Tematyka tygodnia LATO
1„Obrazy lata” – ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenie. Z pośród obrazków, dzieci wyszukują te, które kojarzą się z latem, np. motyle, słońce, muszla, morze, wiaderko i łopatka, rower, leżak, maliny, truskawki, kwiaty, zieleń, biedronka, okulary, wiśnie i następnie podpisuje go słowem „lato”.
2 Burza Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry? Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje? Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy, A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci: Oglądamy groźną… (burzę).
3 • „Skąd się bierze burza?” – eksperyment. do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny
- Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
- Nadmuchujemy balonik,
- Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
- Zbliżamy palec do brzegu blachy. Po zakończeniu eksperymentu i zapisaniu wniosków pytania do dzieci:
- Co zauważyliście? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy)
- szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny,
- „Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy.
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
Tęcza cza, cza, cza sł. Anna Bernat, muz. Aleksander Pałac
Koleżanko, kolego popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może, cud, zjawisko w kolorze
Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza, czarodziejska wstążka ta.
Wiąże niebo z ziemią, o, jaki kolorowy splot.
Tęcza, tęcza cza, cza, cza, czarodziejska wstążka ta.
Przez tę tęczę cały świat kolorowy uśmiech ma.
Narysuję tę tęczę i na zawsze ci wręczę.
By ci było tęczowo, tęczę noś kolorową.
Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…
Śpiewaj z nami o tęczy,
Kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole, po burzy
Tęcza minę rozchmurzy.
Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…
• Zabawy badawcze
1„Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
- „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza. Pytania do dzieci:
-Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować (wiązka światła białego odbija się od lustra, gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.
Pogoda Bożena Forma
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę. – Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno. – Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś. – Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama. – Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski. – Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody. – Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa. Zegar wybija ósmą godzinę. – Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola. – Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej. Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4 –piosenka „ Tęcza , tęcza, cza, cza , cza”
https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8 - piosenka „ Tato już lato”
https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E –”Piosenka „Po łące biega lato”
https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk – Śpiew ptaków - relaksacja
https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk - Rozpoznawanie ptaków po głosie
https://www.youtube.com/watch?v=bx1FKDwzUeM –Film edukacyjny –Burza
https://www.youtube.com/watch?v=h-Sue_2z5Uk -Film –Burza
https://www.youtube.com/watch?v=9tUSDl-fPGM – Film- „Skąd się biorą burze”
https://www.youtube.com/watch?v=ra5Hdval8k0 Film – „Jak powstaje burza”
https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4 Film –„Burza” –doświadczenie
https://www.youtube.com/watch?v=z2c8shHGkMM Film –Jak zachować się w czasie burzy