TEMATYKA TYGODNIA „ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE”
1. „Gdzie żyją zwierzęta?”- odszukiwanie na mapie zwierząt, które znajdują się w niewłaściwych miejscach. Przyporządkowanie zdjęć zwierząt podpisom- rozpoznawanie zwierząt, czytanie globalne. Porządkowanie zdjęć zwierząt- klasyfikacja, przeliczanie, porównywanie. Podział zwierząt na żyjące na pustyni, na sawannie, w oceanie i w lasach tropikalnych.
Karty pracy część 4.
2. „Zwierzęta z Ameryki Południowej”- Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia zwierząt, które żyją w Polsce i które dzieci znają oraz tych charakterystycznych dla Ameryki Południowej (np. jaguar, tukan, ara, leniwiec). Prosi, by dziecko podzieliło zwierzęta na żyjące w Polsce i Ameryce Południowej. Pomaga dziecku odnaleźć Amerykę Południową na mapie świata.
3. „Jakie to zwierzę?”- dziecko kończy porównania podawane przez Rodzica odpowiednią nazwą zwierzęcia,
np.:groźny jak... (lew), uparty jak... (osioł), łagodny jak... (baranek), w wodzie czuje się jak.... (ryba), powolny jak... (żółw), głodny jak... (wilk), mądry jak... (sowa), pracowity jak... (mrówka), dumny jak... (paw), przebiegły jak... (lis) itd.
4. „ W zoo” - wysłuchanie wiersza J. Minkiewicza. Pytania do wiersza:
- Czy byliście kiedyś w zoo?
- Jak wyjaśnić swoimi słowami, czym jest zoo?
- Dlaczego niektóre zwierzęta mieszkają w zoo?
- Jak należy się tam zachowywać?
- Czy wolno karmić zwierzęta w zoo?
5. „Parki narodowe”- Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat polskich parków narodowych i zwierząt znajdujących się pod ochroną.
6. „Zwierzęta aktywne nocą” - przypomnienie nazw zwierząt aktywnych w dzień i w nocy. Rodzic pokazuje zdjęcia: sowy, ćmy, nietoperza, lisa, dzięcioła, niedźwiedzia, motyla, wilka, zająca. Prosi dziecko o wybranie zwierząt, które są aktywne w nocy, aktywne w dzień, aktywne w dzień i w nocy.
7. „Mucha w mucholocie”- sł. i muz. A. Kosojan- Przybysz- dziecko wykonuje ruchy imitujące podróż samolotem w rytm piosenki (nauka piosenki przez chętne dzieci).
8. „Taniec dzikich zwierząt”- zabawa przy muzyce. Rodzic włącza dowolną muzykę a dziecko naśladuje ruchy wybranych zwierząt.
9. „Policz zwierzęta”- szukanie zwierząt w książkach, atlasach, na ilustracjach - nazywanie i przeliczanie zwierząt (można wykorzystać zabawki, pluszaki, figurki itp.).
10. „Moje zoo”- dziecko wykonuje ogród zoologiczny np. z kartonu i wybrane zwierzęta np. z plasteliny.
11. „Ulubione zwierzątko”- technika dowolna.
Rysowanie lub malowanie wybranego przez dziecko zwierzęcia.
12. „Ziemia, powietrze, woda, ogień”- zabawa ruchowa.
Rodzic rzuca piłkę do dziecka, podając jedno z czterech haseł: Woda!, Powietrze!, Ziemia!, Ogień! Na hasło- Ogień! dziecko nie może złapać piłki. Przy pozostałych hasłach dziecko łapie piłkę i podaje dowolną nazwę zwierzęcia odpowiednio: żyjącego w wodzie, na lądzie lub w powietrzu.
13. Praca z książką- uzupełnianie kart pracy zgodnie z tematyką.