ptakiem królewskim na ziemi Lecha, i tak doszło do powstania pierwszego grodu, później Gnieznem zwanego.

 

Słuchanie piosenki „Syrenka”

I  Stoi Syrenka nad Wisłą  i patrzy na rzeki fale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,  no i nie boją się wcale. 

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,  no i nie boją się wcale. 

To nie jest żywa Syrenka,  to pomnik Warszawę chroni. 

Bo, jak mówi stara legenda:  Syrenka miasta broni.  Bo, jak mówi stara legenda: 

Syrenka miasta broni.

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica  ciągle Syrenkę zachwyca. 

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp

swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup. 

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:  Chlup! Chlup! Chlup!

 

II  Kiedyś prawdziwa Syrenka  w falach tej rzeki mieszkała. 

Siadała czasem na brzegu Wisły  i cudne pieśni śpiewała. 

Siadała czasem na brzegu Wisły  i cudne pieśni śpiewała. 

Złapali ją w sieć rybacy,  spać poszli, bo nocka była, 

lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,  bo bardzo go prosiła.

Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,  bo bardzo go prosiła.

Ref.: Nasza Warszawa…

 

III  I odtąd dzielna Syrenka   ze swojej wielkiej wdzięczności

postanowiła strzec tego miasta,  pilnować jego wolności. 

Postanowiła strzec tego miasta,  pilnować jego wolności. 

Jest herbem miasta Warszawa,   stolicy naszego kraju. 

I Polacy, duzi i mali,   Syrenkę odwiedzają. 

I Polacy, duzi i mali,  Syrenkę odwiedzają.

Ref.: Nasza Warszawa

 

III „ŁĄKA WIOSNĄ”

Wiosna

− poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt

− określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Uczymy się czytać Elementarna nauka czytania

− czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.

Nasza edukacja matematyczna Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

− poznawanie nominałów wybranych monet i banknotów; używanie ich papierowych sylwet w zabawie

 

Słuchanie ciekawostek o motylach.

 Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady. 

Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lotu na:

-motyle dzienne

-ćmy.

Dzielimy je też ze względu na rozmiar na:

-motyle większe

-motyle mniejsze.

Motyle są drugą pod względem liczebności grupą owadów (pierwszą są chrząszcze). Na świecie występuje około 150 tysięcy motyli, w Polsce – ponad 3 tysiące.

Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży.

Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, paź żeglarz, niepylak Apollo, rusałka admirał, rusałka żałobnik, mieniak tęczowiec, rusałka pawik, rusałka pokrzywnik, czerwończyk dukacik, modraszek Arion…

 

Wiersz „Łąka”

Dziś na łąkę przyszła Wiosna  w kwiecistej sukience,

budzi maki i stokrotki,  jaskry i kaczeńce.

 

Ptaki trele wyśpiewują,  świeci ciepłe słońce, 

w rosie kąpią się biedronki.  Wiosna już na łące!

 

Świerszcz zielone stroi skrzypce,  da dziś pierwszy koncert. 

Tańczą pszczoły i motyle,  żabki i chrabąszcze.

 

Tak się wszyscy cieszą wiosną,  tańczą i śpiewają, 

nawet krecik wyszedł z norki,  z myszką pląsa żwawo.

 

IV „MOI RODZICE”

Podawanie informacji na temat swojej rodziny

− podawanie informacji,  jakie zawody wykonują  rodzice, czym się zajmują

− opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)

− określanie czynności  domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny. Organizowanie świąt o charakterze rodzinnym

− przygotowanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.

Uczymy się czytać Elementarna nauka czytania

− czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.

Nasza edukacja matematyczna Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

− dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców i innych zbiorów zastępczych

 

 

Słuchanie wiersza W. Chotomskiej Dobra wróżka.

Jeszcze śpi cały dom,

tata śpi, dzieci śpią.

Jeszcze sen nie chce wyjść

 z ciepłej kołdry,

a tu już pachnie chleb,

a tu już mleko jest,

dobra wróżka powiedziała nam: 

-Dzień dobry!

Mamo, mamo, dobra wróżko,

coś powiemy ci na uszko:

-Wróżysz nam dobre dni,

umiesz w śmiech zmienić łzy,