Statystyki

  • Odwiedziło nas: 752222
  • Do końca roku: 277 dni
  • Do wakacji: 84 dni

Kontakt

Propozycja zadań i zabaw 15.06.-19.06.2020

Tematyka tygodnia LATO

1„Obrazy lata” – ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenie. Z pośród obrazków, dzieci wyszukują te, które kojarzą się z latem, np. motyle, słońce, muszla, morze, wiaderko i łopatka, rower, leżak, maliny, truskawki, kwiaty, zieleń, biedronka, okulary, wiśnie i następnie podpisuje go słowem „lato”.

2 Burza Marcin Przewoźniak

Co się dzieje tam u góry? Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje? Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy, A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci: Oglądamy groźną… (burzę).

3 • „Skąd się bierze burza?” – eksperyment. do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny

  1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
  2. Nadmuchujemy balonik,
  3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
  4. Zbliżamy palec do brzegu blachy. Po zakończeniu eksperymentu i zapisaniu wniosków pytania do dzieci:

- Co zauważyliście? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy)

- szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny,

  1. „Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy.

– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)

– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)

– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)

– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)

 

Tęcza cza, cza, cza sł. Anna Bernat, muz. Aleksander Pałac

Koleżanko, kolego popatrz czasem na niebo.

Czasem zdarzyć się może, cud, zjawisko w kolorze

Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza, czarodziejska wstążka ta.

Wiąże niebo z ziemią, o, jaki kolorowy splot.

Tęcza, tęcza cza, cza, cza, czarodziejska wstążka ta.

Przez tę tęczę cały świat kolorowy uśmiech ma.

Narysuję tę tęczę  i na zawsze ci wręczę.

By ci było tęczowo, tęczę noś kolorową.

Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…

Śpiewaj z nami o tęczy,

Kiedy nuda cię dręczy.

W domu, w szkole, po burzy

Tęcza minę rozchmurzy.

Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…

 

 

• Zabawy badawcze

1„Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.

  1. „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza. Pytania do dzieci:

-Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować (wiązka światła białego odbija się od lustra, gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

 

Pogoda Bożena Forma

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę. – Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.  – Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś. – Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.  – Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski. – Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody. – Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa. Zegar wybija ósmą godzinę. – Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola. – Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.  Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4 –piosenka „ Tęcza , tęcza, cza, cza , cza”

https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8       - piosenka „ Tato już lato”

https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E –”Piosenka „Po łące biega lato”

https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk – Śpiew ptaków  - relaksacja

https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk  - Rozpoznawanie ptaków po głosie

https://www.youtube.com/watch?v=bx1FKDwzUeM –Film edukacyjny –Burza

https://www.youtube.com/watch?v=h-Sue_2z5Uk   -Film –Burza

https://www.youtube.com/watch?v=9tUSDl-fPGM –  Film- „Skąd się biorą burze”

https://www.youtube.com/watch?v=ra5Hdval8k0     Film – „Jak powstaje burza”

https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4  Film –„Burza” –doświadczenie

https://www.youtube.com/watch?v=z2c8shHGkMM Film –Jak zachować się w czasie burzy