TEMATYKA TYGODNIA: ŚWIĘTO MAMY I TATY
„Jaka jest moja mama?” – zadaniem dziecka jest opisanie swojej mamy jednym zdaniem. Następnie dziecko przelicza słowa w wypowiedzianym zdaniu.
„Co lubię robić z moją mamą?” – Rodzic prosi dziecko, by zastanowiło się, co najbardziej lubi robić ze swoją mamą. Dziecko gestami pokazuje te czynności swojej mamie.
„Kolory mojej mamy” – Rodzic rozkłada wiele kolorowych krążków o powtarzających się kolorach. Wydaje polecenia: Stań na kolorze, który….,np.
- podoba się twojej mamie,
- przypomina sukienkę twojej mamy,
- pasuje do oczu twojej mamy,
- przypomina kapelusz twojej mamy,
- nie pasuje do twojej mamy.
„Zbieramy kwiatki dla mamy” – zabawa ruchowa. Na podłodze leża kwiatki. Dziecko biega ostrożnie w trakcie trwania melodii. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymuje się i uważnie słucha poleceń rodzica, np. Zbierz tyle kwiatów, ile usłyszysz uderzeń w bębenek.
„Układanie bukietów dla mam”- rysowanie kwiatów dla mamy.
„Bukiet dla mamy”- zabawa matematyczna. Zadaniem dziecka jest ułożenie w wazonach tylu kwiatów, ile wskazuje liczba kropek. Następnie dziecko układa wazony w kolejności od najmniejszej liczby kwiatów do największej.
„Mój tata”- słuchanie wiersza.
Chodźmy z tatą na długie spacery,
Mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
I nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
I ciepłym szalem wszystko okrywa,
Bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
- życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
- Jak ma na imię twój tatuś?
- Czy masz jego zdjęcie?
- Jak wygląda twój tatuś?
- Jaki jest?
- Co robisz wspólnie z nim?
- Kim jest z zawodu twój tatuś?
- Jakie ma hobby?
„Mój tata w pracy” - praca plastyczna dowolną techniką, dziecko przedstawia swojego ojca w pracy.
„Maskotka” – praca plastyczna, wykonywanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców. Rodzic rozdaje materiały: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki . Prosi dziecko, by wypełniło skarpetkę watą. Z włóczki o dowolnym kolorze dziecko robi czuprynkę stworka i przykleja ją do skarpety. Może związać włoski wstążką. Przykleić oczy z guzików. Z kolorowego papieru wyciąć buźkę. Ozdabia maskotkę według własnego pomysłu.
„Rodzina”- rozmowa o rodzinie dziecka. Rodzic prezentuje dziecku zdjęcie swojej rodziny.
Czy umiesz podać nazwy członków naszej rodziny? Czym różnią się członkowie rodziny? (płcią, wiekiem, wyglądem itp.) Kim jest dla ciebie mama mamy i mama taty? Kim ty jesteś dla nich? Kim jest dla ciebie tata mamy i tata taty? Kim ty jesteś dla nich? Kim jest dla ciebie siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla ciebie brat mamy i brat taty? Jak spędzasz czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubisz robić z rodziną? Jak dzielisz obowiązki w rodzinie? Następnie Rodzic zachęca dziecko do wypowiedzi na temat struktury rodziny. Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie?
„Dom to” - zabawa w skojarzenia. Rodzic prosi dziecko, by dokończyło zdanie „Dom to….”.
„Przygody na pikniku” - zabawa matematyczna. Rodzic rozdaje dziecku liczmany, np. nakrętki po napojach. Następnie układa zadanie np.: Na piknik zabrałam 3 jabłka. Moja koleżanka przyniosła jeszcze 4 jabłka. Ile mamy razem jabłek? Dziecko układa liczmany, dodaje i odejmuje w zakresie 10.